Jazz-Espa 2020: Torstai

 

Hands and Omens

Hands and Omensin muodostavat Nikita Rafaelov, Joonas Tuuri ja Silva Kallionpää. Photo: Olli Sulin

Torstaiaamu alkoi pilvisenä ja sateisena, mutta Jazz-Espan alkaessa iltapäivällä pilvet olivat pitkälti poistuneet ja sää helli jazzin ystäviä koko neljännen konserttipäivän ajan.

Torstain ensimmäinen kokoonpano oli viime vuoden lopulla ensimmäisen levynsä Where the Solid Ends julkaissut Hands and Omens jonka hillitty kamarijazz soi oivasti Espan lavallakin. Ilokseni huomasin setin aikana että useampi kappale oli jäänyt levyltä hyvin mieleen ja musiikki tuntui tutulta vaikka edellisestä kuuntelusta oli jo ainakin puoli vuotta vierähtänyt.

Modernissa jousitriomusiikissa yhdistyvät klassisen musiikin, vapaamman ja svengaavankin jazzin ja jopa viulua käyttävän indie rockinkin piirteet kiehtovin tavoin. Nikita Rafaelov on monipuolinen pianisti jolta onnistuu niin tunteellisen impressionistinen kun vapaan villikin soitto, Silva Kallionpään viulu osasi svengatakin ja erityisen vaikutuksen setissä teki Joonas Tuurin itsevarma ja napakka bassonsoitto jossa jokainen nuotti tuntui olevan täydellisesti kohdallaan.

  • Nikita Rafaelov – piano
  • Silva Kallionpää – viulu
  • Joonas Tuuri – kontrabasso

 

Susanna Aleksandra Quartet

Laulaja Susanna Aleksandra esiintyi itsevarmasti. Photo: Olli Sulin

Toisessa setissä oli tarjolla virolaislaulaja Susanna Aleksandran oivaa jazzlaulua joka on vahvasti kiinni jazzlaulun perinteessä, mutta kuitenkin musiikilliselta otteeltaan tältä vuosituhannelta josta saa paljon kiittää pianisti Joonas Haavistoa jonka kanssa Aleksandra on tehnyt yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan.

Nyt Espalla esiintyneeltä kvartetilta jonka täydensivät päivän toisen settinsä soittanyt Joonas Tuuri ja rumpali Ville Pynssi on tänä vuonna ilmestynyt Souls of the Night levy Japanissa jota saadaan odotella tänne Eurooppaan ensi vuoteen saakka, samankaltainen järjestely siis kuin Haaviston edellisen Offshoren kanssa. Noh, hyvää kannattaa odottaa.

Setti oli varsin mukiinmenevää modernia laulujazzia – on mukava kuulla ettei tämä taiteenlaji ole täysin standardien varassa monien nuorten sukupolvien laulajien hakiessa vaikutteita ja tyylikeinoja muista genreistä.

Pianisti Joonas Haavisto oli säveltänyt setin musiikkia. Photo: Olli Sulin

  • Susanna Aleksandra  – laulu
  • Joonas Haavisto – piano
  • Joonas Tuuri – basso
  • Ville Pynssi – rummut

 

Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri

Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri. Photo: Olli Sulin

Torstain iltapäivän huipensi Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri jonka miehitys on kotimaista huippuluokkaa – saksofonisti Lyytisen johtamassa kokoonpanossa soittavat trumpetisti Verneri Pohjola, basisti Eero Tikkanen ja rumpali Mika Kallio.

Magnetia Orkesteri musiikissa yhdistyvät ilmaisunvapaus ja selkeät, voimakkaat melodiat joissa on sisäänrakennettua jännitettä joka korostaa kvartetin harmoniasoittimen puutetta. Sekä Lyytinen, että Pohjola pääsevät tässä kokoonpanossa seikkailemaan varsin vapaasti, mutta melodisuus tuntuu kuitenkin aina olevan se punainen lanka joka pitää kappaleet kasassa.

Tällä keikalla kvartetti pääsi ensimmäistä kertaa soittamaan maaliskuussa ilmestyneen Hypnosis levyn materiaalia ja uusi materiaali tuntuu ensilevyä vahvemmalta, vaikkakin setin viimeisenä kuultu ensimmäisen levyn helmi Ljubljana tuntui nytkin todelliselta huipennukselta.

Saksofonisti Pauli Lyytinen. Photo: Olli Sulin

  • Pauli Lyytinen – saksofonit
  • Verneri Pohjola – trumpetti
  • Eero Tikkanen – kontrabasso
  • Mika Kallio – rummut

Hands and Omens, Susanna Aleksandra Quartet ja Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri Jazz-Espa tapahtumassa 30.7.2020

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.