Mikä ihmeen #minunhyllyni?
Eilen Twitter räjähti. Mistäkö? No, kirjahyllyjen kuvista tietenkin. #minunhyllyni-tägin alla käytiin keskustelua niin runsaasti, että ainoastaan formulat ja maailmaa ravisuttanut Panama Leaks -tietovuoto keräsivät sunnuntaina enemmän keskustelua aihetunnisteidensa alle. Tulos: Twitterin 3. twiitatuin hashtag Suomessa (3.4.2016). Saldo: 1 238 twiittiä (n. 3/hlö), 405 twiittaajaa ja tavoittavuus 507 732 (Lähde: #pinnalla). Mutta mistä tässä tägissä oikein oli kyse? Tietenkin #pojatkinlukee-kampanjasta (mikäli poikien ja nuorten miesten lukemisen edistämiseen tähtäävä kampanja ei ole vielä tuttu, tsekkaa aiemmat postaukset Mikä ihmeen #pojatkinlukee? ja Pojat ja lukeminen – miten saada pojat lukemaan?).
Tempauksen tarkoitus oli tehdä #pojatkinlukee-kampanjaa tunnetuksi, nostaa esiin kuvia kirjoista ja kirjahyllyistä poikien ja nuorten miesten somefiideihin sekä ihan yksinkertaisesti nauttia, kommentoida ja jakaa kuvia kauniista kirjahyllyistä. Itse uskon siihen, että kirjoihin tarttuminen tulee helpommaksi, kun niiden olemassaolo tehdään näkyväksi ja luonnolliseksi osaksi jokapäiväistä elämää. Ja tässä voin sen nyt paljastaa: #minunhyllyni-tempaus oli lanseeraus samannimiselle blogisarjalle, jossa tunnetut suomalaiset pojat ja miehet kertovat omasta suhteestaan lukemiseen ja kirjoihin. Kyllä. Sarja alkaa pian Kalenterikarju-blogissa. Eikö olekin hauskaa! Olen tästä NIIN innoissani (PS. Jos koet olevasi sopiva tyyppi, ilmianna itsesi: pojatkinlukee@gmail.com)!
Mutta palataanpa vielä ihan hetkeksi eiliseen. Pakko nimittäin fiilistellä, miten hienosti ihmiset ottivat häsän omakseen ja jakoivat siihen liittyvää sisältöä. Konkreettisesti kaikki lähti liikkeelle eilen klo 12.11, kun julkaisin kampanjan FB-sivuilla (seuraathan jo?) sekä omalla että kampanjan IG-tilillä alla olevan postauksen, joka liittyi tuoreisiin omakohtaisiin kokemuksiini perjantaisesta muutostani:
Henkilökohtainen tarina muutosta ja ihmisten yhteisöllinen halu edistää poikien lukuintoa näkyivät ensin Twitter-fiidissä ujosti. Minä ja Twitter-tilistämme suureksi osaksi vastaava Wincave-blogin Lauri rohkaisimme ihmisiä jakamaan hyllykuvia ja pikku hiljaa Twitter – sekä IG ja FB – alkoivat täyttyä #minunhyllyni-tägillä varustetuista upean kirjavista ja erilaisista kirjahyllykuvista:
Kortensa kekoon kantoivat kirja-alan eri toimijat kuten kirjailijat, kustantajat ja kirjabloggaajat. Kevään myydyimmästä kotimaisesta kaunokirjasta Lopotista vastannut Tommi Kinnunen jakoi oman hyllynsä ja kehotti ihmisiä osallistumaan Facebook-sivuillaan. Tägin alla omat kuvansa julkaisivat myös muun muassa Antti Holma, Jari Sarasvuo, Suvi-Anne Siimes, Juha Itkonen, Miki Liukkonen ja Jarkko Tontti.
Kiitos vielä ihan hurjasti kaikille, jotka jakoivat kuvia hyllyistään häsän alla!
SEURAA KALENTERIKARJUA – Instagram | Periscope | Snapchat: @kalenterikarju | Youtube | Twitter