Tomasz Stanko Quartet G Livelabissa

Eurooppalaisen jazzin pitkän linjan johtotähtiin kuuluva puolalaistrumpetisti Tomasz Stanko saapui kiertueellaan Helsinkiin loppuunmyydylle G Livelabille maanantaina. Kiertueella Stanko soittaa uuden ECM-julkaisunsa December Avenus materiaalia, mutta oman lisänsä suomalaisittain mielenkiintoisesti tuo se, että kiertuekokoonpanossa pianoa soittaa Alexi Tuomarila David Virellesin sijaan.

Aika on hionut suurimmat särmät Stankon musiikista – 70-luvulla Stankon tehdessä yhteistyötä Edward Vesalan kanssa meno oli varsin rosoista, nykyään 74-vuotiaan Stankon ilmaisu on lyyrisempää iän tuomalla itsevarmuudella ja kokemuksella.

Photo: Matti Laipio

Kaksisettisen keikan materiaali jakautui melko selvästi kahteen eri tyyliin – hitaammat hauraat balladit loivat sillan Stankon vanhaan musiikkiin, hyvin samoja sävyjä kuuluu Stankon balladisoitossa kun jo 70-luvulla, nopeammat kappaleet puolestaan veivät yllättävästi tunnelmat 60-luvun alun John Coltranen kvartetin modaaliseen jazziin Tuomarilan soittaessa vahvasti McCoy Tynerin tyyliin  – tätä puolta ei ainakaan muutaman kuuntelukerran perusteella Virellesin soitossa levyllä ole. Saatiin siis kokea mielenkiintoisella tavalla erilainen tulkinta uusista kappaleista. Tuomarilan soitto on muissa kokoonpanoissa ollut yleisesti ottaen varsin hillittyä ja melodista joten odotetusti hän oli balladeissa omimillaan, mutta nyt myös tulisemmat soolot onnistuivat ja palkittiin yleisön runsain aplodein.

Photo: Matti Laipio

Kvartetin amerikkalaisjäsenet – basisti Reuben Rogers ja rumpali Gerald Cleaver – hallitsivat dynamiikan hyvin; Stankon ja Tuomarilan sooloja säestettiin hillitysti tilaa jättäen, mutta omiin sooloihin löytyi runsaasti ytyä. Varsinkin Cleaverin vahva rooli tunnelmasta toiseen siirtymisessä herätti ihastusta. Kvartetin toimiva yhteispeli hiveli korvia.

Photo: Matti Laipio

Hieman reilun kaksituntisen jälkeen täydeltä G Livelabilta poistui tyytyväisen oloinen yleisö, eikä ihme. Stanko kvartetteineen osoitti keikalla kuuluvansa vieläkin modernin jazzin raskaimpaan sarjaan.

Photo: Matti Laipio

  • Tomasz Stanko – trumpetti
  • Alexi Tuomarila – piano
  • Reuben Rogers – basso
  • Gerald Cleaver – rummut
Ei kommentteja

Jeff Parker & the New Breed G Livelabissa

Kitaristi Jeff Parker tunnetaan parhaiten post-rock bändi Tortoisen kitaristina, mutta takana on myös pitkä ura Chicagon jazzin ja kokeellisen musiikin piireissä – vuosien varrelta löytyy yhteistyötä niin avant-gardeen kallellaan olevien hahmojen kuten George Lewis, Ken Vandermark tai Hamid Drake kun lähempänä jazzin nykyistä valtavirtaa olevien hahmojen kuten Brian Blade, Jason Moran tai Joshua Redman kanssa.

Nyt Helsinkiin tullut The New Breed -kokoonpano pääsi levyttämään kun Parker sai osakseen hieman enemmän huomiota äskettäin G Livelabilla ja viime kesänä Porissa konsertoineen Makaya McCravenin In The Moment -projektin yhteydessä. New Breedin musiikki on rnetoa, jopa laiskanpulskeaa retrosoundista soul/r&b groovea, jossa on kuitenkin aimo annos poikkeuksellisia ratkaisuja ja persoonallista hämyilyä joka tekee siitä jazzin ystävän korvaan usein mielenkiintoisempaa kuunneltavaa kuin esimerkiksi Robert Glasper Experimentin hiotumpi moderni fuusio.

Illan konsertissa kuultiin kaksi settiä – ensimmäinen seuraili uskollisesti The New Breed -levyä, setin aikana kuultiin kaikki levyn kappaleet samassa järjestyksessä muutamin lisämaustein. Parker itse sooloili hieman laajemmin ja rumpali Jamire Williams sai soittaa yhden oikein komean soolon ja saksofonisti/kosketinsoittaja Josh Johnson pääsi päätösraidalla Cliche paikkaamaan vokaalien puutetta isommalla roolilla solistina.

Parkerin soitossa oli monipuolisia vivahteita – usein korostettua kulmikkuutta Thelonious Monkin tai Marc Ribot’n hengessä, välillä pieniä rohkeita vetäisyjä Sonny Sharrockin tapaan, mutta paljon myös pehmeää ja sulavaa soul -kitarointia. Kovimmat revittelyt saatiin ensimmäisen setin loppupuolen groove-palassa Get Dressed , jossa sielukas blues-kepittely sai yleisön nyökyttelemään hyväksyvästi mukana.

Rumpali Williams soitti keikan alussa melko raskaskätisesti haitsua – sitä jäi oikein miettimään että aliarvioiko mies G Livelabin hyvän äänentoiston vai tarkoituksella loi raskaampaa tunnelmaa – mutta keikan edetessä rummut solahtivat mukavammin muun bändin soundiin. Basisti Paul Bryanilta onnistui niin groove kuin hypnoottisempikin jumittelu eikä sähköbasistiksi herra ollut lainkaan hassumpi solisti kuten toisessa setissä kuultiin. Saksofonisti/kosketinsoittaja Johnson soitti korostetunkin pelkistetysti paljastaen kuitenkin muutamassa soolo-osiossa, että kyllä rahkeita reteämpäänkin soittoon on.

Toinen setti toi tullessaan hieman enemmän tyylillisestä vaihtelua 60-lukulaisesta jazzista modernimpaan hypnoottiseen jamitteluun. Varsinaisen setin päätti vailla minkäänlaista ketunhäntää kainalossa vedetty  Burt Bacharachin This Guy’s In Love With You jonka viihdejazz-suuruus Herb Alpert teki aikoinaan tunnetuksi – New Breedin versio ei aivan juustoisuudessa Alpertille sentään mahtanut, mutta sydämellisesti ja tunteella tämä easy listening klassikko vedettiin.

Toinen setti oli varsin lyhyt, joten encore ei tullut varsinaisesti yllätyksenä. Yleisö saateltiin matkaan Thelonious Monkin Ruby My Dearin sävelin – tämäkin melko perinteisenä tulkintana, joskin hyvin raskaalla tremolo-efektillä.

Yhteenvetona keikka oli yllätyksettömämpi kuin kuvittelin – levyn rosoisat puolet tulivat jo etukäteen tuttuina toistetuksi ja muu materiaali oli yllättävän perinteistä sorttia. Ei kuitenkaan ollenkaan huono elämys – rentoa torstai-illan fiilistelyä.

Photo: Matti Laipio

  • Jeff Parker – sähkökitara, loopit, samplet
  • Josh Johnson – alto saxophone, koskettimet
  • Paul Bryan – sähköbasso, bassosyntetisaattori
  • Jamire Williams – drums
Ei kommentteja

Sointi Jazz Orchestran kiertue käynnistyi Malmitalolta somehäröilyn siivittämänä

Eilen Malmitalolta Helsingistä käynnistyi Sointi Jazz Orchestran kiertue. Seitsemäntoistahenkisen orkesterin kiertue on kuuleman mukaan kaikkien aikojen suurin Jazzliiton kiertuetuotanto. Hyvä ettei Suomen kiertueita ole rajattu keikkapakuun mahtuville että uutta omaa, orkesterinjohtaja Rasmus Soinin säveltämää materiaalia soittavaa big bandia saadaan kuulla pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin.

Bändi kehotti keikan osallistujia myös tweettaamaan fiiliksiään livenä hashtagilla #sointilive – ihan hyvin pyyntö puri, lähemmäs 100 tweettiä aiheesta saatiin paikalleolijoiden toimesta keikan tiimoilta aikaan. Näitä läpikäymällä voi jonkunlaisen kuvan saada eilisen keikan kulusta.

Keikalla kuultiin suurin osa viime keväänä ilmestyneen Syntymä -levyn materiaalista, levyn jälkeen ohjelmistoon tullut Jyrä ja kolme kantaesitystä: BabbageSomehärö ja Kaupunki-impressio. Kautta linjan bändin suurimmaksi vahvuudeksi nousivat tälläkin ohjelmistolla Soinin sävellykset ja niissä erityisesti taidokas ja monipuolinen puhaltimien käyttö, lähes kaikki puhaltajat soittivat keikan mittaan kahta, jotkut kolmeakin eri soitinta. Monipuolisen soitinvalikoiman kautta polveilevissa sävellyksissä oli upea kirjo erilaisia tunnelmia. Kenneth Ojutkankaan tuuba ja Pyry Kanniston käyrätorvi eivät ole vain erikoisuudentavoittelua vaan ne nostavat orkesterin soundin omalle kutkuttelevalle tasolleen.

Uusi materiaali oli todella hienoa jälkeä, erityisesti Babbage ja Kaupunki-impressio loivat vaikutelman että bändin seuraava levy tulee olemaan debyyttiä parempi, joten odotukset ovat korkealla. Ei turhaan Sointi Jazz Orchestra jakanut viime vuonna ykkössijaa Suomen Big Band mestaruuskilpailussa.

Solistitkin pääsivät loistamaan, erityisesti pasunisti Heikki Tuhkasen soolo Babbagessa ja Sampo Kasurisen klarinettisoolo encorebiisissä Vedenpinta väreilee olivat hienoja suorituksia.

Sointi Jazz Orchestra kiertue jatkuu seuraavasti:

  • 7.4. Café Tiljan, Turku
  • 9.4. Wanha Kasino, Savonlinna
  • 10.4. Konservatorion konserttisali, Joensuu
  • 22.4. Sointi Jazz Orchestra + Jyväskylä Big Band, Siltasali, Jyväskylä
  • 24.5. Krapin paja, Tuusula
  • 25.5. Ylioppilasteatteri, Tampere

Kokoonpano:

  • Rasmus Soini – musiikinjohto, sävellykset
  • Petteri Hietamäki – saksofonit, huilut
  • Sampo Kasurinen – alttosaksofoni, klarinetti, huilu
  • Frans Thomsson – saksofonit, klarinetti, huilu
  • Janne Saarinen – tenorisaksofoni, oboe
  • Max Zenger – baritonisaksofoni, bassoklarinetti, huilu
  • Teemu Mattsson – trumpetti, flyygelitorvi
  • Leo Kylätasku – trumpetti, flyygelitorvi
  • Ilkka Arola – trumpetti, flyygelitorvi
  • Jasmin Afaneh – trumpetti, flyygelitorvi, huilut
  • Pyry Kannisto – käyrätorvi
  • Heikki Tuhkanen – pasuuna
  • Panu Luukkonen – pasuuna, tuuba
  • Matti Vuolahti – pasuuna
  • Kenneth Ojutkangas – tuuba
  • Aleksis Liukko – piano
  • Oskari Siirtola – kontrabasso
  • Siiri Partanen – rummut
Ei kommentteja

Jazzpossun huhtikuun 2017 soittolista

Kevät on siinä vaiheessa, että pyörän voi kaivaa kellarin perukoilta ja lähteä vaikka Suomen kiertueelle, jazzklubille, festarille tai levykauppaan. Huhtikuussa on nimittäin paljon kiinnostavia keikkoja ja April Jazz avaa Espoossa festarikauden. Ajankohtaisten keikkanimien lisäksi kuukauden listalta löytyy mojova annos uusia julkaisuja Suomesta ja ulkomailta.

Spotify URI: spotify:user:pas2:playlist:0xs8bkJX6YwBlyDiDpZrpF

Kiertueella Suomessa

  • Sointi Jazz Orchestra – Pyörä

Pyörällä siis liikkeelle – Sointi Jazz Orchestra on tässä kuussa Jazzliiton kiertueella Suomessa seuraavasti:

  • 5.4. Malmitalo, Helsinki
  • 7.4. Café Tiljan, Turku
  • 9.4. Wanha Kasino, Savonlinna
  • 10.4. Konservatorion konserttisali, Joensuu
  • 22.4. Sointi Jazz Orchestra + Jyväskylä Big Band, Siltasali, Jyväskylä
  • 24.5. Krapin paja, Tuusula
  • 25.5. Ylioppilasteatteri, Tampere

Malmitalon keikalta bändi on myös toivonut live-twiittejä #sointilive -tagilla. Saa nähdä mitä siitä tulee, mutta allekirjoittanut aikoo olla tässä parhaansa mukaan mukana.

G Livelabilla Huhtikuussa

  • Jeff Parker – Get Dressed
  • Tomasz Stanko – Third Heavy Ballad

Helsingissä G Livelabilla kuullaan tässä kuussa kovia jazznimiä ulkomailta – torstaina 5.4. Jazzpossun Top 5 Ulkomaisiin 2016 päässyt kokeellisen vinksahtaneesti groovaava kitaristi Jeff Parker The New Breed yhtyeineen ja maanantaina 10.4. eurooppalaisen jazzin kiintotähti Tomasz Stanko.

Stankon keikalle on mahdollista myös voittaa liput Jazzpossun ja G Livelabin yhteistyössä järjestämässä kilpailussa – kisa käynnissä perjantaihin kello 14 asti.

Espoossa tapahtuu

  • Big Blue – Strange Wonder
  • Tigran Hamasyan – Leninagone
  • OK:KO – To Rantsila by Tractor
  • Peter Rosendal Old Man’s Kitchen – Loup Garou
  • Cyrille Aimée – Caravan
  • Anthony Strong – Higher Ground
  • Kaira – Just The Way It Is

Espoossa on tässä kuussa hienoa jazztarjontaa. April Jazz -festivaalia odotellessa on mahdollista kuulla April Jazz Clubilla 21.4. kotimaisista huipuista Big Blue’ta ja 18.4. Sellosalissa pianisti Tigran Hamasyania, jolta on juuri ilmestynyt uusi levy An Ancient Observer.

April Jazzien ohjelmistosta myös muutamia poimintoja:

Avajaisiltana 26.4. Cafe Louhessa äskettäin ensimmäisen levynsä julkaissut nuorten muusikoiden hieno bändi OK:KO ja tanskalainen Peter Rosendal Old Man’s Kitchen.

Festariperjantaina 28.4. laulaja Cyrille Aimée tuo festarit G Livelabille – pari vuotta sitten Espoossa Sellosalissa kuultiin Aiméeta Jukka Eskola Orquesta Bossan solistina, silloin soi Caravan bossan hengessä, nyt kun Aimée tuo oman kahden kitaristin bändinsä lienee tyylissä enemmän Aiméelle ominaisia mustalaisjazzin sävyjä.

Laulaja Anthony Strong esiintyy Espoo Big Bandin solistina 29.4. Tässä näytteessä hauskasti Stevie Wonderin Higher Groundiin yhdistetään Donny Hathawayn Tryin’ Timesin bassolinja.

Juuri uuden, ensimmäisen levynsä festariesiintyjistä on julkaissut Kaira – pehmeää soul/funk henkeä, laulusolisteina Nina Mya ja Sam Huber.

Uusia ja tulevia levyjä

  • Kauko Röyhkä & Severi Pyysalo – Nero Luo
  • Jaska Lukkarinen Trio – Flow On
  • Phronesis – Untitled#1
  • Jukka Eskola Soul Trio – Introducing the Soul Trio
  • Trombone Shorty – Dirty Water
  • Slowhill – Aces
  • Hidden Orchestra – Still
  • Eyot – Veer
  • Trichotomy – Hemmingways
  • Alex Cline – We Will Be Back Again

Kauko Röyhkältä on ilmestynyt jazziin kallellaan oleva levy – musiikkipuolesta vastaavat Severi Pyysalo ja Jussi Lehtonen.

Jaska Lukkarinen Trion uusi levy Origami  on We Jazzin julkaisema livetaltiointi jossa trio soittaa Valtteri Laurell-Pöyhösen sävellyksiä – eikä miltään greatest hits -pohjalta vaan tarjolla on varsin erilainen näkökulma Pöyhösen sävellyksiin.

Suomessakin suosiota saaneelta Phronesikselta ilmestyi juuri uusi levy jossa bändin materiaalia on sovitettu Frankfurt Radio Big Bandilla vahvistetulle kokoonpanolle.

Viime vuonna ilmestyneet kaksi Jukka Eskola Soul Trion Grotto Editionsin julkaisemaa 10 tuumaista vinyyli-EP:tä on laittanut yhteen pakettiin Timmion kahdella julkaisemattomalla raidalla täydennettynä – niistä Introducing the Soul Trio on nyt Spotifyssa ja vinyylinä, Sweet Honey Bee’tä saavat souljazz diggarit odotella ensi kuun alkupuolen koko levyn julkaisuun.

Amerikassa varsin suosittu bändinjohtaja/multi-instrumentalisti Trombone Shorty on siirtynyt Blue Note -levymerkille – varsinainen Parking Lot Symphony levy julkaistaan kuun lopussa juhlallisesti miehen kotikaupungin suurtapahtuma New Orleans Jazz and Heritage Fesitvalin alkaessa, mutta yhden singlen verran näytettä löytyy jo.

Suomalaisen next level hissimusiikin ykköskokoonpano Slowhill valmistelee uuden EP:n julkaisua – maistiaisraitana on julkaistu Aces, jossa kitarassa vierailee suomalaisen kepittelyn legenda Esa Pulliainen.

Slowhillin tavoin jazzin ja konemusafiilistelyn rajamaastossa viihtyvältä Hidden Orchestralta on myös tulossa uutta musiikkia lähitulevaisuudessa – tässä maistiaisraita Still.

Uuden levyn on julkaissut serbialainen fuusiobändi Eyot jonka edellisen julkaisun noteerasin arvostelulla kolme vuotta sitten. Vahvaa modernia soundia on uudellakin lätyllä. Modernin pianotrio-musiikin ystäville puolestaan suositeltava uusi tuttavuus on Trichotomy ja heidän uusi levynsä Known-unknown.

Lyömäsoittaja Alex Cline on ehkä jäänyt kaksoisveljensä, mm. kesällä Pori Jazziin tulevassa Wilcossa kitaraa soittavan Nels Clinen varjoon, mutta melko mielenkiintoinen paketti on Alexin uusi buddhalaisista teksteistä innoistusta ammentava Oceans of Vows.

Avainsanat: ,
Ei kommentteja

Jazzpossun Tomasz Stanko -kilpailu – voita konserttiliput G Livelabin keikalle

Ensi maanantaina 10.4. G Livelabille saapuu yksi eurooppalaisen jazzin kiintotähdistä. Puolalainen trumpetisti Tomasz Stanko on kuulunut maanosan huippuihin jo 60-luvulta asti. Stanko on tehnyt usein yhteistyötä suomalaisten muusikoiden kanssa ja G Livelabinkin keikalla kuullaan pianossa Alexi Tuomarilaa. Kvartetin täydentävät amerikkalaiset huippunimet Reuben Rogers bassossa ja Gerald Cleaver rummuissa.

Jazzpossu tarjoaa yhdessä G Livelabin kanssa kahdelle onnekkaalle seuralaisineen konserttiliput keikalle ja yhdelle onnekkaalle uuden December Avenue -CD:n. Kilpailu on käynnissä tämän linkin takana perjantaihin 7.4. kello 14 asti.

Tomasz Stankon uusi ECMn julkaisema levy December Avenue nyt tilattavissa Naxoksesta – epäilemättä saatavana myös keikalta.

Muista myös G Livelabin tämän viikon jazz-mielisiä varmasti kiinnostavat keikat:

Ei kommentteja

Verneri Pohjola Quartet G Livelabissa 2.4.2017

Niin se aika rientää – on jo kaksi ja puoli vuotta kulunut siitä kun kuulin ensimmäistä kertaa Verneri Pohjola Quartetin Bullhorn – materiaalia livenä KOM-ravintolassa. Tuolloin bändi oli juuri menossa studioon. Nyt tulokset hyvin tunnetaan ja eilen G Livelabissa nelikko ilmoitti soittavansa tätä ohjelmistoa Suomessa todennäköisesti viimeistä kertaa.

Veri vetää jazzmuusikoita eteenpäin, nyt Bullhornin tutuista kappaleista lähdettiin pitkille solistisille seikkailuille muodot ja harmoniat rikkoen – erityisesti pianisti Aki Rissanen kunnostautui jälleen uusien maisemien maalaamisessa, mutta panivat Teppo Mäkynen ja Pohjola itse myös parastaan luovassa sooloilussa. Basisti Antti Lötjönen piti tuttuun tapaan homman kasasa tukevalla pohjatyöllä.

Pohjola itse soitti paljon henkäyksen omaisella pehmeydellä, välillä nopeisiin herhiläisen kaariin innostuen. He Sleeps I Keep Watchissa kuultiin norjalaisen Arve Henriksenin suuntaan nyökkäilevää huilumaista soittoa – nyt ehkä vahvempana elementtinä kuin koskaan sitten Aurora -levyn päivien.

Kuultiin kaksi noin tunnin pituista settiä, ensimmäinen jakautui selkeämmin neljään biisiin, toisen pitkässä keskiosassa sulavasti liikuttiin sävellyksestä tauotta toiseen. Tuttu materiaali hiveli korvia – Pohjolan vahvat melodiat toimivat hyvin myös vuolaan sooloilun virstanpylväinä mahdollistaen riemukkaan paluun teemaan kun solistit olivat sanansa sanoneet – hyvää katharsista.

Bullhorn -kauden alussa Verneri Pohjola Quartet nousi suomalaisen jazzin korkeimmalle tasolle erityisesti vahvojen melodioiden voimalla – kauden aikana siitä on kehittynyt myös luovien ja sykähdyttävien soolojen huippu.

Pohjola on aikaisemmin jo sosiaalisessa mediassa ilmoittanut säveltävänsä ”Bullhorn 2” materiaalia. Vaikka uudemman Verneri Pohjola Groupin Pekka-levyn julkaisuun on vielä pari kuukautta niin tämän kvartetin paluutta uudella materiaalilla ei malttaisi odottaa.

  • Verneri Pohjola, trumpetti
  • Aki Rissanen, piano
  • Antti Lötjönen, basso
  • Teppo Mäkynen, rummut
Ei kommentteja