Missä olit kun Yeezy Boost lanseerattiin?

Itse olin Helsingin Kinopalatsissa todistamassa tapahtumaa valkokankaan välityksellä, koska Kanye.

Mistä siis on kyse? Yeezy Boost on Kanye Westin Adidakselle suunnittelema kenkä, joka eilen lanseerattiin varsin näyttävin menoin New Yorkissa. Maailmanlaajuisesti lanseeraukseen pääsi osalliseksi elokuvateattereissa ympäri maailmaa, mukaan lukien jo mainitussa Kinopalatsissa.

Itse tapahtuma Kinopalatsissa oli samaan aikaan hupaisan suureellinen, mutta myös surkuhupaisa. Ensimmäiset 20 minuuttia salissa sai tuijottaa yllä olevaa videota luupilla, kunnes livekuva New Yorkista alkoi. Siinäkin sai tuijottaa parisenkymmentä minuuttia seisovia malleja, joita ennen ovien avaamista käskytettiin olemaan hymyilemättä, ja sen jälkeen pimennetyssä hallissa, josta ei nähnyt yhtään mitään. Olikin hauskaa seurata samaan aikaan Twitteristä, keitä julkimoita paikalle saapui. Valkokankaalta heistä ei meinaan nähnyt mitään.

Lopulta valot himmenivät teatterinkin salista ja show alkoi. Mallit kävelivät neljän riveissä torvinuotin soidessa toistensa perässä esittelemässä ilmeisesti Kanyen tulevaa vaatemallistoa. Tästä ei ole missään ollut vahvistusta, eikä oikein mitään muutakaan uutista. Yeezy Boostit nimittäin olivat vain yhden mallin jaloissa.

Mutta illan kohokohdaksi nousikin yllätys. Puolivälissä kymmenminuuttista show’ta ruutuun ilmestyi teksti, jossa ilmoitettiin kohta soivan kappaleen olevan Kanye Westin tulevan albumin ensimmäinen kappale. Bootlegin kappaleesta voi kuunnella alta. Laatu on huono. Siitä voi kyllä erottaa vierailijat Sian ja Vic Mensan.

Kun kappale oli ohi, oli myös show’kin ohi. Olin raahautunut Kinopalatsiin arki-iltana kello 23 katsomaan tunnin tapahtumaa, jossa sisältöä oli noin vartin edestä, mutta silti olin tyytyväinen. Kenkähän ei oikeastaan ole muuta kuin tarrallinen Ugg, mutta Wolves yllätti kappaleena. Only Onen jälkeen se vahvistaa kuvaa siitä, että Kanyelta olisi katkerien ja vihaisten levyjen jälkeen ehkä tulossa levy rakkaudesta. Wolvesilla Kanye on rikkoutunut ja epävarma kyvystään olla rakastettunsa arvoinen, mutta siinä ei ole Yeezusin misogyniasta ja vihasta tietoakaan. Se on hyvä. Taustan tunnelmallisuuskin on jossain 808’sin minimalistisuuden ja Yeezusin rikkinäisten soundien välissä, mikä miellyttää kovin.

Yeezy Boostin lanseeraus sopikin hyvin Kanyen idiootti vai taideteos -viikkoon. Hän ei pyydellyt keneltäkään anteeksi, vaan ilmoitti suoraan olevansa kaiken spektaakkelin ja mediahuomion arvoinen kenkäsuunnittelija. Hänen luovuutensa ansaitsi paikan Adidakselta ja hän oli ylpeä esitellessään sitä. Kanye on kokonaisvaltainen artisti ja idiootti, mutta juuri siksi häntä rakastan. Värittömien, hajuttomien ja mauttomien tähtien aikana hän on jotain muuta. Hän on itseoikeutettu nero ja hän ei sitä peittele.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.