We Jazz 2018 – Philipp Gropper’s Philm & Phronesis Korjaamolla

 

Philipp Gropper’s Philm

We Jazz 2018 alkoi tällä kertaa varsin kodikkaissa tunnelmissa kulttuuritehdas Korjaamon Kulmasalissa – useinhan alkutahdit on repäisty isommissa puitteissa kuten Aleksanterin teatterissa tai Kansallisteatterissa.

Ensimmäisen illan esiintyjät olivat kaksi varsin erilaista eurooppalaista kokoonpanoa – Philipp Gropper’s Philm edusti syvällä avant-gardessa uivaa kuulijan korvaa haastavaa ilmaisua kun taas jälkimmäinen useammin aiemminkin Suomessa vieraillut Phronesis jonka vauhdikas, rytmisesti vahva ja melodinen ilmaisu on voittanut triolle ystäviä jazz-piirien ulkopuolellakin.

Illan avannut Philm tulee Berliinistä. We Jazz on vuosien varrella tehnyt hyvää työtä Berliinin jazz-skenen ja suomalaisten kuuntelijoiden lähentämisessä ja We Jazzin tekemisiä seuranneille kvartetin jäsenistä muutamat olivatkin ennestään tuttuja – vahvasti elektroniikkaa käyttävä pianisti Elias Stemeseder We Jazz Recordsin kesällä julkaisemalta Otis Sandsjön Y-Otis -levyltä ja rumpali Oliver Steidle ensimmäisillä We Jazzeilla vierailleesta Klima Kalimasta.

Philmiä johtaa saksofonisti Philipp Gropper, mutta kimurantti nelikko ei tunnu saksofonistin johtamalta – Gropperin oma soitto pikemminkin uppoaa vellovaan äänimassaan  jossa vahvimmin punaista lankaa kuljettaa rytmisektio,  monipuolisesti instrumenttinsa mahdollisuuksia hyväksi käyttänyt basisti Robert Landfermann ja rumpali Steidle.

Kvartetin soitosta oli vaikea sävellyksiä erottaa, mutta siellä ne jossain olivat. Musiikin rakenne avautui pikemminkin dynamiikan kautta – niin äänen voimakkuudessa kuin rytmissä. Jos oli musiikin rytmin kanssa vaikea naputtaa jalalla tahtia tai laskea tahtilajeja niin eittämättä jatkuva pulssi oli läsnä johdattaen soittajia ja kuulijoita hetkestä toiseen. Nelikon uusimmat levyt ovat osoittautuneet varsin kimurantiksi ja keskittymistä vaativaksi kuunneltavaksi, mutta livenä musiikki vuoroin avautui ja sulkeutui johdonmukaisen tuntuisesti.

Ei sitä voinut liian helpoksi silti väittää kun Stemeseder takoi paikoin Cecil Taylormaisin elkein ja tuskin Gropperin soitostakaan yhtään melodian pätkääkään jäi kuuntelijoiden mieleen, mutta musiikki oli väkevää ja noin tunnin setti jätti päättyessään kuulijalle varsin tyydyttyneen olon. Olipahan vyörytystä.

  • Philipp Gropper – tenorisaksofoni
  • Elias Stemeseder – piano, syntetisaattorit, elektroniikka
  • Robert Landfermann – basso
  • Oliver Steidle – rummut

Phronesis

Phronesiksen uusi levy We Are All toi mieleen ajatuksen – onko vauhdikas toistakymmentä vuotta toiminut trio keski-ikäistynyt ja rauhoittunut? Jos pintaa raaputtamalla vanha meininki tosin paikoin sähköisesti väritettynä löytyikin niin ehkä tämä We Jazz -setti vahvisti ajatusta, että jonkunlaista muutosta rauhallisempaan on tapahtunut sillä melko hillitysti lähti kolmitahtinen kone liikkeelle – eikä ehkä muutosta parempaan suuntaan sillä ainakin omat fiilikset lähtivät nousuun kun ensimmäisen aallon jälkeen Jasper Høiby alkoi bassosoolossaan tapailla neljä vuotta sitten julkaistun Life to Everything -levyn vahvasti avaavan Urban Control –biisin alkuriffiä.

Niin se oli sunnuntai-iltana Korjaamon Kulmasalissa, että vauhdikas ja rytmikäs tykitys oli Phronesista parhaimmillaan ja sellaisessa iloittelussa trio onkin aivan maailman kärkeä. Rumpali Anton Eger oli jälleen kerran parhaimmillaan aivan pitelemätön rytmikone ja basisti Høibyn soitossa on tietynlaista auktoriteettia – olivat kuviot kuinka nopeita vaan niin homma tuntuu aina olevan vahvasti hanskassa eikä basson sopimisesta sooloinstrumentiksi ole mitään vastaväitteitä kun Høiby on asialla. Pianisti Ivo Neame saakoon kaiken kunnian että näiden kahden tahdissa pysyy hienosti mukana.

Jos illan kaksi bändiä olivat varsin erilaiset niin vahvasta rytmiikasta löytyi yhdistävä tekijä joka teki kokonaisuudesta mielenkiintoisemman punnittavan. Molemmilla kokoonpanoilla oli nimittäin taito tehdä vaihtelevaa rytmiikkaa jonka tempovaihdokset ja tupletit tekivät tulevan ennakoimisesta tai rytmin tasaisesta laskemisesta lähes mahdotonta, mutta musiikin virrasta kuitenkin johdonmukaisesti etenevää ja mukaansatempaavaa.

Mutta melko vähän uusia vaihteita tässä setissä tältä tutuksi käyneeltä triolta löytyi – ehkä uusia avauksia etsitäänkin enemmän sooloprojektien kautta, uusi soololevy nimittäin Neamelta äskettäin saatiin ja Anton Egerkin on ensimmäisen omiin nimiin menevän levyn julkaisemassa ensi helmikuussa – kuulostaa ensimmäisten maistiaisten perusteella vahvasti elektroniselta.

Phronesis

  • Jasper Høiby – basso
  • Ivo Neame – piano
  • Anton Eger – rummut

Philipp Gropper’s Philm & Phronesis We Jazz 2018 -tapahtumassa Korjaamolla 2.12.2018

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.