Top 100 parasta biisiä 2015 (sijat 20-11)

Pian on taas yksi musiikkivuosi pulkassa. Viime vuonna listasin ensi askeleita ottavaan Kalenterikarju-blogiin Parhaat ulkomaiset biisit 2014, Parhaat kotimaiset biisit 2014, Parhaat levyt 2014 ja Parhaat keikat 2014. Tänä vuonna ajattelin tähdätä hieman korkeammalle – aion listata 100 parasta biisiä vuodelta 2015. Kyllä, luit aivan oikein. 100 parhaan kappaleen lisäksi luvassa on luonnollisestikin vielä vuoden parhaat kotimaiset ja ulkomaiset levyt (keikkoja en tänä vuonna listaa, sillä niillä olen käynyt niin laiskasti). Lue 10-osaisen TOP100-postaussarjan osat: sijat 100-91, sijat 90-81, sijat 80-71, sijat 70-61, sijat 60-51, sijat 50-41, sijat 40-31, sijat 30-21, sijat 20-11 ja sijat 10-1. Vuoden parhaat biisit päivittyvät myös Spotifyhyn KALENTERIKARJU: Top 100 parasta biisiä 2015 -listalle, jota kannattaa lisäksi totta kai seurata.
TOP 100 PARASTA BIISIÄ 2015 (sijat 20-11)
20. FLORENCE + THE MACHINE: SHIP TO WRECK
Myönnettävä on, että Florence + The Machinen biisit eivät ole Karjun Spotify-soittolistoille missään vaiheessa erityisemmin pesiytyneet. Ship To Wreck on poikkeus sääntöön. Kohtalokkaan melankolinen mutta tansittavan voimauttava kertosäe (”Did I drink too much? / Am I losing touch? / Did I build a ship to wreck?”) on uponnut itselle varsin voimakkaasti varsinkin tänä syksynä.
19. SIA: ALIVE
Australialaisen Sian tulevan seitsemännen albumin This Is Actingin (2016) ensimmäisenä singlenä julkaistu Alive oli ehdolla Adelen kolmannelle albumille, muttei mahtunut joukkoon. Adelen äänen ohella Sian ääni saa minussa aikaan väristyksiä, joita harva muu laulaja saa – ja useimmiten Sia värähtelee minulle vielä piirun enemmän. Kesän Flow Festivalin kanssa on vakava harkinnan paikka.
18. MARK RONSON: UPTOWN FUNK FEAT. BRUNO MARS
Karjulassa Mark Ronsonin massiiviseksi hitiksi kohonneesta Uptown Funkista kirjoitettiin näin: ”Englantilainen tuottaja Mark Ronson (Amy Winehouse, Adele, Bruno Mars) tarjoilee ensimmäisen maistiaisen ensi vuonna julkaistavalta neljänneltä sooloalbumiltaan. Hot Chocolate-klassikko You Sexy Thingin (1976), Chicin Le Freakin (1978) ja Princen viitoittamia teitä tepasteleva tekele funkkaa ja groovaa niin törkeän hyvin, että sen kuulleessaan tekee aina mieli rasvata itsensä kiiltäväksi ja tanssia peilin edessä itseriittoisesti ja riettaasti. Tulevaa levyä odotellessa.”
17. ONE DIRECTION: PERFECT
One Directionin Perfect huomioitiin ilmestyessään tällä tavoin: ”One Directionin uusimmassa Perfect-singlessä on kielletyn hedelmän makua. Tarttuvasta instant-hittibiisistä löytyy vihjailevaa sanoitusta ja tietenkin kuvankomea pahapoika Harry Styles tatuointeineen videolla. Kalenterikarjun nuoruudessa oli kaksi poikabändiä: Backstreet Boys ja Nsync. Eihän 1D edellä mainittuja hakkaa vieläkään, mutta on tämä selkeästi paras One Direction -biisi yhdessä FOUR-levyn (2014) Steal My Girlin ja heinäkuussa julkaistun Drag Me Downin kanssa. Hyvä.”
16. JVG: TARKENEE
Kalenterikarjussa JVG:n Tarkenee-singleä tervehdittiin vuoden parhaimpana kesähittinä: ”Heti ensitahdeista on selvää, että nyt muuten lähtee. Seksikkään rähjäinen saksofonisämple, säksättävän nostattavat handclapsit ja JVG:n kundien innostuneet huudot lataavat energiatasot huippuunsa jo ennen ensimmäistä säkeistöä. Säkeistössä eniten yllättää aksentointi tahdin ensimmäiselle iskulle, joka luo staattisesti potkivaa ryhtiä ja tujua pumppaavuutta sekä pitää energian yllä säkeistöissäkin. VilleGallen verse menee hieman yhdentekevänä ohitse, eikä Jarenkaan verse ole tällä kertaa samanlaista timanttia kuin 247 365 -biisissä, mutta voi luoja – se kertosäe. Tarkenee-biisin kertosäe on yksinkertaisuudessaan ja tarttuvuudessaan nimittäin yksi vuoden parhaita: ”Kaikkee mä oon luullu / hulluks mua on luultu / muttei mulla pleksit ihan pienest huurru / hommat valkenee niin naamat kalpenee / mutta beibi kyllä täällä tarkenee”. Miettikää: kyllä täällä tarkenee. Hashtag-kamaa kuten Oskari Onninen oivaltavasti kirjoitti Helsingin Sanomien jutussaan. Kolme hyvin yksinkertaista tavallista sanaa, mutta oikeaan järjestykseen peräkkäin aseteltuna tuloksena on timanttinen hokema, joka on kuin mainostoimiston luoma täsmäohjus juuri tätä epämääräistä, leutoa ja sateista kesää kuvaamaan. Mutta beibi kyllä tarkenee. Huh, no niinpä! On huhuttu, että kappaleen kertosäkeessä laulaa The Crash -yhtyeen keulilta tuttu ja nykyään maailmanluokan artisteille biisejä tehtaileva Teemu Brunila, vaikkei häntä olekaan singlen otsikkotasolle kreditoitukaan. Oli Teemu tai ei, paljonhan se häneltä kuulostaa. Loppujen lopuksi on kuitenkin aivan sama kuka laulaja on, sillä hänen äänensä sopii kappaleeseen kuin nyrkki silmään ja se on tärkeintä. Kappale sisältää kuitenkin kaiken, mitä kesähitiltä toivookin: se on sopivan kevyt, se nostattaa hymyn korviin ja tuo kesäisen fiiliksen, tarttuu hiuksiin kuin purukumi ja sisältää hokeman, joka tullee elämään IRL-heittona ja somemaailmassa vielä pitkälle syksyyn.”
15. OLAVI UUSIVIRTA: HÄN LAULAA KUIN KUOLISI HUOMENNA
Karju-blogissa Olavi Uusivirran Hän laulaa kuin kuolisi huomenna sai tällaisen tuomion: ”Musiikillisesti Hän laulaa kuin kuolisi huomenna vertautuu Uusivirran tuotannossa mielestäni eniten Ikuiset lapset -levyn ensisingleen Kauneus sekoittaa mun pään, joka sekin pelaili hieman samantyyppisellä lyyrisellä kuvastolla. Tällä kertaa profiilikuva ei tosin tuo mieleen marsua, eikä antenni osoita glitterinapapaitaan, vaan tunnelma on hieman varautuneempi, vaikkakin tässäkin kappaleessa keskiössä ovat pitkät ja haikeat katseiden vaihdot ja tapahtumapaikkana koulumaailma. Ehkäpä kyseessä onkin jonkinlainen sisarteos Kauneus-biisille? Jotkut saattaisivat moittia Olavia itsensä ryöstöviljelystä, mutta omasta mielestäni jos lopputuloksena kuullaan taas näinkin hyvä biisi niin who cares? Tuotanto ja Timo Kämäräisen kitarariffi ovat tälläkin kertaa priimaa ja säkeistön melodia ja kertosäkeen hookline saavat minut toivomaan, että kesä tulisi pian ja pääsisin näkemään Olavin ja pojat livenä jollakin ikimuistoisella festivaalitantereella. Ja mikä parasta lyriikat ovat jälleen kerran täyttä ässää: ”Muistiinpanot lähtevät lentoon / hän katsoo niin kuin kissapeto / kevyesti ampuu kovilla / mun sydämeni juureen kukilla”.”
14. ADELE: HELLO
Vuoden ehdottomasti odotetuimman (ja myydyimmän) levyn julkaisusta vastasi Adele, jonka kolmannen albumin debyyttisinglestä kirjoitin seuraavasti: ”Kuningatar on palannut. Adelen uutta tulemista saatiin odottaa joitakin vuosia. Edellinen julkaistu Adele-biisi oli Skyfall, James Bond -tunnari vuodelta 2012, ja edellinen omaa musiikkia sisältänyt albumi 21 ilmestyi vuonna 2011. Tänään julkaistu Hello on ensimmäinen single 20. marraskuuta julkaistavalta kolmoslevyltä 25. Ja huh, mikä biisi! Ei tässä itku ole kaukana, kun tätä jylhän melankolista kertosäettä kuuntelee: ”Hello from the other side / I must’ve called a thousand times to tell you / I’m sorry for everything that I’ve done / But when I call you never seem to be home / Hello from the outside / At least I can say that I’ve tried to tell you / I’m sorry for breaking your heart / But it don’t matter it clearly doesn’t tear you apart anymore”. Vau.”
13. GETTOMASA: SAMA JÄTKÄ FEAT. STEPA
Erääksi uudeksi suosikkiräppärikseni kohonnut Gettomasa teki JVG:n ohella vuoden 2015 Karjun kulutetuimman kesähitin: ”Niin ikään KPC Records -yhteyksistä tuttu Gettomasa on viihtynyt Kalenterikarju-blogissa aiemminkin. Tätä nykyä PME Recordsin alla räppäävä Gettomasa jatkaa samaa timantikovaa linjaansa. Sama jätkä on se biisi, jota tekee mieli luukuttaa ghettoblasterista aurinkoisena kesäsunnuntaina samalla kun imee mehujäätä ilman paitaa, tsiigailee tsirbuloita ja viskelee hieman baskettia koriin. Tuottaja Ruubenin träkki on jälleen täyttä priimaa – rummut piiskaavat läskisti, huilu lurittaa seesteisesti ja sielukkaat jouset liitelevät omissa sinitaivaan värisissä sfääreissään. Ja kirsikkana kakun päällä triangeli! Stepan vierailukin on ihan mukiinmenevä. Omissa kirjoissani tämä biisi täyttää sitä tyhjiötä, jonka Ruudolf jätti Doupeimmat jumala seivaa -levynsä jälkeen – ei sillä, että kys. artistit tai biisit olisivat samanlaisia, vaan pikemminkin Sama jätkä onnistuu vangitsemaan sisäänsä samankaltaista spontaaniutta, rentoutta ja letkeyttä kuin edellä mainittu suomiräpin klassikkoteos. Odotukset Gettomasan toista levyä kohtaan ovat suuret.”
22. ANTTI TUISKU: PETO ON IRTI
Antti Tuiskun Peto on irti synnytti tällaisen postauksen: ”Tätä minä olen odottanut. Paljon. Siis aivan järkyttävän paljon. Olen oikein kipristellyt innosta, että milloin pääsen jakamaan Antti Tuiskun uuden Peto on irti -singlen muidenkin ihmisten kanssa ja tänään pitkääkin pidemmän odotuksen jälkeen single on vihdoinkin ulkona. Ja se on jotain melko erilaista kuin mitä Antilta on totuttu kuulemaan. Satuin kuuntelemaan tänään aamutuimaan Radio Novaa, jossa Antti oli haastateltavana. Lähetyksessä hän sanoi osuvasti, että usein artistit kertovat uuden materiaalinsa olevan jotakin täysin erilaista kuin heidän vanha materiaalinsa, mutta usein tämä uusi suunta tai muutos on suurempi artistin itsensä pään sisällä kuin lopulta kuulijoiden korvissa. No. Tällä kertaa muutos välittyy vahvasti myös allekirjoittaneen korviin saakka. Peto on irti on anarkistista kuin punk, bailattavaa kuin EDM ja tarttuvaa kuin nousuhumalainen yhteislaulu irkkupubissa. Jurekin (Janna, Johanna Kurkela) vastapooleista rakentuva tuotanto kruunaa tarttuvan biisin. Röyhkein ja freshein popbiisi sitten Jukka Pojan mainion Crzybailaajan. Tältä kuulostaa kiinnostava suomalainen popmusiikki vuonna 2015. Tästäkö alkuvuoden game-changer?”
11. ELLIE GOULDING: LOVE ME LIKE YOU DO
Ellie Goulding teki vuonna 2015 matkan Karjun sydämeen ja jäi sinne. Fifty Shades Of Grey -elokuvan soundtrackilla tammikuussa ilmestynyt Love Me Like You Do on eräs kuluneen vuoden kauneimpia balladeja. Kuuntelen tämän edelleen päivittäin. Toimii lenkillä, yksin kotona sekä ystävien kanssa yhteislauluna.
SEURAA KALENTERIKARJUA – Instagram | Periscope | Snapchat: @kalenterikarju | Youtube | Twitter