Otis Sandsjö – Y-Otis 2

Saksofonisti Otis Sandsjön Y-Otis -projektit jatkavat elektroakustisia seikkailujaan uudella We Jazzin julkaisemalla Y-Otis 2 -levyllä. Ydinkvartetissa soittavat tällä kertaa basisti/tuottaja Petter Eldh, kosketinsoittaja Dan Nicholls ja rumpali Tilo Weber.

Sandsjö ja Eldh ovat tuttuja We Jazzin konserttitoimintaa ja julkaisuja seuraavalle myös mainiosta Koma Saxo -kokoonpanosta jonka levyn Eldh studiossa muokkasi livenä ja studiossa äänitetystä materiaalista. Y-Otis edustaa samaa jatkumoa jossa jazzmuusikko on yhä useammin myös studiossa touhuava tuottaja ja jälkituotanto kuuluu myös lopputuloksessa, mutta Y-Otis on vielä vahvemmin modernin elektronisen musiikin tunnelmissa.

Oheismateriaali kutsuu bändin tyyliä liquid jazziksi joka on oiva ja kuvaava nimitys. Musiikin rytmi venyy paikoin nopeutuen ja hidastuen. Jos rumpukoneet ja klikit aikoinaan aiheuttivat populaarimusiikin rytmin tasaistumisen konemaiseksi, nykyään yhä useammin elektroniikan avustuksella rytmiä myös rikotaan ja venytetään ja irrotaan tasaisten neljäsosien ja kahdeksasosien ruudukosta epäsäännölisempiin rytmeihin jotka kuitenkin toiston avulla saadaan tuntumaan korvalle miellyttäviltä eikä vain löperöltä soitolta.

Tällaiseen tyylittelyyn on Yhdysvalloissa innostanut monia nuora jazzmuusikoita hiphoptuottaja J Dilla, puhutaan jopa dillajazzista ja näitä ideoita kuulee myös suosituiden musatubettajien kuten Ben Levin ja Adam Neely videoilla, mutta tänne Pohjois-Euroopan jazzpiireihin nämä tyylit tuntuvat nyt vasta olevan kunnolla saapumassa. Y-Otisin lisäksi myös rumpali Anton Egerin viime vuotisella Æ levyllä tavoiteltiin samanlaista ilmaisua, mutta muuten näin syviin vesiin uskaltautuvia jazzmuusikoiden projekteja ei juuri näiltä leveysasteilta tule mieleen. Tästäkö tulee tämän alkavan vuosikymmenen jazzia? Ehkä – mutta vaikka ei tulisikaan Y-Otis edustaa viime vuosien uusien trendien aallonharjaa mainion lopputuloksin.

Levyn äänimaailmassa perinteisemmät soittimet ja koneet nivoutuvat yhteen niin tiukasti, ettei niitä aina voi tai edes halua erotella. Lontoossa äänitetty abysmal -kappaleen livevideo kuitenkin osoittaa että jälkikäsitellystä tunnusta huolimatta perinteistä instrumentaalisoittoa ja tilaa reagointiin ja improvisointiin on enemmän kun voisi luulla. Voisikin kuvitella, että Y-Otis on parhaimmillaan livenä koettuna.

Uutta levyä saa LPnä ja CDnä We Jazzin Bandcampista ja myös kivijalkakaupasta.

  • Otis Sandsjö – tenorisaksofoni, klarinetti
  • Petter Eldh – basso, syntetisaattorit
  • Dan Nicholls – koskettimet, syntetisaattorit
  • Tilo Weber – rummut
  • + Per ”Texas” Johansson – huilu
  • + Jonas Kullhammar – huilu
  • + Lucy Railton – sello
  • + Ruhi-Deniz Erdogan – trumpetti
Ei kommentteja

Jazz-Espa 2020: Perjantai

UNYA

UNYA avasi perjantain Jazz-Espan. Photo: Olli Sulin

UNYA avasi laulaja/kosketinsoittaja Hilkka Louhivuoren johdolla Jazz-Espan aurinkoisen perjantai-iltapäivän. Bändin musiikki oli hyvä moderni fuusiosekoitus nykypoppia, triphoppia, sähköistä jazzia ja laulussa paikoin jopa uuden kansanmusiikin nuottia. Musiikkipuolella positiivisen vaikutuksen teki vahva rytmiikka jossa oli polyrytmistakin tunnelmaa – hyvää jälkeä kitaristi Lauri Kalliolta, basisti Pekka Löhöseltä ja rumpali Ville Hatanpäältä.

Laulaja/kosketinsoittaja Hilkka Louhivuori. Photo: Olli Sulin

  • Hilkka Louhivuori – laulu, piano, elektroniikka
  • Lauri Kallio – kitara, elektroniikka
  • Ville Hatanpää – rummut
  • Pekka Löhönen – basso

Jonatan Sarikoski Search Party

Rumpali Jonatan Sarikosken Search Party toi Jazz-Espalle tuulahduksen Itävallasta. Photo: Olli Sulin

Itävaltaan kotiutuneen rumpali Jonatan Sarikosken oma kokoonpano Search Party toi perjantaihin mielenkiintoisen tuulahduksen ulkomailta – bändissä mukana saksalaissyntyinen pianisti Thilo Seevers, itävaltalaissaksofonisti Tobias Pustelnik, jo pitempään Itävallassa vaikuttanut kitaristi Vilkka Wahl ja basisti Vesa Ojaniemi.

Sarikoski oli jo Suomen opiskeluvuosinaan nuoren sukupolven lupaavimpia rumpaleita ja itsevarmuus ja rutiini tuntuu ulkomailla vain kehittyneen ja homma hoitui hyviä spiikkejä myöten kelpo leaderin elkein. Musiikissa oli monipuolista ja tyylikästä modernin jazzin tuntua, välillä vedettiin hetki kvartettinakin ilman kitaristi Wahlia. Mielenkiintoni keskittyi erityisesti saksofonisti Pustelnikiin jonka soitossa oli kutkuttelevaa hiljaisella liekillä paahtamisen tuntua – paikoin vähäeleistä, mutta vahvaa.

Mielenkiintoinen yhtyevieras jolta ilmestyi aiemmin tänä vuonna ensilevy on mahdollista nähdä livenä Helsingissä vielä sunnuntaina kun se soittaa pitemmän kaksisettisen keikan Tenho Restobarissa.

Search Partyn saksofonisti Tobias Pustelnik. Photo: Olli Sulin

  • Tobias Pustelnik – saksofoni
  • Thilo Seevers – piano
  • Vilkka Wahl – sähkökitara
  • Vesa Ojaniemi – kontrabasso
  • Jonatan Sarikoski – rummut

Kari Antila & Karri Luhtala Organ Brothers

”Urkuveljekset” Kari Antila ja Karri Luhtala päättivät Jazz-Espan perjantain, rummuissa Tuomas Timonen. Photo: Olli Sulin

Päivän huipennus oli omaa näkemystään kitara/Hammond-urku jazzista luonut kitaristi Kari Antilan ja urkuri Karri Luhtalan Organ Brothers, rummuissa Tuomas Timonen.

Organ Brothersissa on erityisen mielenkiintoista se, että vaikka musiikin osaset – niin sähkökitaran ja Hammondin kohtaaminen kuin tyylilliset vaikutteet funkista, soulista ja jazzista – ovat tuttuja ja monien muidenkin yhdistelemiä niin Organ Brothers kuulostaa persoonalliselta ja omanlaiseltaan, melko harvinainen temppu joka vaatii vahvaa musiikillista näkemystä ja taitoa. Organ Brothersilta tämä kuitenkin onnistuu huolettoman rennosti – mikäs siinä aurinkoisen Espan yleisön nautiskellessa.

  • Kari Antila – kitara
  • Karri Luhtala – Hammond-urut
  • Tuomas Timonen – rummut
Ei kommentteja

Jazzpossun heinäkuun 2020 soittolista

Hyvästi Ennio Morricone

  • Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza – Niente
  • Oddjob – Ecstasy of Gold

Heinäkuussa Ennio Morricone, yksi kaikkien aikojen suurimmista soundtrack-säveltäjistä ja monien jazzmuusikoiden innoittaja siirtyi tuonpuoleiseen orkesteriin 91 vuoden iässä. Morricone olisi itse aina halunnut enemmän huomiota muulle musiikilliselle tuotannolleen, joten otetaan tähän yksi krautrock-henkinen raita vapaaseen improvisaatioon keskittyneen Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza -kollektiivin tuotannosta – Morricone tässä trumpetissa.

Yksi näyte kuitenkin sallittakoon myös soundtrackmusiikin jazzversioinnista – spagettiwesternsoundtrackit ovat ehkä se tunnetuin osa Morriconen tuotantoa ja näitä ja muita Clint Eastwoodin elokuvista tuttua musiikkia tulkitsi kymmenisen vuotta sitten ruotsalainen Oddjob.

Jazz-Espa toi Helsingin poikkeukselliseen kesään festaritunnelmaa

  • Quartet Ajaton – Weep You No more
  • Aleksi Heinola Quintet – Book’s Bossa
  • Njet Njet 9 – Send in the Piglets
  • Elifantree – Finland: Black Sheep
  • Hands and Omens – Hullujen tanssi
  • Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri – Hypnosis
  • Jonatan Sarikoski – The Boost
  • Kari Antila – Karri Luhtala Organ Brothers – Manolito’s Second Line

Livemusiikin puutostilaan oivan lääkkeen on tarjonnut tällä viikolla Jazz-Espa -festari joka tarjoaa kuuden päivän ajan laadukasta jazzia Helsingin sydämessä. Tässä valikoima vuoden festariesiintyjien tuotannosta.

Kuumimmat uudet ja tulevat julkaisut

  • Mikko Karjalainen Fellowship Quintet – Manago Blues
  • JAF Trio – Masterpiece
  • Otis Sandsjö – ity bity
  • Stanley J. Zappa & Simo Laihonen – Pleasant Avenue
  • Bogdo Ula – Lighter than Air
  • Tom Misch & Yussef Dayes – I Did It For You
  • Joshua Redman – Father
  • Immanuel Wilkins – Grace and Mercy
  • Christian McBride Big Band – Pie Blues
  • Makaya McCraven – Beat Science
  • Bill Frisell – Keep Your Eyes Open
  • Idris Ackamoor – Tango of Love
  • Ant Law – Liable to Wyble
  • Mammal Hands – Chaser

Ja loppuun vielä valikoima uutta ja tulevaa musiikkia – Gunu Karjalaisen Fellowship Quintetin debyyttilevy kuulostaa lupaavalta, We Jazz jatkaa vahvaa julkaisutoimintaa uusilla JAF Trion ja Otis Sandsjön levyillä ja Stanley Zappan ja Simo Laihosen duo kohta tulossa. Ulkomaisista uutuuksista ehkä kovin on Joshua Redmanin uusi levy, bändissä Brad MehldayChristian McBride ja Brian Blade, kehotan myös ottamaan tarkkailuun tulevan Immanuel Wilkinsin debyyttilevyn.

Avainsanat: ,
Ei kommentteja

Jazz-Espa 2020: Torstai

 

Hands and Omens

Hands and Omensin muodostavat Nikita Rafaelov, Joonas Tuuri ja Silva Kallionpää. Photo: Olli Sulin

Torstaiaamu alkoi pilvisenä ja sateisena, mutta Jazz-Espan alkaessa iltapäivällä pilvet olivat pitkälti poistuneet ja sää helli jazzin ystäviä koko neljännen konserttipäivän ajan.

Torstain ensimmäinen kokoonpano oli viime vuoden lopulla ensimmäisen levynsä Where the Solid Ends julkaissut Hands and Omens jonka hillitty kamarijazz soi oivasti Espan lavallakin. Ilokseni huomasin setin aikana että useampi kappale oli jäänyt levyltä hyvin mieleen ja musiikki tuntui tutulta vaikka edellisestä kuuntelusta oli jo ainakin puoli vuotta vierähtänyt.

Modernissa jousitriomusiikissa yhdistyvät klassisen musiikin, vapaamman ja svengaavankin jazzin ja jopa viulua käyttävän indie rockinkin piirteet kiehtovin tavoin. Nikita Rafaelov on monipuolinen pianisti jolta onnistuu niin tunteellisen impressionistinen kun vapaan villikin soitto, Silva Kallionpään viulu osasi svengatakin ja erityisen vaikutuksen setissä teki Joonas Tuurin itsevarma ja napakka bassonsoitto jossa jokainen nuotti tuntui olevan täydellisesti kohdallaan.

  • Nikita Rafaelov – piano
  • Silva Kallionpää – viulu
  • Joonas Tuuri – kontrabasso

 

Susanna Aleksandra Quartet

Laulaja Susanna Aleksandra esiintyi itsevarmasti. Photo: Olli Sulin

Toisessa setissä oli tarjolla virolaislaulaja Susanna Aleksandran oivaa jazzlaulua joka on vahvasti kiinni jazzlaulun perinteessä, mutta kuitenkin musiikilliselta otteeltaan tältä vuosituhannelta josta saa paljon kiittää pianisti Joonas Haavistoa jonka kanssa Aleksandra on tehnyt yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan.

Nyt Espalla esiintyneeltä kvartetilta jonka täydensivät päivän toisen settinsä soittanyt Joonas Tuuri ja rumpali Ville Pynssi on tänä vuonna ilmestynyt Souls of the Night levy Japanissa jota saadaan odotella tänne Eurooppaan ensi vuoteen saakka, samankaltainen järjestely siis kuin Haaviston edellisen Offshoren kanssa. Noh, hyvää kannattaa odottaa.

Setti oli varsin mukiinmenevää modernia laulujazzia – on mukava kuulla ettei tämä taiteenlaji ole täysin standardien varassa monien nuorten sukupolvien laulajien hakiessa vaikutteita ja tyylikeinoja muista genreistä.

Pianisti Joonas Haavisto oli säveltänyt setin musiikkia. Photo: Olli Sulin

  • Susanna Aleksandra  – laulu
  • Joonas Haavisto – piano
  • Joonas Tuuri – basso
  • Ville Pynssi – rummut

 

Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri

Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri. Photo: Olli Sulin

Torstain iltapäivän huipensi Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri jonka miehitys on kotimaista huippuluokkaa – saksofonisti Lyytisen johtamassa kokoonpanossa soittavat trumpetisti Verneri Pohjola, basisti Eero Tikkanen ja rumpali Mika Kallio.

Magnetia Orkesteri musiikissa yhdistyvät ilmaisunvapaus ja selkeät, voimakkaat melodiat joissa on sisäänrakennettua jännitettä joka korostaa kvartetin harmoniasoittimen puutetta. Sekä Lyytinen, että Pohjola pääsevät tässä kokoonpanossa seikkailemaan varsin vapaasti, mutta melodisuus tuntuu kuitenkin aina olevan se punainen lanka joka pitää kappaleet kasassa.

Tällä keikalla kvartetti pääsi ensimmäistä kertaa soittamaan maaliskuussa ilmestyneen Hypnosis levyn materiaalia ja uusi materiaali tuntuu ensilevyä vahvemmalta, vaikkakin setin viimeisenä kuultu ensimmäisen levyn helmi Ljubljana tuntui nytkin todelliselta huipennukselta.

Saksofonisti Pauli Lyytinen. Photo: Olli Sulin

  • Pauli Lyytinen – saksofonit
  • Verneri Pohjola – trumpetti
  • Eero Tikkanen – kontrabasso
  • Mika Kallio – rummut

Hands and Omens, Susanna Aleksandra Quartet ja Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri Jazz-Espa tapahtumassa 30.7.2020

Ei kommentteja

Jazz-Espa 2020: Tiistai

Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease

Josefiina Vannesluoma tulkitsi Mortal Lease yhtyeen kanssa Edith Whartonin teksteihin Vannesluoman tekemiä sävellyksiä, bassossa Nathan Francis. Photo: Olli Sulin

Laulaja Josefiina Vannesluoma on jazzyleisöille ennestään tuttu parhaiten Nossa Bossa -kokoonpanosta portugalintaitoisenakin bossa nova -tulkitsijana ja neljän naisäänen ja basson Signe -kokoonpanosta jonka ensilevy oli Jazz-Emma ehdokkaanakin. Viime aikoina palettia ovat laajentaneet uudet kokoonpanot – aiemmin tänä vuonna levyn julkaisi kamarikokoonpano Transatlanttiset jossa kuullaan enemmän Vannesluoman huilua kuin lauluääntä ja nyt Jazz-Espalla esiintyi viime vuonna Vannesluoman maisterikonsertissa  Mortal Lease -kokoonpano joka esittää Edith Whartonin saman nimiseen runosarjaan Vannesluoman säveltämää musiikkia.

Henkisesti vanhempia naisrunoilijoiden tekstejä uusin musiikillisin ottein tulkitseva projekti on lähellä Signeä joka ensilevyllään tulkitsi Sapfon runoja, mutta musiikillisesti nyt oltiin lähempänä perinteistä jazzia – tällä saralla vahvasti mukana Mortal Leasen instrumentalistit, pianisti Mikael Myrskog, basisti Nathan Francis ja rumpali Ville Luukkonen. Erityisesti Myrskogin seikailulliset ja väkevät soolohetket toivat mukaan laulajaa säestäneelle pienkokoonpanolle harvinaisen vahvan soitinpohjaisen ulottuvuuden. Vannesluoman laulussakin kuului jazz, paikoin käytiin perinteisen scat-laulunkin hengessä.

Mikael Myrskogin vahvat soolot toivat settiin hienon lisäulottuvuuden. Photo: Olli Sulin

  • Josefiina Vannesluoma – laulu
  • Mikael Myrskog – piano
  • Nathan Francis – basso
  • Ville Luukkonen – rummut

L’Alliance Takalo

Arttu Takalon L’Alliance Takalo joutui vaihtelevan sään uhriksi. Photo: Olli Sulin

Tiistain vaihtelevan säätilan uhriksi joutui vibrafonisti Arttu Takalon L’Alliance Takalo – muuten Helsingin keskusta välttyi Jazz-Espan aikana sateelta, mutta juuri allianssin setin alusta loppuun saatiin sadekuuro ja yleisö kutistui varsin pieneksi.

Viitisen vuotta toiminut kokoonpano ei siitä lannistunut, vaan setti vedettiin hyvässä hengessä ja korkealla energialla läpi. Kokoonpano oli tuttu – harmonikassa Niko Kumpuvaara, bassossa Ville Herrala ja rummuissa Ville Pynssi ja musiikki oli leikkisänkin monipuolista 1920-luvulta ranskalaisen bistrotunnelman ja paikoin varsin elokuvallisen suomalaisen musiikin kaikujen kautta 80-luvun jahtirokkiin ja 90-lukulaiseen fuusioonkin, pääasiassa viime vuonna ilmestyneeltä kokoonpanon toiselta -themanintheshadows- levyltä.

Hauskaa kuunneltavaahan bändin meininki on ja niin taitavasti soitettua että se tempaa helposti mukaansa. Toisaalta myös niin sujuvasti soitettua ja tyyliltään vaihtelevaa, että tunnelma on vähemmän se, että bändi soittaisi ranskalaisessa bistrossa ja enemmän se, että soitetaan ranskalaisen bistron näköisissä pahvikuliseissa, mutta tässäkin on oma viehätyksensä.

Jokaiselle siis vähän jotain ja ryppyotsaisimmille liikaakin.

  • Arttu Takalo – vibrafoni
  • Niko Kumpuvaara – harmonikka
  • Ville Herrala – basso
  • Ville Pynssi  – rummut

Njet Njet 9

Ville Kyttälän johtama Njet Njet 9 soitti Espan lavalla kolmannelta levyltään tuttua materiaalia, rumpali Erik Fräki suoritti ensiesiintymisensä bändin riveissä. Photo: Olli Sulin

Jazz-Espan tiistain päätti kosketinsoittaja-säveltäjä Ville Kyttälän johtama riemastuttava nonetti Njet Njet 9 joka pääsi nyt ensimmäistä kertaa lavalle alkukesästä ilmestyneen ensilevynsä julkaisun jälkeen.

Minulle Njet Njet 9:ssä on houkuttelevinta että siinä yhdistyy korkeatasoinen viiden hengen puhallinsektio – baritonisaksofonissa Linda Fredriksson, tenorisaksofonissa Pekka Seppänen, alttosaksofonissa Ville Vannemaa, trumpetissa Martti Vesala ja pasuunassa Mikko Haanpää sähköiseen fuusiotunnelmointiin jossa kuuluu säveltäjän oma kädenjälki – jazzmuusikoiden taitoa ja hyvää nonettisoundia, mutta miellyttäväsi ”ei liian jazzia” jos nyt jazzkirjoittaja uskaltaa asian näin sanoa. Tässä mielessä yhtye tuo mieleen esimerkiksi Utopianistin tai äskettäin edesmenneen Jarno Sarkulan Alamaailman vasarat. Komppipuolella Kyttälän kanssa operoivat kitaristi Veikki Virkajärvi, sähköbasisti Heikki Laine ja nyt ensimmäistä kertaa kokoonpanon kanssa vakiorumpali Eeti Niemisen tilalla soittanut Erik Fräki.

Setin alkaessa sade oli jo loppunut hyvän aikaa sitten ja aurinkokin alkoi taas pilkahdella ja Njet Njet 9 keräsikin kokolailla niin suuren yleisöjoukon kun turvaväleillä on hyväksi ja ihmiset nauttivat menevästä musiikista. Huippukohdiksi nousivat Kyttälän ja Fredrikssonin säveltämä send in the piglets (nasut kehiin!) ja alttosaksofonisti Vannemaan hieno sooloilu.  Vannemaa on viime vuosina kunnostautunut vahvemmin perinteisen jazzin taitajana niin omalla Cassiopeia -kokoonpanolla kuin UMOnkin jäsenenä, mutta vähän riehakkaammat irtiototkin toimivat Jazz-Espan tiistaissa.

Tuhti puhallinsektio on oleellinen osa Njet Njet 9 -soundia. Photo: Olli Sulin

  • Ville Kyttälä – koskettimet
  • Linda Fredriksson – baritonisaksofoni
  • Ville Vannemaa – alttosaksofoni
  • Pekka Seppänen – tenorisaksofoni
  • Martti Vesala – trumpetti
  • Mikko Haanpää – pasuuna
  • Veikki Virkajärvi – kitara
  • Heikki Laine – basso
  • Erik Fräki – rummut

Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease, L’Alliance Takalo ja Njet Njet 9 Jazz-Espa tapahtumassa 29.7.2020

Ei kommentteja

Jazz-Espa 2020: Maanantai

Quartet Ajaton

Quartet Ajaton – Photo: Olli Sulin

 

Suomen Jazzliiton tuottama Jazz-Espa konserttisarja toteutui korona-ajan rajoituksista huolimatta vain pienin muutoksin aikatauluun ja turvavälein väljennetyllä katsomolla. Avauspäivänä maanantaina mukava kesäsää helli paikalle tullutta yleisöä kun laulaja Mia Simanaisen perustama Quartet Ajaton  avasi iltapäivällä tapahtuman.

Tämä kvartetti jossa Simanaisen ohella musisoivat viola da gambaa soittava Mikko Perkola, bandoneónia soittava Henrik Sandås ja Moogia soittava Kari Ikonen tavoittelee ajattomuutta eri aikakausia ja tyylejä rohkeasti yhdistäen. Ajaton julkaisi ensilevynsä Elixir vuonna 2016, lisää on tulossa tänä vuonna nimellä Early Music in the Latest Way jossa pääpaino on renessanssi- ja barokkiajan tulkinnassa modernilla tavalla. Setissä kuultiin nyt useampia 1500- ja 1600-luvun taitteessa eläneen John Dowlandin sävellyksiä joita on tällä vuosituhannella tehnyt tunnetuksi suuremmille yleisöille myös Sting Songs from the Labyrinth -levyllä.

Kvartetin perustaja Mia Simanainen – Photo: Olli Sulin

Modernin, mutta kauas menneisyyteen kurottavan kamariensemblen ääni hieman kärsi ulkoilmasta ja Esplanadin hälystä – tätä musiikkia olisi mukavampi kuunnella intiimissä tilassa ja rauhassa, mutta paikoin musiikissa oli vakuuttavaa muhkeutta ja vanhempien soittimien ja Moog-syntetisaattorin vuoropuhelu tekee Ajattoman musiikista kiehtovaa kuunneltavaa, ehdottoman persoonallinen äänimailma!

Kari Ikosen Moog-syntetisaattorin rooli Quartet Ajattoman äänimaailmassa on keskeinen – Photo: Olli Sulin

  • Mia Simanainen – laulu
  • Henrik Sandås – bandoneón
  • Kari Ikonen – Moog-syntetisaattori
  • Mikko Perkola – viola da gamba

Aleksi Heinola Quintet

Aleksi Heinolan kvintetillä oli mainio meno päällä – Photo: Olli Sulin

Päivän toisena kokoonpanona soitti svengaavan, 60-lukulaisen hard bop jazzia soittavien  kokoonpanojen ehdottomiin kärkinimiin kuuluva, viime vuonna Jazzaggression -levymerkillä ensilevynsä julkaissut Aleksi Heinola Quintet joka oli mukana myös We Jazzin Lonna 2019 -livetaltioinnilla.

Nuori rumpali Heinola on koonnut ympärilleen hienon soittajakaartin jolta tämä tyyli taittuu, puhaltajina saksofonisti Manuel Dunkel ja trumpetisti Mikko ”Gunu” Karjalainen, pianossa Five Corners Quintetista yhä tunnetuin Mikael Jakobsson ja tällä hetkellä bassossa Nathan Francis.

Meininki oli hyvä ja soitto kulki aurinkoisessa iltapäivässä. Tätä musaa ei häly häirinnyt, melko hiljaisia kansainvälisessä hengessä sujuvalla englannilla vedettyjä spiikkejä lukuunottamatta. Erityisen vaikutuksen teki hienoilla sooloillaan Gunu Karjalainen. Gunun näkyvin kontribuutio viime vuosina suomalaiseen jazziin on ollut monivuotinen pesti Pori Jazzin iltajamien isäntänä ja kokemus standardien tulkitsemisesta kuului rutinoituneena ja tyylitietoisena sooloiluna – mahtaako tänä vuonna olla tulossa suurempikin läpimurto myös levysoittajana kun saman tyylistä musiikkia soittava jo pitkään toiminut Mikko Karjalainen Fellowship Quintet julkaisee ensi levynsä.

Viime vuosien esitysten perusteella Heinolan kvintetille toivoo pitkää ikää – sen soittama jazz on ajatonta ja löytänee monen ikäistä yleisöä vieläkin ja erityisesti se on kokoonpano joka soittaa hyvin yhdessä ja huokuu hengenheimolaisuutta.

Mikko ”Gunu” Karjalainen vakuutti solistina – Photo: Olli Sulin

  • Mikko Gunu Karjalainen – trumpetti, flyygelitorvi
  • Manuel Dunkel – saksofoni
  • Mikael Jakobsson – piano
  • Nathan Francis – basso
  • Aleksi Heinola – rummut

Quartet Ajaton ja Aleksi Heinola Quintet Jazz-Espa tapahtumassa 27.7.2020

Ei kommentteja