Melodifestivalen 2014: Andra chansen – arviot neljästä ensimmäisestä kilpailukappaleesta
Melodifestivalenin viimeinen semifinaali kisataan tänä lauantaina Örnsköldsvikissä, joten on tullut aika aloittaa 1. maaliskuuta järjestettävään Andra chanseniin päätyneiden esitysten ruotiminen.
Kuuntelija ja blogin sirpsakka assistentti Hulivilipoika arvioivat tänään keräilyerän neljä ensimmäistä kilpailukappaletta. Piinkova Mello-tuomaristo oli kommenteissaan sen verran yksimielinen, että pahimmilta kissatappeluilta vältyttiin ainakin toistaiseksi.
Linus Svenning – Bröder
Ensimmäisestä semifinaalista jatkoon päässyt Linus Svenning ei tehnyt vaikutusta Kuuntelijaan, mutta Hulivilipoika näkee esityksessä jopa yllättäjän aineksia.
Hulivilipoika: ”Linus Svenningin Bröder on Mello-mittarilla poikkeuksellisen rosoinen ja surullinenkin joutsenlaulu artistin kuolleelle isoveljelle. Tällaista virtahepoa ei ole nähty Ruotsin viisuolohuoneessa sitten sen jälkeen, kun Sara Varga lauloi parisuhdeväkivallasta kappaleessaan Spring för livet. Nostan hattua tällekin irtiotolle, mutta kappaleen toisteisuus alkaa pidemmän päälle nyppiä. Olisiko tässä silti aineksia Mellon suureksi yllättäjäksi, vai riittääkö ruotsalaisten empatia Andra chansenia pidemmälle?”
Kuuntelija: ”Toivottavasti ei. Jäbän lauluääni kuulostaa siltä kuin nielurisoihin olisi juuttunut jotain ylimääräistä, ja ulkoisen habituksen perusteella lähettäisin Linusin esittämään sielunhoitomusiikkia elinkautisvangeille. Biisin taustatarina saattaa itkettää Ruotsin iskelmäradion kuulijoita, mutta tällaista suru-ulinaa Melodifestivalenin finaaliin: härregud, nej!”
Helena Paparizou – Survivor
Kotimaan blogikaksikolta heruu sympatiaa ensimmäisestä semifinaalista selviytyneelle Helena Paparizoulle, mutta onko Kreikan Afrodite riittävän ruotsalainen näihin mittelöihin?
Hulivilipoika: ”Survivor on Helena ’Papan Fritsu’ Paparizoulle siitä oivallinen biisi, että hän on itse selviytynyt viisuvoiton lisäksi ainakin ylähuulen fillerihoidosta ja rinnan röyhistysleikkauksesta. Troijan Helena ottaa kuulijansa varmasti kuin power bottom, mutta onko hän sittenkin hieman liian kansainvälinen tähti lagom-Ruotsin viisulavalle?”
Kuuntelija: ”Kiinnostavaa nähdä, selviytyykö entisen euroviisuvoittajan mahtiballadi finaaliin asti, vai ajautuuko Ruotsi kriisiin Välimeren adonisvaltion kanssa. Survivorissa on potentiaalia, mutta drag-henkisen yliesittämisen sijaan Hellu voisi panostaa vielä enemmän tulkintaan. Vaikka kreikkalaiselle jumalattarelle suotaisiin toinen mahdollisuus, supiruotsalainen Sanna Nielsen tulee todennäköisesti vetämään loppumetreillä pidemmän korren.”
JEM – Love Trigger
Toisesta semifinaalista jatkoon päässeen JEMin eurodance kuulostaa tuomariston korvaan niin universaalin kulahtaneelta, että mielleyhtymät asettuvat akselille Kouvola–Teneriffa.
Hulivilipoika: ”Jos Waldo’s People olisi franchising-ketju, JEM olisi sen ruotsalainen sivuliike. Love Trigger kuulostaa niin parhaat päivänsä nähneeltä, että se suorastaan vaatii seurakseen mansikkasiideriä, valkoista muovituolia ja Kouvolan aseman kesäterassia 90-luvun lopun asussa.”
Kuuntelija: ”Sen sijaan, että olisin päässyt kosketuksiin kertsissä toistellun rakkauden liipaisimen kanssa, palasin mielessäni Teneriffan yöelämään vuonna 1999. Tämän päivän mittarilla tutkailtuna JEMin kilpailukappale on halpissekoitus Lady Gagaa, Aviciita ja The Black Eyed Peasia. Trion kopiokone on saattanut olla kunnossa vielä biisin tekovaiheessa, mutta semifinaalivedossa se leviää pahasti käsiin. Ihmettelen, jos Ruotsi antaa finaalipaikan näin epävireisesti esitetylle teknohumpalle.”
Martin Stenmarck – När änglarna går hem
Martin Stenmarckin kappale herätti Kuuntelijan ja Hulivilipojan mielenkiinnon, mutta toisessa semifinaalissa nähdyssä esityksessä oli vielä keskeneräisyyden tuntua.
Hulivilipoika: ”Martin ’Las Vegas -floppi’ Stenmarck palaa viisulavalle kappaleella, joka edustaa Mellossa viime vuosina yleistynyttä stadionpaisuttelua. Martin puolestaan on kuin yleisön joukosta poimittu innokas fani, joka on hieman häkeltynyt päästyään hetkeksi näin isoihin puitteisiin. Jäinkin kovasti odottamaan, koska varsinainen artisti tarttuu taas mikkiin ja puhaltaa elämää tähän sinänsä kelvolliseen kappaleeseen.”
Kuuntelija: ”Tästä esityksestä jäi päällimmäisenä mieleen ne hirveät punaiset pöksyt. Kertosäkeeseen on haettu niin superkliseisen nostattavaa fiilistä, että se on vaarassa hukkua omaan sieluttomuuteensa. Martinin olisi kannattanut panostaa jenkkityylisen mahtipontisuuden sijaan herkän ja intensiivisen hetken luomiseen. Pelkällä akkarilla ja pianolla säestettynä kokonaisuus puhuttelisi huomattavasti syvemmältä.”
Kuuntelijan ja Hulivilipojan kommentit neljästä jälkimmäisestä kilpailukappaleesta luvassa ensi viikolla. Andra chansen Yle Femmalla la 1.3. klo 21.
Kuvat: SVT / Melodifestivalen