Jazzpossun tietoturvakäytännöt

EU:n GDPR -lainsäädännön kunniaksi myös Jazzpossu-blogilla on uudet tietoturvakäytännöt blogin kilpailuja koskien. Käytännöt astuvat voimaan 25.5.2018.

  • Jazzpossu -blogi kerää blogissa järjestettävien kilpailujen yhteydessä osallistujilta henkilötietoja – yleensä nimen ja sähköpostiosoitteen.
  • Tietoja kerätään vain kyseistä kilpailua varten ja niitä käytetään vain sen arviointiin että sama henkilö ei osallistu arvontaan lukuisia kertoja ja kilpailun palkintojen jakoon.
  • Henkilötietoja säilytetään Google Docs palvelussa tilillä johon pääsy on vain Jazzpossu-blogin pitäjällä.
  • Voittajien henkilötietoja luovutetaan eteenpäin kilpailun yhteistyökumppaneille siinä laajuudessa mitä tarvitaan palkintojen jakamiseen.
  • Henkilötietoja säilytetään korkeintaan  kuukauden ajan kilpailun osallistumisajan päätyttyä.
Avainsanat:
Ei kommentteja

Jazz Memories: Marian Petrescu ja Uusi Suomi Jazz Orkesteri Pieksämäellä

Pianovirtuoosi Marian Petrescu

Pieksämäen Jazz Memories -tapahtuman perjantai-illan ohjelman avasi pianistivirtuoosi Marian Petrescu noin tunnin soolo-ohjelmistolla. Setissä vuorottelivat nopeampitempoiset kappaleet joissa Petrescun vikkelät sormet juoksuttelivat hengästyttävää tahtia ja hitaammat balladit joissa Jyväskylään kotiutuneen romanialaissyntyisen pianistin kosketus oli höyhenenkevyt, joskaan ei niistäkään puuttunut taiturimaisia näyttöjä.

Jazz Memoriesin ohjelma painottuu perinteiseen jazziin, Petrescun settikin oli vahvasti perinteissä kiinni Art Tatumin ja Oscar Petersonin kaltaisten vanhojen mestarien hengessä – hieman vauhdikasta stride-pianoa ja bluesin sävyjä ja paljon, paljon jazzia. Hyvä dynamiikan käyttö ja hurja tekniikka tekivät kuitenkin setistä ajatonta viihdettä jossa saattoi vain heittäytyä Petrescun vietäväksi – niin vaivattoman oloisesti kaikki kävi.

Täytyy vain todeta, että valitettavan vähälle huomiolle Petrescu on kansainvälisesti jäänyt – aineksia olisi kyllä ollut – ja on edelleen – vaikka minkälaiseksi pianotähdeksi.

  • Marian Petrescu – piano

Seppo Hovi Matti Laipion jututettavana

Perjantai-illan huipensi kahdeksanhenkinen Uusi Suomi Jazz Orkesteri joka koottiin viime vuonna Suomi 100 -hengessä esittelemään suomalaisen jazzin historiaa Andania -laivan mainingeista 20-luvulta kuusikymmentäluvun lopulle asti.

Konsertin materiaalin kokosi ja sovitti Seppo HovinAntti SarpilanPentti Lasasen ja Wade Mikkolan työryhmä. Tältä keikalta syyskuussa 82 vuotta täyttävä Lasanen jäi sivuun, mutta hänet oivasti paikkasi puhallinlinjassa Pekka Toivanen.

Vahvaa New Orleansin tunnelmaa tuuttasivat nuo neljä puhaltajaa – Sarpilan klarinetin ja Toivasen saksofonin rinnalla Petri Juutilaisen pasuuna ja nuorempaa soittajasukupolvea edustaneen Jukka Eskolan trumpetti ja flyygelitorvi. Herkullista kilvoittelua ja puhallinlinjojen toisiinsa kietoutumista.

Seppo Hovi takasi yleisön viihtymisen takasi ryhmän puhemiehenä, kappaleiden taustoilta löytyi monia hauskoja anekdootteja ja yleisön asiantuntemusta kunnioittanut ote ei jäänyt perusasioiden kertaamisen tasolle. Tuttuja suomalaisen kevyen musiikin legendoja käytiin läpi niinkuin arvata saattoi – Toivo Kärki, Erik Lindström, Georg de Godzinsky, Georg Malmstén muunmuassa – ja paljon tuttuja kuolemattomia sävelmiä Isontalon Antista Liljankukkaan svengaavina versioina

Jokainen muusikko sai hetkensä valokeilassa. Soolo-osuuksissaan sykähdyttivät erityisesti Wade Mikkola, joka tulkitsi tunteikkaasti jousella soittaen Sulle salaisuuden kertoa mä voisin, suomalaisen swingin mestari Sarpila, kaikissa konteksteissa luotettava solisti Eskola ja Gene Krupan ja Louie Bellsonin jalanjäljissä vahvasti rumpujaan vyöryttänyt rumpali Jartsa Karvonen.

Keikan puolessa välissä laitettiin silmään hieman modernimpaakin vaihdetta. Erik Lindströmin kynästä lähtenyt 1951 levytetty Pakaste oli vahvasti omassa ajassaan uusissa virtauksissa kiinni niin tyylillisesti – paljon Miles Davisin Movelle velkaa – kuin elintarviketeknologisesti ja hienosti soi se vieläkin. Sitä seurasi setin tuorein sävellys – Rauno Lehtisen kuolematon Toiset meistä jonka Eskola tulkitsi komeasti flyygelitorvellaan, vähän kyllä komppi meni lattean ruotsinlaivabossanovan puolelle – ilolla sitten ottikin vastaan vaihdon takaisin perinnejazzikkaampaan rytmiikkaan.

Hieno puolitoistatuntinen setti suomalaisen jazzin perinteiden parissa. Olisi muuten saanut hienon kokonaiskatsauksen jos tämän kokoonpanon olisi saanut samaan konserttiin suomalaisen jazzin modernia aikaa läpikäyneeseen Mikko Innasen johtamaan 2016 festivaaleja kiertäneeseen Suomen Jazzliiton 50-vuotisjuhlaorkesterin kanssa.

Uusi Suomi Jazz Orkesteri täydessä vauhdissa

Uusi Suomi Jazz Orkesteri

  • Seppo Hovi – piano, haitari
  • Antti Sarpila – klarinetti, saksofoni
  • Pekka Toivanen – saksofonit
  • Jukka Eskola – trumpetti, flyygelitorvi
  • Petri Juutilainen – pasuuna
  • Petri Krzywacki – kitara
  • Wade Mikkola – basso
  • Jartsa Karvonen – rummut
Ei kommentteja

Eero Koivistoinen Quartet G Livelabissa keskiviikkona 23.5. – voita konserttiliput kilpailussa

Suomalaisen saksofoninsoiton legenda Eero Koivistoinen tuo kvartettinsa G LIvelabiin 23.5. G Livelabilla esiintyvän kvartetin uudet levyt, vanhojen klassikkolevyjen uudelleenjulkaisut ja aivan viime aikoina vierailu ensi kuussa G LIvelabilla kahdesti esiintyvän Timo Lassyn uudella Moves -levyllä ovat pitäneet Koivistoisen suomalaisen jazzin valokeilassa.

Jazzpossu tarjoaa yhdessä G Livelabin kanssa kahdelle onnekkaalle seuralaisineen liput keikalle. Osallistu kilpailuun maanantaihin 21.5. kello 12 mennessä täyttämällä lomake tämän linkin takaa.

Voittajille ilmoitetaan sähköpostitse, joten se kannattaa laittaa oikein.

Ei kommentteja

Burt Bacharach 90v

Kesällä Pori Jazzeille saapuva viihdemusiikin legenda Burt Bacharach täyttää tänään 90 vuotta. Tämän merkkipäivän kunniaksi kokosin 14 kappaleen listan jazzversioita Bacharachin kuolemattomista sävelmistä.

Spotify-tunniste: spotify:user:pas2:playlist:09qOvS0zwdqkiGvKAGGwJa

Bacharach innoitti 60-luvun lopulla ehkä erityisesti kitaristeja ja urkureita – katsauksen alkupään kitaratähden George Benson ja Grant Green levyttivät molemmat useita Bacharachin sävelmiä. Listan lopusta löytyy muutama näitä herroja nuoremman sukupolven kitaristi – Bill Frisell on palaillut usein tällä vuosituhannella nuoruutensa pophitteihin ja elokuvasävelmiin nostalgisissa tunnelmissa, joten ei yllätys että Bacharachiakin on tullut tulkittua. Mielenkiintoinen Frisellin projekti oli The Sweetest Punch joka tehtiin rinnakkain Bacharachin hienoimpiin levykokonaisuuksiin kuuluvan Elvis Costellon kanssa tehdyn Painted from Memoryn kanssa – Frisell sai Costellolta uusien biisien demot ja samaan aikaan teki niistä oman näkemyksensä osittain Costellon laulamana, osittain instrumentaaleina. Listan päättävä Pat Metheny tulkitsi Alfien puolestaan kuulalla standardeista ja pop-tulkinnoista koostuvalla soolokitaralevyllään What’s It All About joka otti Alfien sanoista myös nimensä.

Monet nimekkäimmistä Hammond-urkureista tarttuivat Bacharachin hitteihin – ja mikäs siinä, rennot easy listening -henkiset sävelmät sopivat urkufiilistelyynkin. Listalta löytyy kolme Hammond-legendaa kovimmasta päästä, ehkä suurista suurin Jimmy SmithRichard ”Groove” Holmes ja Shirley Scott.

Useimmat Bacharach-tulkinnat pitävät päällä kepeän viihteellisen lounge-vaihteen, mutta muutama räväkämpi ottokin on onneksi vinyylille aikoinaan kaiverretty – tällä viikolla uuden levyn julkaissut Soil & ”Pimp” Sessions tulkitsee Wives and Loversin ominaisella vahvalla energialatauksellaan ja kahdessa Rahsaan Roland Kirkin Bacharach-tulkinnassa on railakasta spiritual jazz -henkistä tunnelmaa.

Burt Bacharach esiintyy tänä vuonna Pori Jazzeilla torstaina 14.7.

Avainsanat: ,
Ei kommentteja

Halme Prospekt – Bluespektor

Puhaltaja Hepa Halmeen johtaman Halme Prospektin neljäs levy Bluespektor alkaa raukean mystisissä tunnelmissa yhtyeen versiolla Grateful Deadin Blues for Allahista. Se tuntuu täydelliseltä avaukselta, Deadin pitkän kaavan jammailun henki on vahvasti Halme Prospektinkin tekemisessä läsnä.

Levy soljuu kuin varkain kitaraa ja syntetisaattoria levyllä soittavan Arttu Tolosen Generatorin ensimmäiseen osaan – niin Generatoriin kuin Blues For Allahiinkin palataan levyn mittaan toistamiseen. Bluespektorin yhtenäinen tunnelma on vahva ja kantaa biisistä toiseen niin saumattomasti että kuunnellessa ajantaju unohtuu ja kappaleet alkavat jo sekoittuakin mielessä toisiinsa vaikka kullakin on oma vahva teemansa – niihin tosin päästään yleensä vasta pitkän fiilistelyn jälkeen. Kahden kappaleen kaksiosaisuus entisestään nivoo Bluespektorista yhden hypnoottisesti virtaavan kokemuksen.

Toinen lainakappale on Dave Hollandin klassikko Conference of the Birds. Hollandin saman nimisellä levyllä rauhallinen huiluvetoinen jamittelu on vahvassa kontrastissa avant-gardeen kallellaan olevan bop-paahdon seurassa, mutta tälle levylle se sopii yhtä täydellisenä valintana kuin Blues for Allahkin.

Kollektiivinen jamittelu on Halme Prospektin musiikissa keskeistä. Trumpetisti Matti Riikosen itsevarma soitto paikoin nousee kokonaisuuden yläpuolelle, mutta soolovetoiselta soitto ei tunnu koskaan.

Vaikka monissa asioissa Bluespektor onnistuu ihailtavasti niin aivan täysosumalta levy ei kuitenkaan tunnu sillä noin tunnin levy jättää hieman liian pitkäksi venyneen jammailun maun. Pitkän kaavan mukaan tehtyä jamiherkuttelua etsiville ehdottomasti kuitenkin ensiluokkainen levy.

Julkaisukeikat:

  • 5.5. Pori; Validi Karkia
  • 9.5. Helsinki; Juttutupa/Rytmihäiriö
  • 24.5. Tampere; Vastavirta
  • 26.5. Salo; Bar Bizarre
  • 30.5. Hämeenlinna/Suistoklubi

Uutta levyä myyvät Digelius ja Levykauppa Äx.

  • Hepa Halme – puhaltimet
  • Matti Riikonen – trumpetti
  • Esa Onttonen – kitara
  • Arttu Tolonen – syntetisaattori, kitara
  • Tapani Varis – basso, munniharppu, pajuhuilu
  • Alf Forsman – rummut
  • Pekko Käppi – jouhikko
  • Noel Saizonou – lyömäsoittimet
Ei kommentteja

Jazzpossun toukokuun 2018 soittolista

Ajankohtaisesta jazzista ei ole tälläkään kertaa pulaa, mutta mahdutetaanpa ohjelmistoon vaihteeksi myös 80-luvun jazzia eikä mitään fuusio tai smoothhommia.


Levyuutuuksia

  • Gourmet – Louis XIV
  • Kari Ikonen Trio – Harmattan
  • Shake Stew – Dancing in the Cage of a Soul
  • Ari Hoenig – Fee Fi Fo Fum
  • Brian Charette – Tenor Madness
  • Ryan Porter – Little Sunflower
  • Timo Lassy & Eero Koivistoinen – E71

Uusia levyjä ovat juuri julkaisseet Mikko Innasen ja Esa Onttosen johtama määrätietoisesti ja ennakkoluulottomasti genrerajoja ylittävä Gourmet ja Kari Ikonen Trio – molemmat ovat myös olleet julkaisun tiimoilta keikkailemassa, Gourmet Helsingissä rytmihäiriöklubilla ja Kari Ikonen Trio Joensuussa ja Nurmeksessa.

Edellämainitut olivat nostamassa kansainvälistä profiiliaan Saksassa jazzammattilaisten suurimmassa kokoontumisessa – Bremenissä järjestettävässä jazzahead!issa viime vuonna. Tämän vuoden showcase-esiintyjiin viime kuussa järjestetyssä tapahtumassa kuului itävaltalainen Shake Stew, jonka uusi levy Rise and Rise Again tuo mieleen kovassa huudossa olevan brittijazzin – vieraileepa muutamalla biisillä Shaba Hutchingskin.

Rumpali Ari Hoenigin vierailu April Jazzeille peruuntui – paikalla olleiden kommenteista päätellen Marc Ribot’n Ceramic Dog tuurasi tosin enemmän kun hyvin. Hoenigin musisoinnista voidaan nauttia uudella levyllä NY Standard, jossa tulkitaan nimen mukaisesti jazzstandardeja. Tässä näytteenä Wayne Shorterin Fee Fi Fo Fum. Kokoonpanon saksofonisti Tivon Pennicott saattaa olla aktiivisille keikoilla kävijöille tuttu Joonas Haavisto Trion vierailevana solistina muutaman vuoden takaa.

Standardilinjoilla on myös uudella Steeplechase -levymerkin julkaisulla urkuri Brian Charette jonka Groovin’ with Big G levyn iso G on saksofonisti George Coleman joka jo 60-luvulla soitti mm. Miles Davisin klassikkolevyillä My Funny Valentine ja Four & More.

Kamasi Washingtonin bändistä suurempaan maineeseen ponnistanut Cameron Graves vieraili viime kuussa G Livelabilla. Myös bändin pasunisti Ryan Porter on julkaissut uuden levyn The Optimist jossa on erityisen mielenkiintoista että se on äänitetty jo vuosina 2008 ja 2009 ennen Kamasin ja West Coast Get Down -porukan laajempaa suosiota.

Ja tottakai suomalaisen jazzkentän yhtä odotetuimmista julkaisuista – Timo Lassyn Movesia – ei parane jättää huomiotta tämänkään kuun listalla. Onnistuneita ovat molemmat Eero Koivistoisen  kanssa tehdyt raidat, tässä niistä toinen. Timo Lassy Band G Livelabilla kaksi iltaa putkeen 1.6. ja 2.6.

Tulevien keikkojen tuulahduksia

  • Eero Koivistoinen Quartet – Straight Up
  • Conrad Herwig – King of the Mountain
  • Dave Holland Quartet – Conference of the Birds
  • Jack DeJohnette’s Special Edition – India

G Livelabilla esiintyy myös 23.5. Eero Koivistoisen oma kvartetti – temaattisesti siirtymäkohdaksi uusista julkaisuista keikkoihin sopiikin siis uusi versio Straight Upista joka kuului myös Koivistoista ja Lassya yhdistäneen Five Corners Quintetin ohjelmistoon.

Tämän vuoden April Jazz festivaalin jäätyä taa erittäin hyvä syy tulla taas keikalle Espooseen on pasunisti Conrad Herwigin vierailu April Jazz Clubilla 11.5. Herwig ei ehkä ole Suomessa niin kovin tunnettu nimi, mutta kuuluu todelliseen jazzpasunistien raskaaseen sarjaan. Keikalla Herwig esiintyy kotimaisin taustavoimin – saksofonissa Jussi Kannaste, pianossa Jukkis Uotila, bassossa Jori Huhtala ja rummuissa Jussi Lehtonen.

Huomenna 5.5. uuden levynsä Bluespektor julkaisee Hepa Halmeen Halme Prospekt. Liki hypnoottisen jamittelulevyn lainakappaleisiin kuuluu Dave Holland Quartetin klassikko Conference of the Birds. Halme Prospekt julkaisun kunniaksi livenä Porissa lauantaina 5.5. Validi Karkia Weekend -tapahtumassa jossa julkaistaan viikonlopun mittaan kolmekin levyä, sunnuntaina vuoronsa saavat Sound & Fury ja Jolly Jumpers. Sen jälkeen Halme Prospektin voi nähdä pienellä kiertueella 9.5. Helsingissä, 24.5. Tampereella, 26.5. Salossa ja 30.5. Hämeenlinnassa.

Toukokuun lopulla festarikausi jatkuu Kerava Jazzeilaa – ohjelma on julkistettu, siellä perjantaina soittavat Olli Ahvenlahti New Quartet ja Mika Kallion tribuuttikokoonpano Jack DeJohnette Special Editionille – sen kunniaksi tässä Special Editionin tulkinta John Coltranen Indiasta.

Jazzia 80-luvulta

  • Branford Marsalis – Waiting for Tain
  • Dave Liebman & Richard Beirach – Third Visit
  • Michael Brecker – Scriabin
  • Anthony Braxton – Brilliant Corners
  • Oliver Lake – Soons
  • Henry Threadgill Sextet – The Devil Is On the Loose and Dancin’ with a Monkey
  • Ornette Coleman – Bourgeois Boogie

Kahdeksankymmentäluvun jazz jää usein vähälle soitolle radio-ohjelmissa ja muutenkin vähälle huomiolle jazzin kuuntelijoiden ja jazzlevyjen keräilijöiden parissa. Yleistä käsitystä kasarijazzista myös usein dominoi juustoisa fuusio tai hisseihin ja jonotusmusiikiksi kelpaava smooth jazz, joten on syytä ottaa vaihteeksi listalle mukaan 80-luvun jazzia hieman korvaa haastavammasta päästä.

Nauttikaa jazzista – myös 80-luvun jazzista!

Avainsanat: ,
Ei kommentteja