Top 100 parasta biisiä 2015 (sijat 50-41)

Pian on taas yksi musiikkivuosi pulkassa. Viime vuonna listasin ensi askeleita ottavaan Kalenterikarju-blogiin Parhaat ulkomaiset biisit 2014, Parhaat kotimaiset biisit 2014, Parhaat levyt 2014 ja Parhaat keikat 2014. Tänä vuonna ajattelin tähdätä hieman korkeammalle – aion listata 100 parasta biisiä vuodelta 2015. Kyllä, luit aivan oikein. 100 parhaan kappaleen lisäksi luvassa on luonnollisestikin vielä vuoden parhaat kotimaiset ja ulkomaiset levyt (keikkoja en tänä vuonna listaa, sillä niillä olen käynyt niin laiskasti). Lue 10-osaisen TOP100-postaussarjan osat: sijat 100-91, sijat 90-81, sijat 80-71, sijat 70-61, sijat 60-51, sijat 50-41, sijat 40-31, sijat 30-21, sijat 20-11 ja sijat 10-1. Vuoden parhaat biisit päivittyvät myös Spotifyhyn KALENTERIKARJU: Top 100 parasta biisiä 2015 -listalle, jota kannattaa lisäksi totta kai seurata.
TOP 100 PARASTA BIISIÄ 2015 (sijat 50-41)
50. NICO & VINZ: OUR LOVE
Norjalainen vuonna 2009 perustettu Nico & Vinz (ex-Envy) teki Karjuun suuren vaikutuksen vuonna 2013 julkaistulla Am I Wrong? -sinkullaan. Our Love osoittaa, että hienot popkappaleet voivat kiteytyä yhteen yksinkertaiseen lauseeseen. Tässä kappaleessa se on ”everything can wait for our love”.
49. PYHIMYS: HÄIRIINTYNY
Kirjoitin Pyhimyksen Häiriintyny-kappaleesta sen ilmestyessä näin: ”Itselleni kiinnostavampi kahdesta nyt julkaistusta kappaleesta on irvokkaalla musiikkivideolla siunattu Häiriintyny. ”Mun elämä on aika siistii / alasti peilin edes vedän koksuu / balssit toises kädes / ja sen jälkeen twiittaan siit / mä oon häiriintyny / meen taivaaseen ja puukotan Jeesuksen / ku annoin kultasepän sulattaa mun rippiriipuksen”. Jahas. Teflon Brothersin Pämppää-hittiin ihastuneille tämä saattaa olla liikaa, joskin toivon vilpittömästi, että porttiteoria toimii kumpaankin suuntaan. Inhorealistisesti nykymaailman menoa (osuvasti) ruotiva kappale viittaa sujuvasti Josef Fritzlin insestitapaukseen ja päivittää 2010-luvulle ranskalaisfilosofi René Descartesin ”ajattelen siis olen” -lausuman (”Kuka jaksaa kävellä / maailmanloppu kannetaan kotiovelle / sometan eli oletan olevani olemassa”). Niinpä. Kukapa meistä ei olisi tuijottanut kylmää ruutua likejä, seuraajia ja frendipyyntöjä odotellen? Ajattelemaan pistävän tekstin lisäksi on kehaistava vielä lopuksi biisiä. Kappale on lähtöisin Kuningasidea-yhtyeestä tutun VäinöVäinön kätösistä ja kylläpä on vähäeleisen uljas, haikea ja komea kappale.”
48. FLO RIDA: GDFR FEAT. SAGE THE GEMINI & LOOKAS
GDFR (=Going Down For Real) on järjestyksessään toinen Flo Ridan kappale, joka pääsee Kalenterikarjun TOP100-listalle. Eihän tämä hirveän kaukana ole esimerkiksi DJ Snaken & Lil Jonin Turn Down For Whatista, mutta kyllä saksofonidroppi ja poppiräppi saa ainakin tämän pään nyökkimään. Toimii.
47. SANNI: POJAT FEAT. TIPPA-T
Sannin Lelu-albumi ei kovista odotuksista huolimatta onnistunut täysin vakuuttamaan. Harmittavan vaisuksi jäänyt kokonaisuus sisälsi kuitenkin muutaman lähes napakymppiin osuvan biisin. Tippa-T:n feattaama Pojat oli kuitenkin fresheimmän kuuloinen kotimainen popbiisi vuonna 2015.
46. AVICII: WAITING FOR LOVE
Tukholmalaisen 26-vuotiaan Tim Berglingin eli Aviciin Spotify-striimit ovat melko omaa luokkaansa: Hey Brother 247 472 430 kertaa ja Wake Me Up peräti yli 400 000 000 kertaa. Vaikka striimatuimmissa yksittäisbiiseissä edellä onkin muun muassa Major Lazeria ja Ed Sheerania (päivittäin päivittyvä Spotifyin striimatuimmat -lista täällä), on Aviciin Stories maailman neljänneksi striimatuin albumi vuonna 2015. Waiting For Lovea kuunnellessa on helppo ymmärtää miksi: Simon Aldredin yksinkertaiset ja mukana hoilattava kertosäkeistön sanat, sydämeen käyvä pianomelodia ja uptemposti tamppaava biitti. Ei kysyttävää – EDM-pyssyt ilmaan!
45. MÅNS ZELMERLÖW: HEROES
Kun kuulin Måns Zelmerlöwin Heroesin Melodifestivalenin karsinnassa ensi kertaa, oli kappale oitis voittajasuosikkini tämän vuoden Euroviisuihin. Niin ruotsalaiselta kuin voi olla kuulostava kappale on laatutyötä alusta loppuun ja tuo mieleen jossain määrin Loreenin komean niin ikään komeasti EDM-jytkyttelevän vuoden 2012 voittokappaleen Euphorian. Muita voittokappaleita en viime vuosilta pystykään nimeämään. Komean kohtalokas biisi.
44. DRAKE: HOTLINE BLING
En ole Draken suurin fani, mutta Hotline Bling tarttui korvaan jo ennen kuin absurdit meemimittasuhteet saanut musiikkivideo tarttui silmään. Huumorimusiikkivideoiden ja GIF-animaatioiden lisäksi kuultiin useampiakin cover-kyhäelmiä, joista Suomen kamaralla vastasivat ainakin Aksim Lyijyy feat. Evelina – ja Reino Nordin aka Reikki Kilahtaa-versioinneillaan. Hyvä biisi, joka on soinut tosin kylissä ja kuppiloissa enemmän kuin riittämiin tänä vuonna.
43. JUSTIN BIEBER: WHAT DO YOU MEAN?
Ensi vuonna Helsinkiin saapuva (ja on VIP-paketteja lukuun ottamatta loppuunvarattu, damn) Justin Bieber on kovassa myötätuulessa. Aikuistuvan ex-teinitähden uusia tuulia kuultiin alkuvuodesta Jack Ü:n Where Are Ü Now -biisillä, mutta huonolta ei kuulostanut varsinainen ensimmäinen oma sinkkukaan Purpose-albumilta. Elokuussa julkaistu What Do You Mean? sisältää trooppisia syntsiä ja huiluja ja kuulostaa siltä, että voisi olla käytännössä Skrillexin tuottama (kappale on Bieberin ja Mdl:n kädenjälkeä).
42. PAPERI T: RESNAIS, BEEFHEART & AALTO
Ruger Hauerissa räppipäiden ja indieuskovaisten huulille noussut Paperi T julkaisi huhtikuussa vuoden hypetetyimmäksi kohonneen kotimaisen albumin, Malarian pelon. Ensisinkku Sä jätät jäljen soi kiitettävästi radiossa, mutta helmikuussa trenditietoisten viralliseksi iskulauseeksi vakiintui ”me nähtiin viime vuonna Marienbadis / ei toimi iskuna baaris / oon koittanu”. Riipivä Resnais, Beefheart & Aalto kirvoitti All Earsin Miralta erään tämän vuoden parhaista suomalaisista musiikkiblogipostauksista (Paperi T – Resnais, Beefheart & Aalto) ja oikein hyvästi kirjoitti myös Maitohotellin Markku albumista otsikolla Filolobiaa Kalliossa – Paperi T: Malarian pelko. Klassikko jo syntyessään.
41. MØ: KAMIKAZE
Kirjoitin MØ:sta tuoreeltaan seuraavasti: ”Olen täysin myöhäisherännäinen MØ:n kanssa. Toki Don’t Wanna Dance on tuttu ja se onkin ihan kelvollinen biisi. Silti vasta Major Lazerin ja DJ Snaken kanssa tehty Lean On räväytti silmäni auki. Viikko sitten ilmestynyt single Kamikaze onkin ilokseni lähempänä Lean Onia kuin Don’t Wanna Dancea. Diplon tuottama biisi on ensimmäinen single MØ:n toiselta albumilta. Toivottavasti Diplon tuottamia biisejä kuullaan levyllä enemmänkin.”
SEURAA KALENTERIKARJUA – Instagram | Periscope | Snapchat: @kalenterikarju | Youtube | Twitter