MTV Push Helsinki – kuinka logo ei merkkaa mitään

Minun verorahoilla järjestetty MTV Push alkoi eilen Helsingissä. MTV Push on siis entisen musiikkivideokanavan ja nykyisin lähinnä Warsaw Shoresta tunnetun kanavan brändiä hyväksikäyttävä matkailumainos, joka maksoi ihan perkeleesti minun verorahoja ja siellä on tapahtumia, jotka maksavat vähän, koska minun verorahat. Tänään The Circusissa esiintyy minun verorahoilla mm. Charli XCX.

Kävin eilen viettämässä iltaani ns. Engelin korttelissa, jossa minun verorahoilla esiintyivät mm. Pekko Käppi, Kasmir ja Gracias yhtyeineen. Bändit olivat hyviä ja miljöö oli just eikä melkein täydellinen tapahtumalle, jolla halutaan esitellä vireätä kaupunkikulttuuria turisteille.

Tässäkin kirjoituksessa jo viisi kertaa mainittujen verorahojen lisäksi tapahtuman ympärillä ollaan puhuttu kävijöistä. Niitä kun ei somepöhinän puutteen takia tuntunut ennakkoon olevan paljoa, vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa. Eilinen tapahtuma oli ilmaistapahtumaksi erittäin laadukas niin esiintyjineen kuin miljöineen, mutta missään vaiheessa ei ollut pelkäämääni tungosta. Pekko Käppiä oli Cafe Engelin sisäpihalla seuraamassa kymmenkunta ihmistä, Kasmiria sen jälkeen minä, seuralaiseni ja MTV Pushin sponsoripaidat päällä kulkeneet promoottorit. Viimeisenä esiintynyttä Graciasta sentään seurasi jo moninkertainen määrä porukkaa, mutta tiiviiltä näyttänyt Bryggerin sisäpiha ei missään vaiheessa tuntunut tiiviiltä.

Kysymys onkin, miksi julmetusti maksanut ison mediakonsernin nimeä hyödyntävä tapahtuma ei vetänyt ihmisiä? Säästä se ei voinut olla kiinni, koska eilen oli kohtalaisen lämmin syyspäivä. Esiintyjistäkään se ei voinut olla kiinni, näin subjektiivisesti tarkasteltuna. Johtuisiko ongelma sittenkin siitä, ettei MTV Push näy missään? Katukuvassa tapahtuman mainokset ovat olleet lähinnä kaupungin omien ”syyskuussa tapahtuu” -mainosten yhteydessä, missä se on vain yksi tapahtuma muiden joukossa, eikä netissäkään juuri missään törmää Pushiin liittyvään sisältöön. Jopa Suomen MTV:n omilla sivuilla tapahtuma on pimennossa, kun sen luulisi olevan ykkösjuttu, jolla MTV:n toiminta Suomessa saisi jotain nostetta myös musiikillisen sisällön osalta. On myös ehkä hiukan outoa, ettei MTV Pushin kansainvälisillä sivuilla ole mitään mainintaa Helsingin tapahtumasta.

Minua ei sinänsä tapahtuman hinta hirvitä, eikä edes kaupungin osallistuminen sen toteuttamiseen. Minua vain hirvittää se, että nyt tapahtuma tuntuu vain tavalliselta ilmaistapahtumalta, jolle ollaan ostettu kansainvälisen mediabrändin logo kilpeä kiillottamaan. Markkinointi ja näkyvyys kun on suunnilleen Karjalan maakuntapäivien tasoa. Ei siis ihme, ettei ihmisiä ole paikalla ja liput eivät Charli XCX:n keikalle myy, vaikka ne maksavat vain viisi euroa. Yleensä kun konserttien julisteita näkee katukuvassa. Tämän konsertin taas ei. Joku voisi myös ihmetellä sitä, miksi nuorille suunnatun tapahtuman pääkonsertti on ikärajallinen, mutta sillä ei juuri ole mitään tekemistä markkinoinnin kannalta. Toivottavasti yli kahdeksantoistavuotiaita kiinnostaa tulevaisuuden pop-tähdet.

Jos ns. etumaksuna toiminut MTV Push lopulta tuo Helsinkiin Europe Music Awardsit, niin hyvä niin. Jos ei, niin jatkossa suosittelisin Helsingin matkailusta vastaavia tahoja järjestämään vastaavan tapahtuman vaikka Jyrkin brändillä. Luultavasti maksaisi vähemmän ja loput rahat voisi antaa tyypeille, jotka tietävät, miten saada joku tapahtuma näkymäänkin jossain. MTV:n logo kun ei lopulta näytä tuovan muuta lisäarvoa kuin MTV:n logon.

4 kommenttia kirjoitukseen MTV Push Helsinki – kuinka logo ei merkkaa mitään

    1. Lauri Lauri kommentoi:

      Muchos gracias señor Tulensytyttäjä!

  1. Riku Nurminen kommentoi:

    Naulankantaan! Hyvää aiheellista kritiikkiä. 850 000 kuulostaa aikas paljolta ;D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.