Flow 2015: Skepta & Wiley

Kaikkien aikojen grime-kesä pistettiin käyntiin Sidewaysissa Dizzee Rascalin toimesta. Rascal tosin jätti grimen melko vähiin, joten grime-kesän suurin vastuu on yhteiskeikan vetävän Skeptan ja Wileyn harteilla Flow’ssa. He tuskin karttavat vastuuta.

Skepta kun on tällä hetkellä grimen toisen tulemisen suurin nimi. 2000-luvun alussa omalaatuisesti UK garagea, drum & bassia, dancehallia ja hiphoppia sekoittanut genre nousi ihmisten tietoisuuteen Dizzee Rascalin debyyttialbumin Boy In Da Cornerin kautta. Samalla omia pieniä läpimurtoja tekivät mm. Roll Deep ja jo mainitut Wiley ja Skepta. Kun viime vuosikymmen oli lopuillaan, oli grimen aika palata undergroundiin, kun grimen kautta ponnistaneet räppärit löysivät kaupallisen potentiaalin popin ja EDM:n kanssa flirttailusta. Niin teki myös Wiley, jonka ainoa superhitti on hänen kaikista popein kappale. Se on Wearing My Rolex.

Vuosi on 2015 ja nyt grimesta puhutaan jälleen isosti. Wiley palasi muutaman vuoden harharetken jälkeen vanhaan, likaiseen ja bassoja kurittavampaan soundiin viimeisimmällä Snakes & Ladders -albumillaan. Mutta sen todellisen jättipotin täräytti Skepta. Isoja levy-yhtiöitä ja hittejä karttanut räppäri on ollut genrelemmikki aina, mutta vasta tänä vuonna hänet on löydetty myös mainstreamissa. Syynä siihen on Shutdown.

Want to know how I did it with no label, no A-list songs?/ I told them, blud, I just shutdown.

Shutdownin myötä Skepta on mm. ollut posseineen lavalla Kanye Westin jo ikonisen Brit Awards -esiintymisen aikana.

Skepta on myös räpin kiistallisen ykköstähti Draken kultapoju, jonka kanssa hän on esittänyt Shutdownia mm. kotikentällään Wirelessissa ja Draken kotikaupungissa Torontossa. Se meemiksi noussut Truss mi daddi -intro Shutdownista on #muuten Draken Vinestä.

Suosio maailman ykkösräppärien keskuudessa on hieman yllättävää, koska Skepta ei ole kosiskellut suosiota viimevuosina lainkaan. Veljensä kanssa perustamalla levy-yhtiöllä edelleen julkaiseva räppäri on tehnyt grimeaan ilman kompromisseja ja kosiskeluja mainstreamin suuntaan. The Faderin loistava artikkeli antaa yhden esimerkin: kun A$AP Mobiin kuuluva Young Lord teki Skeptan kanssa yhdessä It Ain’t Safen, raahasi Skepta jenkkistaran Lontoon lähiöön. Kuten hän artikkelissa sanoo, jos jenkit haluavat osansa grimesta, tulkoot grimen luokse.

Grimen toisen aallon nousun voikin sanoa nousevan siksi, että se on mahdollisimman kaukana lähes kaikista nykyisistä räppitrendeistä. Sinänsä mikään ei ole muuttunut grimessa. Se on brittiräpin listasuosion aikanakin pysynyt undergroundissa omaehtoisuuden ja omalaatuisuutensa takia. Hiljalleen räpin trendit ovat eriytyneet grimesta ja nyt on aika, jolloin uuden aallon pitää nousta mahdollisimman kaukaa. Grime on siihen ominainen, koska kaupallisuus on asia, jota grime-räppärit eivät harrasta. Se on heille tie, joka vie väärään suuntaan. Siksi grime nousee esiin, koska nyt tarvitaan jotain muuta.

Miksi Skepta nyt sattuu olemaan se, josta on nousemassa grimen suurin tähti? Se selittynee samalla kuin monen muunkin artistin menestys: osittain tuurilla ja osittain taidolla. Skepta on vuosia tehnyt musiikkia, jolla on saanut genren fanien suosion ja nyt kun aika on oikea, hän on onnistunut julkaisemaan biisejä, jotka ovat osuneet myös tarvittavaan massaan. Ja kyllähän Kanye Westin ja Draken antama huomio auttaa massojen tavoittamisessa, kun takana ei ole isoja yhtiöitä.

Ja Flow on juuri oikeaan aikaan liikkeellä tuodessaan kaksi genren suuressa arvossa olevaa räppäriä Suomeen. Ja kovin peliliike on tuoda heidät yhteiskeikalle. Kaikkien aikojen grime-kesä saa siis päätöksen, joka on ehkä myös kaikkien aikojen grime-keikka Suomessa.

Sinuna en jättäisi väliin.

Skepta ja Wiley esiintyvät Black Tentissä lauantaina kello 18.30.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.