We Jazz 2019: Sami Linna Quartet ja Oddarrang Ääniwallissa

Sami Linna Quartet

Paikat ovat tärkeä osa We Jazz -tapahtumaa. Tänäkin vuonna tarjolla on tuttuja keikkapaikkoja, uusia paikkoja ja jälleen etukäteen ilmoittamattomia salakeikkoja kaksin kappalein.

Avaussunnuntai pidettiin tällä kertaa Vallilan Ääniwallin pienellä puolella ja Matti Niveksen lyhyen spiikin jälkeen ensimmäisen setin kunnian sai viimeistä sinettiä vaille jazzmusiikin tohtori Sami Linnan kvartetti jolta ilmestyi Timmionilla alkukesästä myös mainio levy jonka tunnelmissa keikkakin sujui.

Linnan tavoin kotimaiset soittokaverit ovat jazzelämää seuraaville tuttuja Sibelius-Akatemian akateemisista piireistä – tenorisaksofonissa kuultiin Jussi Kannastetta ja uruissa Mikko Helevää. Oman erittäin vahvan lisänsä kvartettiin toi Chicagosta rumpali Dana Hall jonka otteita oli ilo kuunnella. Ehkä suurin ero amerikkalaisten ja suomalaisten jazzrumpaleiden välillä on, että amerikkalaiset rumpalit tuppaavat olemaan räiskyvämpiä ja räväkämpiä tilanteen vaatiessa siinä missä täkäläisillä on usein hillitympi tyyli ja hienoa dynamiikan hallintaa kuultiin Halliltakin.

Bändin musiikki ei ole onneksi turhan akateemista puuhastelua vaan modaalista jazzia tutkineen Linnan musiikissa on mukavaa jännitettä ja livenä soundissa vielä ripaus lisää eloisaa rosoisuutta ja parhaimmillaan hyvää meininkiä.

Jo Jimmy Smith on meitä opettanut käytännön esimerkein että balladit ovat urkuvetoiselle jazzille usein se pahin sudenkuoppa ja tämä kävi setissäkin toteen levyn tavoin saksofonitta vetäistyssä Henry Mancinin Dreamsville joka nimensä veroisesti houkutteli Nukkumattia paikalle, mutta siitäkin minuutilleen aikataulussa tasalta päättynyt setti sitten selvisi kuitenkin kunnialla loppuun asti.

  • Sami Linna – kitara
  • Jussi Kannaste – tenorisaksofoni
  • Mikko Helevä – urut
  • Dana Hall – rummut

Oddarrang

Illan toisena bändinä lavalle nousi Oddarrang jota yleisön reaktioista päätellen oli kovasti odotettu – eikä ihme, aiemmin syksyllä julkaistu Hypermetros on ehkä bändin toistakymmentä vuotta kestäneen levytysuran yhtenäisin teos. Bändin musiikin tavoin myös sen uran kaari on kehittynyt hitaasti, mutta palkitsevasti.

Oddarrangin soundin voisi kuvailla perustuvan kolmen elementin kohtaamiseen – Lasse Sakaran kitara ja Lasse Lindgrenin sähköbasso tuovat siihen sähköistä rock-voimakkuutta, neljän jäsenen soittamat syntetisaattorit luovat tunnelmallista pohjaa ja usein kaikista tärkeimmän inhimillisen elementin tuovat Ilmari Pohjolan pasuuna ja Osmo Ikosen sello ja paikoin myös sanaton laulu ja kaiken saa toimimaan yhteen Olavi Louhivuoren rumputyöskentely.

Setti muodostui pääosin uuden Hypermetros-levyn materiaalista – kaikki kappaleet taidettiin kuulla. Monet hienot hetket olivat jääneet levyltä mieleen ja mukavaa tunnistamisen värinää oli näiden tullessa esiin keikan myötä, mutta ehkä kuitenkin sen minkä Hypermetros ehjässä kokonaisuudessa voittaa niin se hieman suurimpien tunnelmallisten huippujen mataluudessa myös kadottaa sillä keikan lopuksi kuullut vanhemmat biisit – bändin diskografiassa vähemmälle huomiolle jääneen 111 EP:n jopa doom metal -henkisesti jumittava rypistys B31 ja encorena kuultu In Cinema -levyn iki-ihana Self-portrait olivat ehkä sitten ne hienoimmat hetket.

Mustiin t-paitoihin sonnustautuneen bändin setti oli kokonaisuutena ehkä kuitenkin varsin rennon oloinen – tähän olisi sopinut kyllä mainiosti visuaalisempikin show, musiikin mahtipontisista elementeistä ja yleisön virittyneestä tilasta olisi voinut tiristää irti enemmänkin.

Avajaisilta intiimimmissä tunnelmissa tuntui nyt kuitenkin kokonaisuutena jotenkin sopivalta verrattuna joidenkin vuosien melkein gaalailtamaisiin tunnelmiin Aleksanterin teatterissa tai Kansallisteatterissa. We Jazz on asemansa vakiinnuttanut nyt paitsi vuosittaisena festivaalina myös levyjen julkaisuna ja uusimpana liikkeenä myös fyysisenä levykauppana, mutta se tuntuu ehkä silti organisaatiolta joka on valmis tunkemaan jazzia mitä pienimpiin koloihin ja ottamaan pienimuotoisuudesta ilon irti. Ei siis nytkään hirveästi haitannut vaikka loppuillasta isomman tilan ja suuremman yleisön keikalta kuuluva jumputuskin alkoi jo vähän We Jazz-tiloihin tihkua.

Oddarrang kuultavissa livenä joulukuussa Suomessa seuraavasti:

  • 4.12. – ravintola Kerubi, Joensuu
  • 5.12. – Poppari, Jyväskylä
  • 8.12. – Validi Karkia Klubi, Pori

 

  • Olavi Louhivuori, rummut & syntetisaattorit
  • Osmo Ikonen, sello & syntetisaattorit
  • Ilmari Pohjola, pasuuna & syntetisaattorit
  • Lasse Sakara, kitara
  • Lasse Lindgren, basso & syntetisaattorit

Sami Linna Quartet ja Oddarrang Ääniwallissa We Jazz 2019 -tapahtumassa 1.12.2019

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.