Top 100 parasta biisiä 2015 (sijat 100-91)

Pian on taas yksi musiikkivuosi pulkassa. Viime vuonna listasin ensi askeleita ottavaan Kalenterikarju-blogiin Parhaat ulkomaiset biisit 2014, Parhaat kotimaiset biisit 2014, Parhaat levyt 2014 ja Parhaat keikat 2014. Tänä vuonna ajattelin tähdätä hieman korkeammalle – aion listata 100 parasta biisiä vuodelta 2015. Kyllä, luit aivan oikein. 100 parhaan kappaleen lisäksi luvassa on luonnollisestikin vielä vuoden parhaat kotimaiset ja ulkomaiset levyt (keikkoja en tänä vuonna listaa, sillä niillä olen käynyt niin laiskasti). Lue 10-osaisen TOP100-postaussarjan osat: sijat 100-91, sijat 90-81, sijat 80-71, sijat 70-61, sijat 60-51, sijat 50-41, sijat 40-31, sijat 30-21, sijat 20-11 ja sijat 10-1. Vuoden parhaat biisit päivittyvät myös Spotifyhyn KALENTERIKARJU: Top 100 parasta biisiä 2015 -listalle, jota kannattaa lisäksi totta kai seurata.
TOP 100 PARASTA BIISIÄ 2015 (sijat 100-91)
100. MARISKA: SOTILAAT
Mariskan Sotilaat-kappaleesta kirjoitin sen ilmestyessä seuraavaa: ”[…] Sotilaat on tyystin eri maata. Tästä innostuin heti! Alun muhkean kolkoista bassosynasoundeista tulee mieleen lapsuuden suosikkitietokonepeli FX Fighter. Muutenkin dubahtavat biitit, synteettiset kaiuttelut ja kertosäkeen ysäripianot toimivat allekirjoittaneelle ihan kybällä. Tämä kuulostaa freshiltä ja pysyy hyvin kasassa. Ja kuinka hieno kertosäe: ”Kuin sotilaat / me rakkautemme raunioissa rämmimme / toisemme raatelemme / niin kuin sotilaat / kiväärit olkapäillä katkeruuden pettämillä kevätjäillä”. Ah! Albumi nousi juuri kovaan odotukseen. Nyt lopetan kirjoittamisen ja rupean reivaamaan. Vasen vasen vasen kaks kol.” Erilainen kuin mikään toinen tänä vuonna kuulemani biisi.
99. JESS GLYNNE: HOLD MY HAND
Brittiläinen Jess Glynne nousi kertarykäisyllä parrasvaloihin Clean Banditin Rather Be -singlen myötä vuoden 2014 alkupuolella. Pidin paljon Rather Be -kappaleesta, mutta Hold My Hand vaati ensialkuun sulattelua; perin brittiläinen soulahtava elektroninen dance pop ei ole ikinä ollut suursuosikkejani. Hold My Hand onnistui tänä vuonna kuitenkin lopulta viettelemään minutkin puolelleen. On se kertsin piano hieno.
98. SHAWN MENDES: STITCHES
17-vuotias kanadalainen Shawn Mendes keräsi uransa alkuaikoina suuren seuraajakunnan Vine-nimisen sosiaalisen median kautta. Stitches-singlen pariin minut imaisi todennäköisesti joko BBC Radio 1:n tai YleX:n. Kertosäe (”And now that I’m without your kisses / I’ll be needing stitches”) on samanaikaisesti kömpelö ja nerokas.
97. JAMIE XX: I KNOW THERE’S GONNA BE (GOOD TIMES) FEAT. YOUNG THUG & POPCAAN
En ole tutustunut tänä vuonna julkaistuun In Colouriin kuin pintapuoleisesti, mutta I Know There’s Gonna Be (Good Times) on tuntunut hiiviskelevän vastaan vähän siellä sun täällä. Ja onhan tämä Jamie xx:n kappale hieno. Ekstrapisteet siitä, että biisin sisään on onnistuttu leipomaan sekä iloinen sunnuntaibrunssimainen tunnelma että ilakoiva aamuöinen pöhnä.
96. CHEEK: SÄ HUUDAT
Naputtelin Cheekin Sä huudat -singlestä tuoreeltaan pitkähkön ja analyyttiseksi lirvahtaneen tekstin: ”Sä huudat alkaa melko yllättävästi seesteisellä jazzmaisen pehmeällä pianosäestyksellä ja vierailevalla naisvokalistilla: ”Sä huudat, että sä oot hukas / ilman mua, enkä mä oo kukaan / ilman sua tuu takas kotiin”. Tämän jälkeen soulahtava pitchattu laulusämple, kameroiden räpsimistä ja säkeistöön: ”Anna sen kameran laulaa / jos on ollu kylmä ilman mua / ei tarvi enää palella kauaa”. Niin. Cheek on tullut takaisin ja heti ensiriveissä viitataan julkisuuden taakkaan, johon artistilla on YleX:n tuoreehkon haastattelun mukaan ristiriitainen suhde; tauon aikana oli välillä jopa mentävä kauppaan tarkistamaan, muistavatko ihmiset vielä hänet. Tauko on tehnyt selvästi räppärille hyvää ja omaa artistiuttakin on ehditty prosessoida: ”Tähän elämään jää puoliks tahtomattaan kiinni / illan pimeinä tunteina kelaan / et kai pakko tappaa Cheekki […] Kaipaan takas sun luo / sinne missä mun hyvä on / mun koti on siellä missä mun sydän on.” Niin kornilta kuin äskeiset lainit kirjoitettuina kuulostavatkin, biisin sisällä onnistun jopa hieman liikuttumaan näistä sanoista. Sen sijaan rivit kuten ”Mä oon kiertäny maailman / ettien Jaree” ja ”Jare sitä Jare tätä / Jare Jare Jare Jare / panee sitä panee tätä / Jare Jare Jare Jare” onnistuvat vain ja ainoastaan naurattamaan.” Pureuduin myös Alpha Omega -levyyn. Lue ajatuksia levystä täältä.
95. VIEW: AVALON
Kun View julkaisi täysin varoittamatta ja puskista Avalonin, meinasin lentää perseelleni. Biniyamin, Noah Kinin ja Graciaksen tyylikkyyttä, miellyttävä flow ja riskin näköinen kundi – eihän tästä voi olla pitämättä! Suosittelen tutustumaan Spotifyssa Avalon-EP:seen. Vuoden viilein kotimainen hiphopbiisi.
94. SANTA CRUZ: MY REMEDY
Santa Cruzin My Remedy tuli sekin huomioitua Kalenterikarju-blogissa ilmestyessään: ”Onhan näitä kasarirockbändejä kuultu, eikö vain? Siis niitä, jotka kuulostavat hieman Guns’n’Rosesilta ja Mötley Crüelta? Tatuoituja pitkähiuksisia rokuja, jotka juovat kaljaa ja varastavat mimmisi nenäsi edestä Bar Loosessa? Voi olla näinkin, mutta sanottava on, että Santa Cruz eroaa muista hiilikuitukopiorokkareista yhdellä lyömättömällä reseptillä: he tekevät ihan vitun hyviä biisejä. Olin ohittamassa bändin uuden singlen, My Remedy, pelkällä olankohautuksella ensikuuntelun jälkeen, mutta kuullessani kappaleen eilen YleX:n Uuden musiikin iltavuorossa, oli pakko kaivaa kappale uudestaan hieman tarkempaan syyniin. Jo viime vuoden lopulla julkaistu Wasted & Wounded oli kelpo esitys, vaikka olisin ehkä itse odottanut jotakin tarttuvampaa biisiä kärkeen. No nyt sellainen saadaan. My Remedy on muistuttaa hieman supertarttuvalla kertsillä varustettua Relentless Renegades -biisiä, joka on toistaiseksi allekirjoittaneen lempibiisi bändiltä. My Remedy kehittelee kuitenkin Relentless Renegadesin idean vielä pidemmälle ja viimeistään kertosäkeen jälkeisen hävyttömän nannattelun aikana huomaa nannattelevansa mukana itsekin täyttä häkää. Vitun hyvä biisi. Taas.”
93. AURORA: KAIKKI MITÄ NÄÄT
Aurora onnistui jauhottamaan Kalenterikarjun Kaikki mitä näät -singlellään: ”Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä on esiteltävä Auroran Kaikki mitä näät -single. Kuten jotkut saattavat tietääkin, en ole reggaemusiikin suurin ystävä ja mahdollisesti siitä johtuen en ole Auroraan tutustunut singlejä lukuun ottamatta (ja toisaalta on myös sanottava, että Eilisen aurinko -single onnistui läpäisemään reggeapanssarini, koska se vain nyt on aivan sairaan hyvä biisi!), vaikka olenkin pitänyt Auroraa kiinnostavana artistin alkuna ja ehtinyt todeta livekuntonsakin hyväksi alkuvuodesta Seinäjoen MARS-tapahtumassa. Oli miten oli, uusi single Kaikki mitä näät onnistuu säväyttämään elektrovaikutteillaan. Toki reggae kuuluu yhä hieman pohjavirtauksessa, mutta nyt popin, hiphopin, reggaen ja elektronisuuden hybridi nostaa laulajan oman persoonan ja soundin uudelle tasolle. Lisää tätä!”
92. MUMFORD & SONS: BELIEVE
Rakastuin Mumford & Sonsiin palavasti monen muun tapaan, kun Babel (2012) ilmestyi ja tarjosi parastaan herkistävän ja riehakkaan I Will Wait -singlen muodossa. Vuonna 2015 suurin osa kollegabändeistä tuntuu vaihtaneen rockaavat sähkökitarat akustisiin soittimiin ja elektronisiin mausteisiin, mutta Mumford & Sons kulkee vastavirtaan. Believe voisi periaatteessa olla Coldplayn biisi, mikäli bändi olisi X&Y:n (2005) jälkeen ottanut askeleen kohti rootsimpaa ja luomumpaa sointia.
91. JASON DERULO: WANT TO WANT ME
Jason Derulon Talk Dirty (feat. 2 Chainz), Wiggle (feat. Snoop Dogg) ja Trumpets iskivät allekirjoittaneeseen kuin tuhat volttia. Want To Want Me ja tänä vuonna julkaistulta Everything is 4 -albumilta niin ikään löytyvä Get Ugly -single ovat nekin hyviä, vaikka aivan kolmen ensiksi mainitun popnerokkuuteen ei taivutakaan.
SEURAA KALENTERIKARJUA – Instagram | Periscope | Snapchat: @kalenterikarju | Youtube | Twitter