Miksi Softengine on ongelmissa

Kuva: Tom Hakala/Anatom Pictures

Kuva: Tom Hakala/Anatom Pictures

Seuraa lyhyt analyysi, jonka saa mieluusti kyseenalaistaa.

Tsekkasin Something Betterin radiosoitot tältä vuodelta. Se on Radiomonitor.comin tilastojen mukaan soinut suomalaisilla kanavilla vajaat 1000 kertaa, mikä näyttää aluksi kelpo määrältä, jopa erinomaiselta. (Vuoden soitetuin on Pharrell Williamsin Happy reilulla 5000 toistolla.) Mutta kun katsoo, mitkä kanavat Softenginea ovat soittaneet, tilanne muuttuu bändin kannalta hyvästä huolestuttavaksi.

Tilaston mukaan Radio Suomelle menee Something Betterin soitoista puolet. Hyvä sinänsä, mutta kun toistot jakautuvat paikallisradioiden kesken (Yle Turun Radio, Yle Lapin Radio etc.), ~500 tarkoittaakin valtakunnallisesti vain noin 25 toistoa. YleX on soittanut Softenginea 200 kertaa, Yle Radio X3M 141 ja Yle Radio Vega 22.

YleX tukee radiosoitolla omaa UMK-voittajaansa, niin kuin tietysti pitääkin, ja muut Ylen kanavat seuraavat perässä mahdollisuuksiensa mukaan. Mutta kaupalliset asemat ovat soittaneet biisiä yhteensä vain reilut 100 kertaa. Niistä noin 50 menee NRJ:lle ja 10 Aallolle. Muut ovat pyöräyttäneet sitä silloin tällöin, luultavasti esim. haastiksen yhteydessä.

Harmillista on, että Something Betteristä ei ole tullut hittiä Ylen vahvasta vetoavusta huolimatta. Kaupalliset eivät ole tarttuneet kappaleeseen, vaikka sen soittaminen ei kovan huomioarvon vuoksi edes olisi niin suuri riski kuin yleensä uusien biisien kohdalla.

Tästä on vaikea vetää muuta johtopäätöstä kuin se, että kuuntelijat (=musiikkitutkimuksissa mielipiteensä sanoneet) eivät välitä kappaleesta. Salaliittoteoreetikot tietysti voivat väittää, etteivät musiikkipäälliköt ole halunneet ottaa Softengineä soittolistalleen siitä tai tästä tai tuosta syystä… mutta miksi? Miksi kukaan haluasi blokata hyvän biisin pois omalta kanavaltaan? Tai onko mahdollista, että YleX:n kuuntelijat pitävät kappaleesta, mutta muiden kanavien eivät? Epätodennäköistä.

(Edit 12.5.) Voicen musiikkipäälliköllä Jussi Mäntysaarella ja Radio Cityn Sami Virtasella oli molemmilla hyvät kommentit edelliseen liittyen. Jussi:  ”Voin tässä musapäällikkönä paljastaa, että itse en ole halunnut lähteä biisiä soittamaan koska se ei ole mielestäni tarpeeksi hyvä.” Sami: ”Kirjoitit, että musiikkitutkimuksissa mielipiteensä sanoneet eivät välitä kappaleesta, mutta asia voi olla niin, että musapäälliköt eivät välittäneet kappaleesta. Mitä jos kappaletta ei edes tutkittu, jos kukaan ei siihen uskonut?”

Helposti voisi myös luulla, että eurooppalainen viisuyleisö olisi tykästynyt Softengineen, sijoittuihan bändi paremmin kuin mikään suomalainen kisaaja koskaan, Lordia lukuun ottamatta. Mutta niin kuin esim. IS uutisoi, Something Better ei vedonnut eurooppalaiseen yleisöön samalla tavalla kuin eurooppalaisiin tuomaristoihin.

Euroviisumenestyksestään huolimatta Softengine ei siis ole vielä breikannut. Sen nosteesta ovat vastanneet Yle, euroviisutuomarit ja tietysti kotimainen media. Ja tämän viikonlopun aikana myös suomalainen somekansa. Kaikki tämä on positiivista.

Totuus on kuitenkin, että Softenginen on tehtävä parempia biisejä, jos se haluaa tulla suosituksi. Tällä erää bändi on ongelmissa heti, kun Yleisradion tarjoama apu loppuu.

3 kommenttia kirjoitukseen Miksi Softengine on ongelmissa

  1. Joosua L. kommentoi:

    Tässä tuntuu olevan joku valmiiksi etukäteen lukittu käsitys siitä, mitä tarkoitetaan ”ongelmilla” ja ”huolestuttavuudella”, ja se tuntuu liittyvän hyvin kiinteästi bändin biisi(e)n saamaan radiosoittoon (joka taas on ainakin jossain määrin sidottu siihen, kuinka ”hyvä” biisi ”oikeasti” on). Tällä hetkellä bändillä on (julkisessa eetterissä) olemassa käytännössä tasan yksi biisi.

    Nähdäkseni on siis aika hätäinen johtopäätös sanoa, että bändi on ongelmissa – eihän meistä kai kukaan toistaiseksi tiedä, missä nää jätkät oikeastaan tällä hetkellä on. Uutta sinkkua ja pitkäsoittoa puskee kaiketikin aika pian, ja noste niiden promoamiseen on euroviisujen jäljiltä varmasti vielä voimakas, ja odottajia löytyy. Ehkä SEN jälkeen on mielekästä puhua ongelmissa olemisesta, mikäli siihen on aihetta. Siitä olen yhtä mieltä, että totta kai bändin pitää kirjoittaa jatkossa parempia biisejä. Kai jokaisen bändin tarvitsee. Se ei kuitenkaan ole mielestäni suoranaisesti mikään ”ongelma” – tai, jää nähtäväksi onko se Softenginelle sitä vai ei. Toivottavasti ei.

    Tämä siis pikemminkin (intuitiivisena ja pikaisena) uuden näkökulman herättelemisenä kuin vastalauseena tai kritiikkinä itse kirjoitukselle!

  2. Antti Granlund Antti Granlund kommentoi:

    Hyvä kyseenalaistus, juuri sen oloinen kuin ekassa lauseessa toivoinkin.

    Tää kirjoitus on pitkälti antiteesi parin viime päivän aikana vallinnutta, jopa hysteeriseksi yltynyttä hehkutusta vastaan. Ns. ”jäitä hattuun nyt” -tyylinen reality check. Ongelmista puhuminen menee toki hieman hyperbolan puolelle, mutta vielä pahempaa olisi haasteista puhuminen. Koska se ei tarkoita enää nykyään mitään.

    Silti juuri mikään bändi ei voisi olla lähempänä You only get one shot, do not miss your chance to blow -tilannetta kuin Softengine nyt on. Käytännössä bändin koko ura on 1-2 tulevan singlen varassa. Ellei sitten Sony osoita poikkeuksellisen vahvaa luonnetta.

    Siinä on lahjakkaille pojille ongelmaa ratkaistavaksi.

  3. Joosua L. kommentoi:

    Juuri näin. Molemmista on helppo olla samaa mieltä: reality checkiä tarvitaan ja jätkät todella on juuri niin ratkaisevassa tilanteessa kuin sanoit. Ja reality check ehkä osaltaan liittyy siihen, että ihmiset ei tunnu keskustelussa pystyvän pitämään erillään sitä ”ei vitsi jäbät on niin nuorii ja kirjottaa omat biisinsä ja kyllä on jo ylittänyt itsensä tässä jeeee” -hehkuttelua (joka on toki paikallaan ja jota itsekin on tullut jossain määrin harrastettua) siitä, että minkälaista menestystä jätkille sopii povata. Siihen tarvitaan vähintäänkin se todella tykki single just NYT, ja, no, toivotaan parasta – kyllähän Softenginen soisi menestyvän!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.