Joulukalenteri: Tällainen on Rosvojen lukija

Muistatteko keväisen lukijakyselymme? Anna vietti tänä syksynä lukuisia työtunteja kyselyyn annettujen 101 vastauksen äärellä, analysoi niitä opinnäytetyössään ja valmistui (vihdoin) medianomiksi. Nyt hän jakaa tulokset kaiken kansan ihmeteltäväksi. Siispä, pidemmittä puheitta:

Rosvojen lukijakyselyn tulokset, olkaa hyvä!

osio_1

Lukijakuntamme on miesvoittoista: 64 prosenttia kyselyyn vastanneista henkilöistä on miehiä ja 36 prosenttia naisia. Vastauksia rustattiin etenkin Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Useampi vastaus tuli myös Espoosta, Joensuusta, Jyväskylästä, Vantaalta, Lahdesta ja Porista – terkut sinne!

Ikäjakaumassa painottuvat nuoret aikuiset. Yli puolet vastaajista on 18–27 vuotiaita. Teini-idoleiksi emme yllä: vastaajien joukossa on vain yksi alle 18-vuotias.

Valtaosa vastanneista on joko opiskelijoita tai työntekijöitä. Reilu neljännes väestä työskentelee musiikkialalla joko kokoaikaisesti, osa-aikaisesti tai sivutoimisesti. 40 prosenttia vastaajista ilmoitti bloggaavansa tai bloganneensa joskus.

osio_2

Video didn’t kill the radio star. Vain 9 prosenttia vastaajista ei kuuntele radiota laisinkaan. Noin kolmannes vastaajista viihtyy ystävien seurassa, viidennes hakeutuu YleX:n taajuudelle ja kymmenesosa porukasta notkuu Basson tahtiin. Radio Helsingin kuuntelijoille voimme kertoa ilouutisia: Visa vastaa kanavan uudenvuodentansseista!

Musiikkia kuunnellaan paljon ja joka paikassa. 96 prosenttia vastaajista kuuntelee musiikkia joka päivä. Suoratoisto menee fyysisten levyjen edelle. Toisaalta, vinyylin ystäviä oli YouTube-luukuttajia enemmän.

Ei liene yllättävää, että musiikki koetaan myös rahanarvoiseksi sijoitukseksi. 45 prosenttia vastaajista ostaa musiikkia joka kuukausi 1–20 eurolla. Yli kolmannes tyypeistä kuluttaa musiikkiin 21–40 euroa kuukaudessa. Vain kaksi vastaajaa kertoi, ettei sijoita musiikkiin lanttiakaan.

Musiikkia ei kuunnella vain omissa oloissa. 65 prosenttia vastaajista kertoo käyvänsä keikoilla vähintään kerran kuukaudessa. Vertailun vuoksi: 66 prosenttia Teoston viimevuotiseen keikkakyselyyn vastanneista käy katsomassa elävää musiikkia joitain kertoja vuodessa.

Rosvotkin ovat ahkeria keikkakävijöitä. Muistoja ja pohdintoja näistä reissuista löydät esimerkiksi täältä.

osio_3

Tapaamme usein. Yli puolet vastaajista kertoo käyvänsä sivustolla vähintään 2–6 kertaa viikossa. Rosvoilta toivotaan etenkin uutta musiikkia (68 %), syventävää tietoa (42 %) ja levykritiikkejä (38 %).

Vastaajien mielestä Rosvot on ajankohtainen, helposti lähestyttävä, asiantunteva ja monipuolinen. Toivottavasti saamme ja osaamme olla näitä teille jatkossakin.

osio_4

Rosvojen lukijat suunnistavat taitavasti blogosfäärin muissakin kolkissa. Puolet vastaajista ilmoitti lukevansa viikoittain Rosvojen ulkopuolisia kotimaisia blogeja. Erityisen tykättyjä olivat Stella Harasekin blogi, Kaikki mitä rakastin, Also Sprach Jussi ja Rosvoihin sittemmin palannut Tulensytyttäjä. Ulkomaisia blogeja seurattiin vähemmän: reilu neljännes vastaajista ilmoitti lukevansa Rosvot-portaalin ulkopuolisia ulkomaisia blogeja viikoittain.

Musiikkiin keskittyvistä verkkomedioista lukulistalle päätyvät etenkin Rumba (64 %), Soundi (32 %), Sue (27 %) ja YleX (22 %). Pitchfork oli ylivoimainen suosikki ulkomaisista musiikkiin keskittyneistä verkkomedioista. Sen juttuja lukee lähes puolet kaikista vastaajista.

Someilut hoidetaan Facebookissa (93 %) ja Spotifyssa (85 %). Myös Rosvot hengailevat molemmissa. Facebookissa meistä voi tykätä täällä ja tuoreimmat Spotify-soittolistamme löytyvät täältä. Morotathan meitä myös Instagramissa ja Twitterissä?

Kiitos jokaiselle kyselyyn vastanneelle! Viilaamme tulevan vuoden juonia toivomustenne mukaisiksi. Sitä ennen hiljennymme joulunviettoon.

Rauhallista ja ihanaa joulua kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.