Top 100 parasta biisiä 2015 (sijat 80-71)

1305979809579

Kuva: Julia Weckman

Pian on taas yksi musiikkivuosi pulkassa. Viime vuonna listasin ensi askeleita ottavaan Kalenterikarju-blogiin Parhaat ulkomaiset biisit 2014, Parhaat kotimaiset biisit 2014, Parhaat levyt 2014 ja Parhaat keikat 2014. Tänä vuonna ajattelin tähdätä hieman korkeammalle – aion listata 100 parasta biisiä vuodelta 2015. Kyllä, luit aivan oikein. 100 parhaan kappaleen lisäksi luvassa on luonnollisestikin vielä vuoden parhaat kotimaiset ja ulkomaiset levyt (keikkoja en tänä vuonna listaa, sillä niillä olen käynyt niin laiskasti). Lue 10-osaisen TOP100-postaussarjan osat: sijat 100-91sijat 90-81sijat 80-71sijat 70-61sijat 60-51sijat 50-41sijat 40-31sijat 30-21sijat 20-11 ja sijat 10-1.  Vuoden parhaat biisit päivittyvät myös Spotifyhyn KALENTERIKARJU: Top 100 parasta biisiä 2015 -listalle, jota kannattaa lisäksi totta kai seurata.

TOP 100 PARASTA BIISIÄ 2015 (sijat 80-71)

80. R. CITY: LOCKED AWAY FEAT. ADAM LEVINE

En ole ikinä ollut hirveän innoissani reggae-johdannaisista musiikkityyleistä. Rock Cityn eli R. Cityn Locked Away on kuitenkin erinomainen popkappale. Se ei kuulosta liikaa Akonilta ja lisäksi Maroon 5:n Adam Levinen kertosäevierailu tasoittaa sopivasti tietä tällaiselle epäluuloiselle reggae-heitterille. Plussaa siitä, että jossain nostalgiahermostossani raikaa Shaggy aina kun tämä biisi pärähtää soimaan.

79. SELENA GOMEZ: SAME OLD LOVE

Tiedän, että osaan olla toisinaan hieman hitaasti lämpiävää sorttia, mutta Selena Gomez kiinnitti ensi kertaa artistina huomioni Zeddin I Want You To Knowin ilmestyessä. Pitkään olin myös sellaisessa harhauskossa, että Same Old Love on Charli XCX:n biisi. Vaanivasti etenevä tumman samettinen kappale tuo itselleni mieleen Gotyen Somebody That I Used To Love -kappaleen. Eikä muuten ole Selena Gomezin tänä vuonna ilmestynyt Revival-albumikaan yhtään hullumpi kokonaisuus.

78. CARLY RAE JEPSEN: I REALLY LIKE YOU

Carly Rae Jepsenin Call Me Maybe -single räjäytti pankin ja syystä, sillä se oli todella oivallinen poppiskappale terävällä jousisamplella ja yksinkertaisen tarttuvalla hookilla. I Really Like You on samalla tavalla ikävää sorttia, että se jää soimaan päähän ja pahasti. Joinain päivinä vihaan kappaletta, toisina rakastan. Tänään rakastan.

77. SALLAN JA MIRON MATKA MAAILMAN YMPÄRI: RAKASTAT MUA PAREMMIN

Lopettamisestaan hiljattain ilmoittanut Sallan ja Miron matka maailman ympäri ehti urallaan julkaista kaksi levyä, joista jälkimmäisen yksi kohokohtia on Rakastat mua paremmin. Kirjoitin singlestä sen ilmestyessä seuraavaa: ”Sallan ja Miron matka maailman ympäri eli SMMMY on viihtynyt Viisi kovaa -postaussarjassa aiemminkin. Viime vuonna Tarinoita-debyyttinsä esitellyt bändi tarjoilee nyt kolmannen singlensä 21. elokuuta julkaistavalta toiselta levyltään. Siinä missä edellinen kappale Apua, apua! rokkasi räyhäkkäästi, tarjoaa Rakastat mua paremmin rempseää Scandinavian Music Groupin mieleentuovaa tamppaavaa kansantanhumaista folkpoppia. Heleästihän tässä helkkää akustinen kitara ja kauniisti kimaltavat jouset, mutta jotenkin enemmän poweria jään kaipaamaan kertosäkeisiin. Lisäksi c-osan riimiparin ”vai onks sun pakko kertaalleen vielä selostaa / mikä kaikki suhteessamme sua niin vituttaa” viimeinen sana tuntuu vähän liialliselta voimankäytöltä näin kauniissa kappaleessa. Hyvä biisi, josta olisi saanut hieromalla radiokelpoisemmankin.

76. SATIN CIRCUS: CROSSROADS

Olisin kovasti toivonut, että Satin Circus olisi voittanut UMK-finaalin. Crossroads on ehdoton suosikkini yhtyeen kappaleista ja yksi muutenkin parhaita suomalaisia Euroviisu-kappaletarjokkaita ikinä. Kappale onnistuu vangitsemaan sisäänsä jotakin ruotsalaisen popmusiikin toiveikkaasta melankoliasta.

75. JANET JACKSON: NO SLEEEP FEAT. J. COLE

Wincave-blogin Lauri havahdutti minut kesällä Janet Jacksonin paluuseen mainiolla Janet Jacksonin paluu on kesäni kohokohta -postauksellaan. Kuten Wincaven kommenttiboksiin silloin luettelinkin, on Janetilla ollut uransa varrella hienoja sinkkulohkaisuja (Together Again, Got ’Til It’s Gone, All for You), mutta albumimitassa Ms. Jacksoniin tutustuminen on jäänyt puolitiehen. Selvää on kuitenkin se, että nyt listan neljänneksi voi lisätä hunajaisen ärränpeen nimeltä No Sleeep.

74. HILARY DUFF: SPARKS

En ole seurannut aktiivisesti Hilary Duffin laulajan uraa, mutta tarttuvalla vihellyksellä, takapotkuisilla putkilosyntsillä ja handclapseilla etenevä Sparks saa jalkani vipattamaan. Tykkään.

73. FIFTH HARMONY: WORTH IT FEAT. KID INK

X Factoryssa vuonna 2012 muodostettu Fifth Harmony on julkaissut viimeisen vuoden aikana kolme hyvää singleä, joista paras on Worth It. Kirjoitin Kalenterikarjuun singlestä alkuvuodesta: ”Odotukseni Fifth Harmonyn tulevaa Reflection-albumia kohtaan jatkavat kasvamistaan. Worth It tuo balkanimaisen eksoottisella torvisämplellään mieleen Jason Derulon loistavan Talk Dirty -biisin, joka on törmäytetty musiikillisella hiukkaskiihdyttimellä yhteen Coolion Gangsta’s Paradise -klassikon ja 2000-luvun alun tyttöbändisoundin kanssa. Erittäin hieno popbiisi.

72. SHEER MAG: FAN THE FLAMES

Philadelphialainen vuonna 2014 perustettu Sheer Mag pompsahti silmilleni tammikuussa, kun luin Rolling Stonesta 10 New Artists You Need To Know: January 2015 -postauksen. Silloin en ollut vielä täysin vakuuttunut yhtyeen sevariköppöpunkista, mutta kun kuulin Fan The Flamesin ensi kertaa, meinasin lentää perseelleni. Lynyrd Skynyrdiltä ja Kool And The Gangin Celebrationilta kuulostavan biisin kruunaa Tina Halladayn ääni, joka assosioi oitis Janis Jopliniin. TYKKIBIISI!

71. MIKAEL GABRIEL: KOVAA

Kirjoitin Mikael Gabrielin Kovaa-singlestä aiemmin tänä vuonna seuraavaa: ”Suomalaisen popmusiikin kontekstissa jopa futuristisesti säksättävillä synamatoilla starttaava Kovaa vaikuttaa heti alusta alkaen lupaavalta. Ei tämä soundillisesti ja tuotannollisesti toki Suomenkaan mittakaavassa ole enää uusinta uutta, mutta tuoreen kuuloisemmasta kaukalon päädystä siltikin. MG:n räppäily on laiskasti cool ja itsevarmaa. Räpeissä on päällä on parasta denimii ja hampaissa kultaa. Kovaa mennään ja skenessä halutaan pysyä muita edellä. Assosiaatiot viilettävät jossakin Kanye Westin 808s & Hearbreak (2008) -albumissa, Drakessa ja Kendrick Lamarissa; ehkä jostain näiltä onkin haettu vaikutetta tuotannon puolesta? Mikael Gabriel räppäilee omassa roolissaan uskottavasti: ”Tää on uuden ajan tuleminen / matka läpi unelmien / ei lähelläkään sitä / mut mä lupaan et sen kuulee viel kovaa / (…) Ja sä voit seuraa tätä / tai olla seuraamat / mulle on ihan sama / mä oon silti se seuraava / joka tekee tääl mitään merkittävää / ja jos ette nää asiaa niin se mulle selittäkää”. Päiväkirjamainen angstailu sopii MG:lle ja juuri räppien henkilökohtaisuus erottaa Mikaelin Gabrielin muista suomiräppäreistä. Kovaa-biisistä tuli hieman mieleen JVG:n Fäijönii, jossa MG itse vieraileekin. Woppaa ja Kovaa ovat tähän mennessä parhaimmat Mikael Gabriel -kappaleet, jotka olen kuullut. Kiinnostavaa kuulla minkälaista levyä MG tänä vuonna tarjoilee.”

SEURAA KALENTERIKARJUA – Instagram | Periscope | Snapchat: @kalenterikarju | Youtube | Twitter 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.