Ruudolf herätti sisäisen feministini

flickr.com / the commons

flickr.com / the commons

Hyvää vuotta 2015 sinulle rakas lukija. Ajattelin aloittaa tänä vuonna hieman erilaisella postauksella. Sattuipa nimittäin Radio Helsingin aamuohjelmassa kuulemani Ruudolfin uusi single herättämään allekirjoittaneessa siinä määrin ajatuksia, etten voinut olla jakamatta osaa niistä kanssanne.

Normaalisti en ota onkeeni kappaleiden lyriikoista, mutta koin Ruudolfin ja Karri Koiran ulostulon niin räikeänä, etten voinut antaa sen valua sormieni välistä. Naista objektisoiva räppi ei sinänsä ole Suomessa ilmiönä mitenkään uusi. Voisi sanoa, että sitä on tehty jo niin kauan ja  paljon, että se koetaan yleisesti hyväksyttävänä ja salonkikelpoisena. Soitetaanhan sitä veronmaksajien rahoilla pyörivässä radiossakin.  Mutta mielestäni se että jotain tehdään paljon ei vielä automaattisesti tee siitä hyväksyttävää.

Tässä otanta Muistutat mun Jeeppii -biisin lyriikoista ja pieni analyysi s’il vous plaît.

ooh oot niin kallis, haluun sut talliin piilottaa, kaikes rauhas kiillottaa

Jo kappaleen alussa Karri Koiran laulamassa kertosäkeessä kuulijalle avautuu mistä on kyse. Nainen, tässä tapauksessa kallis kuin katumaasturi Jeep (yli 30 tuhatta euroa), on parempi piilottaa muiden himoitsevilta katseilta, sillä onhan hän omaisuutta joka ei kaikille kuulu.

vien sut vaahtoon kylpee, tai vaihtaa sylkee, en päästä ketään nojaa sun kylkeen

Omistussuhde. On mielenkiintoista. Se, että joku vielä tämän päivän Euroopassa edes vihjaa omistavansa jonkun toisen. Toki on ymmärrettävää, että omistussuhteeseen on hinkua yhdellä jos toisellakin. Se kun on niin kovin selkeä. Omistuksen mielipidettä kun ei tarvitse kysellä. Hänelle kerrotaan mitä mieltä hänen tulee olla, ja mitä hän saa ja mitä hänen tulee haluta, onhan hän tässä tapauksessa kallis kuin katumaasturi Jeep, isolla rahalla tehty investointi, joka oikein huollettuna kehrää kuin kissa ja laiminlyötynä raakkuu kuin varis.

beibi sori et on ollu kiire, voidaan viimein olla intiimei, mä tutkin sun piirtei, mä katon sun muotoi ja sun pintaa, mä haluun sut puhtaaks hinkkaa, sä muistutat mun jeeppii

Koska miehen kalenteri on aina täynnä. Onhan mies kiireinen ja tärkeä, ja nainen taas kuin auto, jonka kalenteri  luonnollisesti on aina auki kuin vihko. Hän käy tyhjäkäynnillä silloin kun mies juoksee asioillaan. Naisella kun ei ole mitään parempaakaan tekemistä. Kunhan odottaa uskollisesti että mies palaa ja on kanssaan intiimi, ja hinkkaa naisen tarvittaessa puhtaaksi häneen tarttuneesta liasta. Kuka nyt likaisen naisen kanssa haluaisi olla?

mieleen jäit kun ekan kerran näin sut jeepin kaa vierekkäin ja huomasin samankaltaisuuden, niin paljon kurvei muttei jarrui, haluun testaa sun maasto-ominaisuudet

Jeep -vertaus juontaakin juurensa naisen kurvikkuuteen? Oletan että jarruttomuudella viitataan järkiperäisen ajattelun puutteen aiheuttamaan esteettömyyteen. Kyseinen ominaisuus tuntuisi varsin sopivalta jatkuvaa kiillottamista vaativalle likaiselle naiselle. En edes aio vaivata teitä sillä, mitä maasto-ominaisuuksien testaamisella tässä yhteydessä on tarkoitettu. Mutta millä kappaleen lyriikoiden mukaan on eniten merkitystä, niin sillä että kappaleessa halutaan alleviivata naisen olevan vain miehen jatke, ei enempää. Ja se jos jokin onkin oiva opetus tuhansille ja taas tuhansille huonon itseluottamuksen kanssa kamppaileville nuorille naisille.

7 kommenttia kirjoitukseen Ruudolf herätti sisäisen feministini

  1. Joonas kommentoi:

    Sanathan on siis ihan järkyttävää paskaa, mutta se nyt ei oo ihme, koska tältä kaksikolta ei mitään kovin tasokasta voi odottaakaan. MUTTA.

    Ai saakeli miten timmiä synabassolinjan ja biitin symbioosia toi biisi on!

    1. Jukka Tulensytyttäjä Jukka Tulensytyttäjä kommentoi:

      Joo, Ruudolfilla on aina ollut kyllä timmit biitit ja hyvä flöy. En vaan ymmärrä miksi sortua tekemään tällaisia tekstejä.

  2. Arto kommentoi:

    Hieman liikaa luet merkityksiä sanoihin.. ja jos vähänkään miehen tuotantoa on kuunnellut tai ylipäätään molempia sällejä seurannut niin luulisi ymmärtävän ettei naisen objektisointi ole biisien teema – päinvastoin! Hyvää uutta vuotta.

    1. Jukka Tulensytyttäjä Jukka Tulensytyttäjä kommentoi:

      Ymmärrän kyllä pointtisi. Käsittelin tässä tekstissä vain uutta Muistutat mun Jeeppii -biisiä. Hyvää uutta vuotta myös sinulle Arto!

  3. MD kommentoi:

    Hyvää analyysia!!! Tätä lisää sinulta ehdottomasti :)

    1. Jukka Tulensytyttäjä Jukka Tulensytyttäjä kommentoi:

      Hei MD, kiitos kommentista! Kerron jotain internetin vaikutuksesta ihmiseen. Kommenttisi oli niin positiivinen, että ensin mietin trollaako joku minua. Sen jälkeen mietin ketä kavereistani tsemppailee minua salanickin kautta ja VASTA SEN JÄLKEEN avasin itselleni mahdollisuuden, että kyseessähän saattaa olla myös ihan aidosti positiivinen kommentti. Näin, tämän internet on meille tehnyt. Eikö olekin sääli, minusta on. Kiitos joka tapauksessa todella paljon posiitivisesta kommentistasi, oli se sitten trolli, olitpa sitten kaverini tai olipa kommenttisi ihan aidosti tekstistäni innostunut! :)

  4. jonne kommentoi:

    ”naisen objektivointi ei ole biisin teema – päinvastoin”.
    tässä kommentissa ei nyt ilmeisesti ymmärretä mitä sana objektivointi tarkoittaa. ajatellaan että se on yleisnimitys alistamiselle tms. objektivointi, eli esineellistäminen, on nimenomaan tätä, eli että elävä subjekti (ihminen) pienennetään toiminnan/katseen/ajattelun kohteeksi, jolla ei ole omaa toimijuutta. näin on taiteen historiassa tietysti aina ollut: mies maalaa naisesta kuvan, nainen on kuvan/katseen/intohimon kohde. nainen ei maalaa. nainen ei puhu/katso/objektivoi/himoitse. tätä on ”male gaze”. esineellistämisen kannalta on yhdentekevää puhutaanko naisesta ylistävään vai väheksyvään sävyyn. ylistämällä voi objektivoida ihan yhtä paljon kuin alistamalla. pointti on miten eri sukupuolille määrätään eri tehtävä: ”miehen” tehtävä on katsoa/puhua, ”naisen” tehtävä on saada osakseen katseita/määritelmiä. tää on niin yleistä että vois melkein ajatella että kategorioita mies/nainen ei voi olla ilman näitä kulttuurisia esiasetuksia. ruudolf tietysti haluaa ”hyvää”, eli haluaa olla naiselleen ”kunnon mies”, joka juurikin kohtelee häntä niinkuin ”hyvää muijaa” pitää kohdella, alistaa ylistämällä, osoittaa naiselle tämän paikka omistussuhteen kautta. ei ole kyse siitä että ruudolfin (lue: kaikkien ”kunnon miesten”) intentio on ”hyvä”, vaan siitä että tällainen tapa puhua ja toimia tuottaa sukupuolten välisen eriarvoisuuden halusi sitä tai ei. tilannetta ei myöskään muuta vaikka siitä irtisanoutuisi puheen tasolla sanomalla että ”se on vaan läppää”. tällainen läppä on sukupuolien epätasarvoisuutta tuottavaa juuri siksi että se on läppää, eikä sitä saisi siksi kritisoida ”vakavasti”. patriarkaatilla on kaikenlaisia suojakeinot käytössään: vähättely, naurettavaksi tekeminen, kieltäminen, ohittaminen jne. niillä miehen erityisasemaa uhkaava puhe hiljennetään ja vikisijöiden puhe merkitään arvottomaksi. tästä tässä on minun mielestäni kyse.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.