We Jazz Live Plates Vol. 2 Ateneum 2019 ja Vol. 3 Lonna 2019


Vaikka We Jazzin rooli levytysten julkaisijana on ollut nousussa niin vielä sen tärkeämpi rooli pääkaupunkiseudun jazzelämässä on ollut jo vakiintuneen joulukuisen festivaalin ja muiden konserttien ja tapahtumien järjestäminen jossa tärkeässä osassa on ollut hyvin erilaisten tilojen käyttäminen Pelican itsepalveluvarastosta Kansallisteatteriin keikkapaikkoina.

Nämä puolet yhdistyvät We Jazz Live Plates -julkaisusarjassa jossa julkaistaan We Jazzin järjestämissä tapahtumissa taltioitua musiikkia. Nyt ilmestyneet volumet 2 ja 3 dokumentoivat vuoden 2019 konserttisarjat Ateneumissa josta levylle pääsevät ääneen OK:KOAlder Ego ja Timo Lassy & Teppo Mäkynen ja Lonnan saarella jonka keikkoja edustavat Aleksi Heinola QuintetAntti Lötjönen Quintet East ja Oaagaada.

Aiemmin Live Plates -sarjassa on päästy kuulemaan volume ykkösellä kolmea We Jazz -levy-yhtiölle levyttänyttä kokoonpanoa Berliinissä 2017 taltioituna mutta myös Jonah Parzen-Johnsonia We Jazz -tapahtumassa 2019, joskin tuo kasettijulkaisu tuntuu elävän lievästi rinnakkaisuniversumissa uusien levyjen nimeämiskäytännön valossa.

Ateneum 2019

Ateneum 2019 -levyllä kuullaan aluksi OK:KOa jonka soundi on nyt sähköisempi Toomas Keski-Säntin soittaessa Rhodes-sähköpianoa. Syrtti ja Piik ovat ehkä kuitenkin yllättävänkin lähellä levytettyjä tunnelmia, mielenkiintoiseksi kohokohdaksi nousee Piikin avaava Mikael Saastamoisen hieno bassosoolo. Matalan sähköpianovampin ja soolon äänimaailma on varsin kapea, mutta liveäänityksen erottelukyky on riittävä ja matala ja pehmeä jumputtelu on hypnoottista kuunneltavaa. Yhtyeen johtaja, rumpali Okko Saastamoinenkin innostuu kappaleen edetessä jopa industrial-henkiseen kolisteluun.

Rumpali Joonas Leppäsen johtamalta Alder Egolta kuullaan toukokuussa taltioidut kappaleet Cubism ja aiemmin levyttämätön Mystery Room Nr. 6. Kaikista kuudesta kokoonpanosta Alder Ego tuntuu ehkä hyötyvän eniten livetilanteen jännitteestä, mutta toisaalta ehkä myös kärsivän eniten tilan äänestä. Alder Egon musiikki on usein varsin haastavaa ja kulmikasta modernia jazzia, elävänä siinä on hieman vahvempaa imua, mutta vähemmän kaikuvaa tilaa olisin ainakin itse kaivannut tälle musiikille.

Timo Lassyn ja Teppo Mäkysen duo on esiintyjäkaartista nimekkäin, mutta Fallow’n ja Goldenrodin anti tuntuu vähäiseltä. Molemmat kappaleet ovat varsin intiimejä – erityisesti Fallow. Juho Luukkaisen äänitys onnistuu varsin hyvin kuitenkin taltioimaan Mäkysen hienovaraista rumputyöskentelyä joskin tarkkaavainen kuuntelu ilman häiriötekijöitä tai hyvät kuulokkeet silti palkitaan.

OK:KO

  • Okko Saastamoinen – rummut
  • Jarno Tikka – tenorisaksofoni
  • Toomas Keski-Säntti – Fender Rhodes
  • Mikael Saastamoinen – basso

Alder Ego

  • Joonas Leppänen  – rummut
  • Tomi Nikku – trumpetti
  • Jarno Tikka – tenorisaksofoni
  • Teemu Åkerblom – basso

Timo Lassy & Teppo Mäkynen

  • Timo Lassy – tenorisaksofoni
  • Teppo Mäkynen – rummut, lyömäsoittimet

Lonna 2019

Lonna-levyn LP ja CD/digi versiot ovat hieman erilaiset – CD ja digi ovat yhtä raitaa pitemmät ja ne avaa LP:ltä puuttuva Aleksi Heinola Quintetin Drift joka on varsin mainiota 60-lukulaista hard boppailua jossa tavoitetaan hienosti perinteisen jazzilmaisun tunnelmaa parhaimmillaan ja herkullista liveäänityksenkin makua on – sitä tuo erityisesti hauska trading eights soolojen vaihto jossa rumpali Heinola, saksofonisti Manuel Dunkel ja trumpetisti Gunu Karjalainen pääsevät iloittelemaan.

Antti Lötjönen Quintet Eastilta on mukaan päässyt yksi kappale – yli 13 minuuttinen tulkinta trumpetisti Don Cherryn Art Decosta – alkuperäisellä levytyksellä mukana luonnollisesti Lötjösen suuri innoittaja Charlie Haden. Kappale svengaa rennosti, bändin musikaaliset juuret ovat ehkä syvälläkin Cherryn ja Ornette Colemanin free jazzissa, mutta vahvasti enemmän jazzissa kuin freessä, ehkä tätä kappalevalintaa voisi pitää jonkunlaisena musiikillisen linjan suunnanvetonakin. Mukavana yksityiskohtana myös Lonnan lokit pääsevät raidalla ääneen.

Oaagaadan kahdesta raidasta tekee erityisen mielenkiintoisia se, että ne ovat ensimmäiset julkaistut levytykset tältä puolestaan enemmän freehen kallelaan olevasta mainiosta free jazz -kokoonpanosta. Ennakkotiedoista poiketen on pohdiskelevan hypnoottinen 12 minuuttinen jolle intialaisen säväyksen antavat harmonimaisen taustadronen tuottavat shruti boxit ja Simo Laihosen lyömäsoitintyöskentely. Myös Alice Coltrane tulee tästä raidasta vahvasti mieleen. Terävämpää free särmää on Zaassa jossa Sami Pekkolan saksofoni ja Tuure Tammin trumpetti pääsevät kunnolla irti ja Tero Kemppaisen basso kumisee jämäkästi – free ekstaasia!

Levyn lopuksi ääneen pääsee vielä Aleksi Heinola QuintetBouncin’ at the S.U.P on CD-version avausraidan tavoin mainiosti svengaavaa hard boppia. Huomion varastaa tällä kertaa erityisesti Dunkelin hieno sooloilu.

Mitäpä levyistä jää kokonaisuutena käteen? Kun bändejä on levyä kohti kolme ja äänityspaikat ovat näin vahvasti esillä niin levyt ovat vahvemmin We Jazzin monipuolisen toiminnan kun yksittäisten bändien dokumentteja ja ehkä hyvä niin. Monissa livelevyissä kuitenkin bändi jättää esiintymispaikan ja keikan kontekstin varjoonsa, joten on suorastaan mielenkiintoista saada vaihteeksi julkaisujen sarja jossa ainakin näillä 2019 taltioinneilla käy kokonaisuutena jopa toisin päin.

Aleksi Heinola Quintet

  • Aleksi Heinola – rummut
  • Manuel Dunkel  – tenorisaksofoni
  • Mikael Jakobsson – Fender Rhodes
  • Nate Francis – basso
  • Mikko ”Gunu” Karjalainen – trumpetti

Antti Lötjönen Quintet East

  • Antti Lötjönen – basso
  • Mikko Innanen  – baritonisaksofoni
  • Jussi Kannaste  – tenorisaksofoni
  • Verneri Pohjola – trumpetti
  • Joonas Riippa  – rummut

Oaagaada

  • Tuure Tammi – trumpetti
  • Sami Pekkola – saksofonit, shruti boxit
  • Tero Kemppainen – basso
  • Simo Laihonen – rummut, lyömäsoittimet

Uusia levyjä saa kaikissa formaateissa We Jazzin Bandcampista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.