UMK14: Näinkin rosvotuomaristo sparraisi kilpailijoita

Uuden Musiikin Kilpailu käynnistyi toden teolla viime viikolla, kun ensimmäiset kuusi kilpailijaa esiintyi tuomariston edessä. Toni Wirtanen, Tomi Saarinen, Redrama ja Aija Puurtinen antoivat kommenttinsa, joiden avulla kilpailijat valmistautuvat viikon päästä alkaviin karsintoihin. Sama nelikko jatkaa urakkaansa tänään klo 21 Kakkosella (ja Yle Areenassa täällä näin) nähtävässä UMK-jaksossa, jossa esiintyy jäljellä olevat kuusi kilpailijaa.

Rosvot haastaa UMK-tuomariston ja antaa omat parannusehdotuksensa kilpailijoille. Tällä kertaa tuomaroimassa ovat Alice ja June (Alice & June), Tomi (Echoes) ja Anna (Kuuntelija).

1. MIAU – God/Drug

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

UMK-tuomaristo kehui trion live-esiintymistä, mutta Rosvot näkisivät mielellään vielä rajumpaa meininkiä.

Tomi: MIAUn kappaleessa on voimaa, mutta staattinen alku pitää vaihtaa vaaraan ja särökitaraan.

Alice: Minusta esitys kehittyy mukavasti musiikin mukana. Ajoittain tuntui, että hallittua seisoskelua oli hieman liikaa.

June: Mikrofoniständien takana saisi kyllä olla enemmän liikehdintää. Kaipaan myös muuta musiikkiin sopivaa visuaalisuutta: övereitä asuja ja räväköitä soturimeikkejä.

Anna: Esiintymiseen pitäisi saada puristettua niin paljon naarastiikeriä, että lava repeää ja kulissit romahtaa. Enemmän Pussy Riotia, vähemmän Shirley Mansonia.

 

 2. Dennis Fagerström – My Little Honey Bee

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Dennis Fagerströmin pikku mehiläinen ei pelottanut Toni Wirtasta. Myös Anna ja Alice haluavat pörriäisen surisevan innokkaammin.

Anna: Ensimmäinen ajatus: kuulostaapa tanskalaiselta euroviisulta. Nyt saisi olla reilusti camp.

June: Basic radioslovari, jonka kornihkot lyriikat saavat äidit voihkimaan. Turvalliset sointukulut ja korvamatous eivät nyt kuitenkaan riitä. Kenties riisuttu lopputulos toimisi paremmin?

Alice: Dennisin tyyli toimii ja laulu on vahvaa. Jotenkin biisi ja esitys oli kuitenkin liian laimea. Ei tähän nyt mikään revittely sovi, mutta jotain energiaa jäin kaipaamaan.

Anna: Tällaisen siirapin esittämisessä ei riitä, että näyttää söpöltä, vaan tunnetta pitää välittää joka ihosolulla. Lisää hymyä, poseeraamista, keimailua ja flirttiä.

Tomi: Stailisti voisi hankkia solistille kokoa suuremmat housut: saisikohan esiintyminenkin siten rennomman vaihteen?

 

3. Softengine – Something Better

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

UMK-tuomaristo söi Softenginen kädestä, mutta Rosvojen Tomi ei näe yhtyettä vielä suurilla stageilla.

June: Loistava livepresenssi! Jos ei hoilaamaan houkuttelevalla kertsillä ja söpöillä pojilla saada yleisöä mukaan, niin en tiedä millä.

Tomi: Olen kuitenkin samaa mieltä yhtyeen kanssa siitä, että he tarvitsevat vielä paljon esiintymiskokemusta. Meininki pitää saada koulun juhlasalista Tavastialle.

Anna: Eteläpohjalaisina saavat multa kaikki mahdolliset kotikenttäpisteet. Mahtava energia ja lataus, mutta etenkin kertsissä voisi olla vielä enemmän säröä ja ruhjetta. Tuntuvampia Jared Leto -rääkäisyjä ja ronskimpaa lavan haltuunottoa, niin meitsi on eturivissä heittelemässä pikkuhousuja.

Alice: Mun mielestä Jared Leto -linjalle ei kannata lähteä. Jos huutoa on liikaa niin se menettää tehonsa. Tälleen biisin lopussa äänenkäytöllinen rosoisuus on erittäin jees.

 

4. Mikko Pohjola – Sängyn reunalla

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Pohjolan kilpailukappale askarruttaa sekä UMK- että rosvotuomariston mieltä: jotain pitäisi lisätä – mutta mitä?

Tomi: Ehdottomasti toisen esittelyjakson tyylikkäin veto. Pohjolan kappale aukeni esitettynä rutkasti paremmin. Pitäisikö kappaleella olla kuitenkin mieleenpainuvampi lopetus?

June: Pieni powerin lisääminen biisin loppupuoliskoon tai kitarakompin varioiminen ei tekisi pahaa.

Alice:  En oikein tiedä mitä tähän kannattaisi edes lisätä. Ehkä äänenkäyttöön hieman enemmän rosoa, jotain rikkinäistä soundia.

Anna: Kaipaisin Mikon ääneen lisää syvyyttä ja soitinpuolelle jotain pikkusievyyden rikkovaa koukkua. Kappale tulee olemaan vahvoilla, jos se onnistuu luomaan yhtä pysäyttävän tunnelman kuin Mikael Saaren We Should Be Through viime vuonna.

 

5. Lili Lambert – Let Me Take You There

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Tuomaristo haluaa tietää, kuka Lili Lambert oikeastaan on. Annalla olisi muutama ehdotus.

Tomi: Lili Lambertin urbaani ote rikkoo kivasti ohjelman muuta palettia.

June: Minä taas en löytänyt sitä r’n’b:tä tästä kyllä yhtään. Vaikken suoraan teilaa ysärimeininkiä, niin… Pelkkä jumputus ei vaan toimi. Terävämpää laulua ja lisää elävyyttä liikekieleen, kiitos!

Alice: Jalka pois jarrulta!

Anna: Biisi vaatisi lentoon lähteäkseen vähintään Lady Gagan tasoista diivailua. Lavalle gospelkuoroa, dominarelettä, treenattuja tanssijahunkseja ja kunnon epilepsiainstallaatiota, niin ollaan asian ytimessä. Sheikkaa niitä nahkahousuja, beibe!

 

 6. Hukka ja Mama – Selja

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Klikkaa kuvaa ja katso esitys.

Kummatkin tuomaristot iloitsevat, että Hukka ja Mama osallistuu Uuden Musiikin Kilpailuun. Mutta voidaanko Seljalla voittaa Euroviisut?

June: Suloinen kokonaisuus, joka toimii studioversiona paremmin. Mumford & Sons -henkinen folkahtavuus kärsii livessä. Jos sähkökitaran vaihtaisi banjoon ja Martinan lauluun lisäisi pontta, olisi lopputulos vieläkin rakastettavampi.

Alice: Rehellinen ja maanläheinen biisi. Esiintyminen toimii. Biisin lopussa oli kuitenkin ehkä hieman liikaa sekavuutta.

Tomi: Kappale heräsi eloon, kun se sai kasvot. Pelkään tosin edelleen, että se ei aukea kansainväliselle yleisölle.

Anna: Kokeilevampaa soitantaa ja iloa esiintyjien kasvoille, niin tästä voi hyvinkin tulla seuraava Kedvesem.

Viikon päästä rikospaikkana on Peacock-teatteri, jossa kuusi kilpailijaa tavoittelee UMK-finaalipaikkaa. Rosvot kommentoivat esityksiä suorassa UMKplus-lähetyksessä klo 20.30 alkaen. Lähetystä voi seurata osoitteessa yle.fi/umk ennen klo 21 starttaavaa tv-lähetystä ja sen jälkeen – 11.1. ja 18.1. myös karsinta- ja tuloslähetysten välissä.

6 kommenttia kirjoitukseen UMK14: Näinkin rosvotuomaristo sparraisi kilpailijoita

  1. Kat kommentoi:

    Kummaltakin tuomaristolta taas pääosin kommentteja joita voi hyvinkin nyökytellä. Omia erityisiä asioita kustakin kisailijasta:

    1) Aika coolia Flow-meininkiä, vaikkei viisukamaa olekaan. Vetäisin minäkin visuaalit vielä överimmäksi, erityiskohteena se yksi ala-asteen musiikinopettajan näköinen brunetti.

    2) Liikaa ihan kivaa. Jotain tarttis..?

    3) Hieno biisi, ajan hermolla. Musiikillisesti ei tarvitse mitään, mutta esiintymiskokemusta lisää vaan (ja yhtenäisen, uskottavamman stailauksen).

    4) Hyvä; vähän voisi intensiteettiä nostaa loppua kohden..?

    5) Junen kanssa kuuntelin samalla Waldo’s People -korvalla, kovin epäurbaania ja epämääräistä oli. Hyvät ainekset kyllä, mutta sekavahko kokonaisuus. Saisipa yhtenäisyyden ja kaivettua vaikkapa sen selkeän kunnon r’n’b -maun, niin tämä voisi nousta hyvinkin. Kotikutoista suomi-ysärivideomeininkiä oli myös esiintymisessä, Annan mukana toivoisin kunnon show’ta. Lili lauloi paikoilleen naulittuna etukenossa koko biisin, vaatteet eivät imarrelleet näyttävää naista, ja bändin poikien T-paitalook näytti vähän hätäratkaisulta.

    6) Tämä tarvitsee kyllä pari lisäkuuntelua että pääsen täysin mukaan, mutta jotain hauskaa ja omaperäistä oli kyllä. En kyllä lisäisi banjoa, Mumford-kopionti on vähän passé kun Gary Barlowkin jo sitä tekee…

  2. Kat kommentoi:

    Palaan rikospaikalle.

    Radiosta tuli melkein peräkkäin Naughty Boyn La La La, sekä Mobyn Honey. Tuli mieleen kysymysmerkkejä jättänyt Dennis Fagerström: toimisikohan, jos biisin genreä tuunaisi, ja ujuttaisi taustalle keskitempoista, 2-step/house/electronica/tms -tyyyppistä tahtia?

  3. Kriitikkorosvo kommentoi:

    1. Tyttöbändeillä on aina uskottavuusongelmia ja liian usein ulkonäkö nousee huomiossa musiikin edelle. Se ei kuitenkaan taida tässä tapaukessa olla ongelmana. Nämä naiset kuuluvat aivan aidosti rock-kategoriaan. Toki tämä biisi potkii, mutta en minä sitä viitsisi ainakaan radiosoitossa kuunnella. Tämä on livekamaa. Pussyrioteista heidät erottaa ainakin se, että kaikki ovat konsan käyneitä ammattilaisia. Sen voi hyvin kuulla lauluosuuksista. Ainoa todellinen ongelma on siis itse biisi, koska se on tylsä. Kuten Redrama taisi asian ilmaista: ”Minä vain en tykkää tästä biisistä”. Minun on silti helppo kuvitella, että tämä on Yle X:n tuottajien märkä unelma ja että sitä tullaan siellä soittamaan rankasti. He sopivat kanavan profiiliin todella hyvin.
    2. Tämä ei näyttänyt hyvältä lavalla. Jos jonkun kohdalla ongelmana oli tennarit, niin kas kummaa kun näiden poikien sekapukeutuminen ei herättänyt sen kummempaa keskustelua. Pojat olivat kuin mehtältä tulossa ja se asia pitäisi saada kuntoon. Vaikuttaa kuin visuaalista puolta ei ole vaivauduttu miettimään pätkääkään, vaikka ollaan sentään telkkarissa. Well, biisi on aika kiva. Melodia jäi soimaan päähän kertakuulemalta ja sitä on helppo rallatella. Tämä Honey Bee ei todellakaan ole mitään äijämusaa eikä sitä nähtävästi ollut heille tarkoitettukaan. Minua jäi vain vaivaamaan sen keveys. Tuntui kun se olisi esitetty jotenkin välinpitämättömästi eikä siihen olisi sitouduttu. Oliko lavalla ryhmä laulavia deodorantteja, jotka eivät olleet tosissaan? En silti epäile, etteikö näillä suomenruotsalaisina olisi mahdollisuudet vaikka voittaa koko karsinta.
    3. Tämä biisi on varmasti yksi ennakkosuosikeistä. Kun katsoo poikia, on vaikea kuvitella, että he ovat tämän tehneet. Ovat niin nuoria ja silosia, mutta kuulostavat aikamiehiltä. Ääni on Eesaun, mutta kädet Iisakin, vai miten se oikein meni? Mutta, tämänkin bändin kohdalla pätee sama kuin muutaman muun kohdalla: parempi radiossa kuin lavalla. Kokemattomuus paistaa lavalla ja tuntuu, että kaikki eivät tiedä mitä ovat tekemässä. Ensi kesänä, kun ei ole koulua, niin suosittelisin heille ilmakitaraharjoituksia… elleivät nyt sitten päädy sitä ennen Köpikseen. Vaikka biisi on hyvä ja hyvin tehty, niin en heitä sinne (vielä) lähettäisi. Heidän pitäisi tehdä kuten Granlundin eli harjoitella ilmaveiviä stagella Suomessa vielä yksi kausi ennen maailmanvalloitusta.
    4. Oletan, että biisi on hänen tekemänsä. Ihailen sitä, miten siinä on saatu riimit kohdalleen. Tätä keskustelua itsensä kanssa on pakko pysähtyä kuuntelemaan. Kaveri tarjoaa jotakin uutta ja hänellä on oma tunnistettava tyylinsä. Voipi kuitenkin olla, että laulun aihe ei puhuttele ihan jokaista suomalaista. Herkkä ja hieno esitys, jossa melodia tukee tekstiä ja teksti melodiaa. Hän kuulostaa uskottavasti siltä, kuin kamppailisi huonon omatuntonsa kanssa. Tämä biisi on ainoa suomenkielinen esitys, jonka voisin kuvitella menestyvän Köpiksessä. Mutta, sitä ennen suomalaisten äänestäjien on päästävä sen rankan aiheen ylitse. Ei tätä voi sillee omalle puolisolleen rallatella tuutulauluna.
    5. Lily kuulostaa hyvältä, ”ei uskoisi suomalaiseksi”. Hän on osaava laulaja ja biisintekijä. Tällaista musiikkia ei täällä juurikaan tehty. Tykkään sen sykkeestä ja poljennosta. Mutta, tämä kuulostaa pikemminkin yhdeltä albumin raidalta muiden joukossa kuin sinkkuhitiltä. Tämä menee valitettavan monelta ohi suurempia tunteita herättämättä. Se ei kovin montaa kosketa. Valitettavasti.
    6. Hienosti tehty biisi, mutta valitettavast kilpailee väärässä paikassa. Se kuuluisi laulelmakilpailuun… eikös Suomessa ole sellaisiakin? Tämän esityksen kohdalla tuottaja on todellakin onnistunut. Alkuperäiseen verrattuna biisi rullaa nyt hienosti ja on tarttuva. Riimittelyt ovat todella kohillaan ja kuulostavat näppärän hauskoilta. Esityksestä välittuu lämmin, mutta samalla hieman melankolisen ja rento tunnelma. Heidän kohdallaan olisi väärin alkaa arvioimaan miltä he näyttävät lavalla, koska he ovat selvästi nostaneet musiikin keskiöön.

  4. kuokkijarosmo? kommentoi:

    No todella hyvältähän he (=6) näyttävät lavalla. Aidoilta ja sympaattisilta itseltään. Suunnilleen samalta kuin musiikki kuulostaa.

    Lili taas näyttää aivan liian aidolta ja sympaattiselta suhteessa kylmän keinotekoiseen musiikkiinsa… Saisiko tästä biisistä vaikka kokonaan uuden sovituksen tai jotain?

    Teinien (3) biisi on kyllä hiton kova. Tuosta haluaa kuulla vain isommille lavoille sovitettuja versioita. Toivottavasti eivät pyörry esittäessään niitä.

    Täältähän löytyi hauskat levyraadit. :)

  5. välistähuutelijarosmo kommentoi:

    Hyvää keskustelua täällä!

  6. Mum kommentoi:

    Haluaisin kovasti tykätä MIAUn biisistä, mutta jokin mättää siinä niiden englanninkielisessä lyriikassa ja tämä häiritsee jatkuvasti siellä taustaalla. Koskee kohtaa missä huutolaualavat mm. ”Are you drug?”? Saattaahan se olla tietoisesti tehty kielioppivirhe, mutta se ei avaudu tarpeeksi toimiakseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.