Pope Puolitaival Nordic4 – Northern Resonance

Puhaltaja Petri ”Pope” Puolitaival on suomalaista jazzia seuraaville tuttu nimi monista yhteyksistä – näkyvin rooli toistakymmentä vuotta maamme kokoonpanojen kärkikastiin kuuluneessa Dalindèossa. Popen johtamia kokoonpanoja on silloin tällöin nähty keikoilla – ainakin Pope Puolitaival United tulee mieleen – mutta nyt äskettäin toimintansa aloittaneen Flame Jazz Recordsin julkaisema Pope Puolitaival Nordic4 -yhtyeen levy Northern Resonance on Puolitaipaleen ensimmäinen levy leaderina.

Nelikosta löytyy luottonimiä – koskettimissa Jussi Fredriksson, bassossa Jori Huhtala ja rummuissa Jonatan Sarikoski ja kahdella raidalla vierailevana solistina myös useassa kokoonpanossa Puolitaipaleen kanssa aiemminkin yhteistyötä tehnyt Jukka Eskola.

Levy alkaa nimen ja kansitaiteen lupailemissa rauhallisissa pohjoisissa tunnelmissa Old Town Churchilla joka kasvaa mukavasti loppua kohti. Tämän jälkeen siirrytäänkin suoraan levyn kohokohtiin Puolitaipaleen kotikaupunkieepos Oulu Trilogylla jonka Part I:n kihelmöivän jännittynyt tunnelma lupaa hyvää alusta asti ja Puolitaipaleen väkevässä puhalluksessa Coltrane-vaikutteiden noustessa pintaan ja Eskolan vahvalla soolotuella kappale kasvaakin huumaavaksi. Aliarvoida tässä kokonaisuudessa ei pidä myöskään Huhtalan ja Sarikosken panosta – erityisesti Sarikoski on niin kauan kun muistan hänen soittoa kuulleeni vakuuttanut rumpalina joka pystyy kunnolla innostuessaan reteällä virvelirummun päristelyllä nostamaan koko bändin korkeammalle viritystasolle ja tästä Oulu Trilogy Part I on loistava esimerkki.

Trilogian toinen osa alkaa näytteellä Puolitaipaleen huilunsoittotaidoista joihin yhdistyy erinomaisesti Fredrikssonin vaihtaminen pianosta syntetisaattoriin ja kierrokset vaan kovenevat kun saksofoni kaivetaan taas esiin. Kakkososan tunnelmaa tosin latistaa, että se päättyy oudosti feidiin joka tuntuu tulevan kesken Puolitaipaleen sooloa.

Kolmososa etsii uusia tasoja sähköistetystä saksofonista joka tuo trilogian loppuun varsin yllättävää fuusiojazzin vivahdetta, sinänsä konseptuaalisesti vahvaan ja soundimaailmasta erottuvaan melodiaan lopettaminen vaikuttaa hyvältä idealta mutta siinä missä kakkososan syntetisaattorin mukaan tulo tapahtuu kuin varkain luonnollisen tuntuisesti niin sähköujellus pistää enemmän korvaan.

Sähkösoittimien soundeja tutkitaan vielä myöhemmin syvemmin Wonderland Symphony -raidalla, mutta se jää vaisuksi – muutenkin Oulu-trilogian jälkeen levy ei oikein jälkimmäisellä puoliskolla herää samalla intensiteetillä enää eloon, vaikka löytyy loppupuoleltakin helmensä – triona ilman koskettimia vedetty Sonny from Kaustinen on riemukas ja kepeä rytminen iloittelu jossa Huhtalakin pääsee esittelemään solistintaitojaan.

Pope Puolitaival Nordic4 on kohdattavissa levynjulkaisukiertueella seuraavasti:

  • 05.09.2019 Koko Jazz Club, Helsinki
  • 06.09.2019 Flame Jazz, Turku
  • 27.09.2019 Krapin paja, Tuusula
  • 28.09.2019 Joensuu

Uutta levyä saa paitsi keikoilta myös Digeliuksesta ja Levykauppa Äxästä.

  • Pope Puolitaival – saksofonit, huilu
  • Jussi Fredriksson – piano, syntetisaattorit
  • Jori Huhtala – basso
  • Jonatan Sarikoski – rummut
  • +Jukka Eskola – trumpetti
Ei kommentteja

Mikko Innasen Maakuntauudistus juhlisti mietintönsä ilmestymistä Digeliuksessa

Outi-Illusia Parviainen lausuu ja Innanen puhaltaa

Saksofonisti Mikko Innasta maakuntalaulut ovat kiehtoneet vuodesta 2013 ja noiden pääosin 1850 ja 1930 lukujen välillä syntyneiden laulujen musiikillisia tulkintoja on kuultu eri yhteyksissä Innasen, tuubisti Petri Keskitalon, harmonikkataiteilija Veli Kujalan ja rumpali Mika Kallion eri yhdistelmien esittäminä.

Tänä vuonna tämä Maakuntauudistus sai musiikillisten tulkintojen oheen uusia maakunta-aiheisia runoja 19:ltä kirjoittajalta ja Aviador-kustannus julkaisi tekstit kirjana ja CD-levyllä soittettuna ja laulettuna Mikko Innasen maakuntauudistus -paketissa jonka tiimoilta levykauppa Digeliuksessa maanantaina esiintyivät Innanen saksofoneineen ja tekstejä lausumassa runoilija Outi-Illuusia Parviainen ja Aviadorin Vesa Tompuri.

Puhtaasti musiikillisesti kansan syvien rivien laulettavaksi tehdyt maakuntalaulut ovat oivaa materiaalia radikaaleillekin uudelleentulkinnoille. Jo Albert Ayler aikoinaan todisti, että vahvaan ja yksinkertaiseen melodiaan voi perustaa vaikka mitä freetörinää ja homma toimii.

Tekstien lisääminen puolestaan tuo projektiin mukaan vahvasti sen maakuntapuolen jonka musiikillisesti voi vaikka unhoittaa – kuten Innanen itsekin toteaa hänen, ja minun, sukupolvelleni suurin osa maakuntalauluista ei ole kovin tuttuja. Nyt kuitenkin tekstit lausuttuna toivat maakuntahengen ja aikojen muutoksen takaisin keskiöön. Koko ajatuskin alkuperäisten usein paatoksen puolelle menevästä kotiseudun maisemien ja kasvien ja paikallisen väen ominaisuuksien ylevästä ylistyksestä tuntuu tänä päivänä vieraalta – omalla kohdalla jäin miettimään sitä, että ehkä vielä oudompi maakuntaylpeyskonsepti on näin 70-luvulla syntyneenä Espoolaisena siksi että nykypäivän kaupunki-Espoon ensimmäiset versot nousivat maasta vasta vuoden ’52 olympialaisten kisakyläksi Otaniemessä joten olin vielä espoolaista sukupolvea joiden kaikkien vanhemmat olivat muuttaneet seudulle jostain muualta.

Niinpä ei ihme, että monissa teksteissä sävy on tavalla tai toisella post-modernin ironinen oli sitten luonnon kauneuden korvanneet modernit kaupalliset ilmiöt tai ihmisen käden jälki tai seudulta kansa jo Helsinkiin siirtynyt tai muuta sellaista. Tässä hengessä tekstit sopivat musiikilliseen tulkintaan josta ylevä pönötys oli kaukana.

Hieno veto ottaa runoilijat tähän projektiin mukaan ja erityisesti hienoa saada tällainen määrä uusia tekstejä musiikin kylkiäiseksi, joten tästä pisteet Aviadorille ja kaikille mukaan lähteneille.

Uutta kirjaa ja levyä voi tilata Aviadorilta tai Digeliuksesta.

  • Mikko Innanen – saksofonit, lausunta
  • Outi-Iluusia Parviainen – lausunta
  • Vesa Tompuri – lausunta

Mikko Innanen, Outi-Illuusia Parviainen ja Vesa Tompuri levykauppa Digeliuksessa 2.9.2019

Ei kommentteja

Aurora Hentunen – Frost

Pianisti Aurora Hentusen viime vuonna debyyttilevy Second Spring oli erittäin lupaava – sen parhaat raidat olivat koko jazzvuoden kotimaisten kohokohtien joukossa. Uusi levy Frost jatkaa samoista lähtökohdista modernin melodisen pohjoiseurooppalaisen jazzin poluilla, ydinkvartetti on ennallaan trumpetissa Joona Kilponen, bassossa Veli-Matti Silanterä ja rummuissa Ville Luukkonen ja ensilevyn tapaan mukana on myös useampia vierailevia solisteja – levyllä kuullaan saksofoneissa Max Zengeriä ja Ukko Heinosta ja kitarassaa Luka Batistaa.

Suurin ero edeltäjään selviää jo kättelyssä alle minuutin mittaisella Under Ice -raidalla. Tällä kertaa levyn rytmitykseen on panostettu enemmän ja mukana on neljä tunnelmallista lyhyempää raitaa joissa Hentusen ääntä ja hillittyjä sähköisiä tehosteita käytetään perinteisempien pitempien raitojen rytmittämiseen. Se on sinänsä toimiva ratkaisu, mutta hienovaraisten nyanssien takia vaatii kuuntelijalta keskittymistä – suosittelenkin kuuntelemaan levyä kuulokkeilla.

Intron jälkeen levy lähtee liikkeelle When You Leftillä jossa solistina vierailee Zenger alttofoneineen. Myös tämä kahdeksanminuuttinen näyttää että kokonaisuudet ovat harkittuja paitsi koko levyn niin myös raitojen tasolla – se kasvaa herkästä alusta pikkuhiljaa sooloihin ja huipentuu koko bändin tullessa mukaan teemaan Zengerin soolon päätteeksi. Kaunis kokonaisuus, joskin kuten levyn välikkeetkin se vaatii kuuntelua.

Tätäkin onnistuneempi on kolmosraita Kuohu jossa vierailevana solistina kuullaan Heinosta tenoreineen. Kuohusta löytyy enemmän dynamiikkaa, sen värit ovat syvemmät ja täyteläisemmät ja Heinonen paahtaa erittäin hienon, modernin soolon.

Levyn kokonaisuuden kannalta pieni heikkous on, että nämä alkupään kappaleet jäävät levyltä vahvimmin mieleen vaikka mainiota yritystä monipuoliseen äänipalettiin saadaan koko levyn ajan. Stone Skipping -kappaleessa kuullaan sekä Zengeriä että Heinosta ja kolmen puhaltimen yhteispeli toimii hienosti ja loppusuoralla Expectations laittaa aivan toisenlaisen vaihteen silmään Luukkosen tiheämmin nakuttavan rumputyöskentelyn ja Hentusen yllättävän syntetisaattorisoolon voimin.

Frost on mainio levy, ensilevystä on meininki parantunut, mutta lupauksia jää vielä lunastettavaksikin – pienistä hienoista yksityiskohdista voisi saada vielä rohkeammalla käsittelyllä irti enemmänkin.

Uutta levyä voi kuunnella suoratoistopalveluista, fyysistä kopiota voi kysellä Facebookin kautta.

Yhtye on parhaillaan julkaisukiertueella seuraavasti:

  • 5.9. Salojazz Live, Salo
  • 6.9. Kulttuuritalo Tempo, Mikkeli
  • 7.9. Doo-Bop Club, Vaasa
  • 8.9. Helkiö-sali, Lappeenranta
  • 11.9. Vanha Paloasema, Oulu
  • 12.9. Kulttuurimetsä Kaukametsä, Kajaani

 

  • Aurora Hentunen – piano, koskettimet, laulu
  • Joona Kilponen – trumpetti
  • Veli-Matti Silanterä – basso
  • Ville Luukkonen  – rummut, lyömäsoittimet
  • +Max Zenger – alttosaksofoni
  • +Ukko Heinonen – tenorisaksofoni
  • +Luka Batista – kitara, elektroniikka
Ei kommentteja

Sid Hille & Jarmo Saari juhlistivat Espoo-päivää EMMAssa

April Jazz ja Espoon modernin taiteen museo EMMA ovat tehneet muutamia vuosia nyt yhteistyötä jossa jazzmuusikko toteuttaa tilausteoksen jonkun museon näyttelyn innoittamana. Esa Pietilän ja Raoul Björkenheimin jälkeen sarjan kolmas säveltäjä on Sid Hille jonka Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin taiteesta innoittunutta In Dialogue -musiikkia on kevään April Jazz -ensiesityksen jälkeen saanut kuulla museossa näyttelyn yhteydessä.

Kaksipäiväisenä Espoo päivänä (!) WeeGeessä johon EMMAkin kuuluu oli avoimet ovet ja osana runsasta kulttuuritarjontaa Hille esiintyi Aitio-tilassa Wirkkalan suunnitteleman komean puupanelin edessä duona Jarmo Saaren kanssa.

Hille kertoi alkuspiikissään Saaren olleen ensimmäisiä suomalaisia jazzmuusikoita johon hän tutustui 90-luvulla tullessaan Suomeen ja Saari soitti Hillen ensimmäisellä täällä tehdyllä levyllä, mutta sittemmin yhteistyötä on ollut vähemmän. Viime vuodelta on  jäänyt näistä hyvin mieleen mainio F# -keikka Koko Jazz Clubilla jossa Saari oli Hillen trion vieraana.

Kahden improvisoivan äänitaiteiljan noin 45 minuutin setti jaksottui rytmikkäämpiin osiin ja abstraktimpaan leijuntaan. Efektipedaalien käyttöä ei säästelty ja Saari erityisesti keskittyi kitarallaan monipuoliseen värittelyyn. Oman erikoisen mausteensa toi se, että molemmat muusikot soittavat 1900-luvun alkupuolella keksittyä varhaista sähkösoitinta, thereminiä jonka aavemaista ujellusta kuultiin nyt duettonakin – paitsi mielenkiintoista äänimaalailua niin myös visuaalista sillä thereminiä soitetaan käden liikkein itse soittimeen koskematta.

Kuten vapaaseen improvisaatioon nojaavassa musiikissa yleensäkin kokonaisuuden rytmitys on tärkeää ja Hilleltä ja Saarelta tämä onnistui – musiikin aaltoilu tuntui luontevalta ja yleisön oli helppo seurata muusikoita tunnelmasta toiseen.

Modernin taiteen museoon tällainen musiikki sopi hyvin ja oli erityisen ilahduttavaa nähdä korkealaatuista luovaa musiikkia ja huippuimprovisaatiota myös osana Espoo-päivän runsasta ilmaistarjontaa.

Theremin-duetto

  • Sid Hille – syntetisaattori, sähköpiano, theremin
  • Jarmo Saari – kitara, theremin
Ei kommentteja

Jazzpossun elokuun 2019 soittolista

  • Espoo Big Band – Brotherhood

Koska kuukauden soittolista osuu Espoo-päivälle niin on aihetta avata peli Espoo Big Bandin alkuvuodesta ilmestyneellä levyllä. EBB kuultavissa livenä myös lauantaina 31.8. Espoo-päivän konsertissa Tapiolassa.

  • Iiro Rantala – August
  • Kalle Kalima & Knut Reiersrud – Hurt

Tänään perjantaina 30.8. ilmestyy saksalaisella ACTilla kaksi suomalaisittain mielenkiintoista levyä – Iiro Rantalan My Finnish Calendar on varsin onnistunut konseptilevy joka kartoittaa suomalaista mielenmaisemaa kahtatoista kuukautta edustavien kappaleiden kautta, kitaristi Kalle Kalima norjalaiskitaristi Knut Reiersrudin kanssa on puolestaan juurevissa amerikkalaistunnelmissa Flying Like Eagles -levyllä jossa jamitellaan uuteen uskoon rock-hittejä ja folkimpaa roots-musiikkia.

  • Olli Hirvonen – Tactile
  • Pope Puolitaival – Sonny from Kaustinen

Uuden levyn tänään julkaisee suomalaislähtöisistä, maailmalla vaikuttavista kitaristeista myös Olli Hirvonen. Ropeadopen julkaisemalla Displace -levyllä tarjolla Hirvosen vahvaa sähkökitarointia akustisen bändin tukemana. Mukana New Helsinki -levyltä tuttuja nimiä, mutta tällä kertaa ilman puhaltajia.

Monista kokoonpanoista vuosien varrella tuttu Pope Puolitaival julkaisee myös tänään Northern Resonance -levyn – ensimmäinen julkaisu uudelta Flame Jazz Records labelilta. Bändissä mukana Jussi FredrikssonJori Huhtala ja Jonatan Sarikoski ja kahdella raidalle vierailee myös Jukka Eskola.

Julkkarikeikat:

 

  • Koma Saxo – Koma Tema

Persoonallisista, vahvoista otteista tunnetun basisti Petter Eldhin johtama Koma Saxon setti oli viime vuoden We Jazz -tapahtuman kovimpia elämyksiä ja samassa yhteydessä äänitetty tuleva levy voi hyvinkin olla We Jazz Recordsin kovimpia julkaisuja. Ainakin hyvää lupaa ennakkolohkaisu Koma Tema. Kokoonpanossa on all-stars tunnelmaa, rummuissa Christian Lillinger ja saksofoneissa Mikko InnanenJonas Kullhammar ja Otis Sandsjö.

  • Sylvain Rifflet – Eble (de Ventadour)

Suomalaisia jazzdiggareita varmasti kiinnostavia uusia levyjä on tulossa melkoinen määrä seuraavina kuukausina. Ei parane unohtaa ranskalaissaksofonisti Sylvain Rifflet’n tulevaa keskiaikaisen musiikin modaalisia sävyjä tavoittelevaa Troubadours levyä jossa trumpetissa kuullaan Verneri Pohjolaa joka on myös suuntaamassa syyskuussa studioon oman kvartettinsa kanssa – uutta Vernerin materiaalia voi nyt jo bongata keikoilta, esimerkiksi tämän soittolistan julkaisupäivänä 30.8. Koko Jazz Clubilta.

  • 3TM – Castle of Sound
  • Oddarrang – Trichordon – II. Klimakos
  • Aki Rissanen – Cantus Arcticus, Melancholy

Teppo Mäkysen 3TM on julkaisemassa marraskuussa uuden Lake -levyn. Sitä edeltää melko puhdasta ambient-fiilistelyä sisältävä kesällä ilmestynyt Abyss (A Prelude to Lake). 

Aika ambient-mattoa on myös Oddarrangin tulevan levyn ennakkoraita Trichordon – II. Klimakos. Saapa nähdä mitä tulevasta Hypermetros -levystä muodostuu. Bändi on myös julkaissut tulevia kiertuepäiviä Suomessa:

10 Oct – Suisto klubi, Hämeenlinna
11 Oct – G Livelab, Tampere
1 Dec – We Jazz Festival, Helsinki
04 Dec – Kerubi, Joensuu
05 Dec – Poppari, Jyväskylä
08 Dec – Validi Karkia, Pori

Oddarrangin tulevan levyn julkaisee brittiläinen Edition Records jonka tallissa jatkaa myös Aki Rissanen trioineen. Uusi levy Art in Motion ilmestyy 13.9. Sen toinen amuse-bouchemaistiainen on trion tulkinta Einojuhani Rautavaaran Cantus Arcticuksen Melancholy osasta.

  • The Bad Plus – Trace
  • Dave Holland/Zakir Hussein/Chris Potter – Good Hope
  • Kneebody – Spectra
  • Laura Jurd – Companion Species

Edition Records on kovasti nostamassa tänä vuonna profiiliaan jazzin julkaisijana vahvoilla jenkkisignauksilla – uusin tulokas Editionille on The Bad Plus -trio. Uusi levy Activate Infinity on tulossa lokakuussa, mutta yhteistyön hedelmistä pääsee nauttimaan jo niin että Edition on tuonut trion edellisen levyn Never Stop II suoratoistopalveluihin (vielä kun sitä LP:tä saisi Euroopasta kohtuullisin postikuluin…).

Huippusaksofonisti Chris Potter julkaisi tässä blogissakin käsitellyn uuden levynsä Editionilla ja nyt hän on mukana nimekkäässä triossa basistilegenda Dave Hollandin ja tabla-virtuoosi Zakir Hussainin kanssa. Tämä Crosscurrents Trio nimeä kantava kokoonpano on julkaisemassa uuden levyn 11.10. ja ennakkoraita Good Hope on jo kuultavissa.

Uusimpiin jo julkaisunsa saaneiden Edition Recordsin levyihin kuuluvat monipuolisen fuusiobändi Kneebodyn ja trumpetisti Laura Jurdin levyt. Jurdin levy Stepping Back, Jumping In on melkoinen runsaudensarvi josta eivät ideat tunnu loppuvan kesken sitten millään.

  • Daniel Erdmann’s Velvet Revolution – La Tigresse

Saksofonisti Daniel Erdmannin Velvet Revolution trion osaset lienevät suomalaisille jazzin kuuntelijoille muista yhteyksistä – Erdmann itse soitti tovin Mikko Innasen Innkvisitiossa ja on sittemmin nähty useampaan otteeseen Vapaat äänet -kiertueilla. Näistä ympyröistä monille lienee tuttu myös viulisti Théo Ceccaldi. Vibrafonisti Jim Hart puolestaan on soittanut paljon Marius Nesetin kanssa ja Nesetin kokoonpanoissa useasti Suomessakin nähty mm. April Jazzeilla tänä keväänä.

Toisen levyn tänä syksynä julkaisevan bändin soundi on lempeää kamarijazzia, mutta ainakin tässä ennakkobiisissä La Tigresse on myös varsin mukaansatempaavaa meininki.

  •  Matthew Halsall – Life

Manchesterin jazzskenen suuri nimi, Gondwana Recordsia pyörittävä trumpetisti Matthew Halsall on jonkun verran Suomessakin kerännyt kannattajia spiritual jazziin kallellaan olevalla musiikillaan. Gondwana Orchestraa kuultiin muutama vuosi livenäkin Suomessa Pori Jazzeilla. Halsallin arkistoista on ilmestymässä tripla-LP Oneness syyskuun lopulla, tunnelmallinen Life kuultavissa nyt.

  • Mats Eilertsen – Tundra

Mats Eilertsen on ollut tänä vuonna tuottelias. Alexi Tuomarilan Triossakin soittavalta norjalaisbasistilta ilmestyi alkuvuodesta trio-levy ECM:llä ja nyt kesällä pikälti studiossa eri palasista koostettu sooloprojekti Reveries and Revelations jolla vierailevat mm. Eivind Aarset ja Arve Henriksen.

  • Resavoir – Woah

Chigagosta tulee raikas fuusioyhtye Resavoir jonka nimeä kantavan ensilevyn on julkaissut International Anthem josta on viime vuosina tullut yksi kiinnostavimpia amerikkalaisia jazzlabeleita jonka tekemisistä ja artisteista kuullaan miellyttävän paljon myös Euroopassa – levymerkillä musiikkia julkaisseihin Suomessa viime vuosina livenä nähtyihin artisteihin kuuluvat Makaya McCraven, Jeff Parker ja Jaimie Branch ja Flow-festivaaleilla julkaisuja oli näyttävästi tarjolla myös We Jazzin vinyl marketissa josta tämäkin julkaisu LP-muodossa päätyi Jazzpossun hyllyyn. Seuraava We Jazz vinyl market -tapahtuma on muuten Helsinki Design Weekin yhteydessä Kaapelitehtaalla 7-8.9.

  • Bill Frisell – Everywhere

Veteraanikitaristi Bill Frisellin uusi levy Harmony lupailee herkkää tunnelmointia rauhallisissa merkeissä – bändissä laulaja Petra Haden, 70-luvulta opiskeluajoista asti Frisellin soittokavereihin kuulunut sellisti Hank Roberts ja basisti Luke Bergman – julkaisijana tällä kertaa Blue Note, ensimmäinen Frisellin oma julkaisu tällä klassikkomerkillä.

  • Binker Golding – You, That Place, That Time
  • Wynton Marsalis – Daily Battles
  • Ethan Iverson Quartet – The Man I Love

Loppuun sitten hieman perinteisempää jazztunnelmointia. Saksofonisti Binker Golding tunnetaan Binker & Moses duosta ja Coltrane-henkisistä otteista ja alkuvuoden duolevy pianisti Elliot Galvinin kanssa meni aivan free törinän puolelle, joten melko yllättävää on että tulevan levyn Abstractions of Reality Past and Incredible Feathers ennakkoraidat ovat varsin sovinnaista ja svengaavaa jazzia, uusin raita You, That Place, That Time tuo mieleen Michael Breckerin kaltaiset kasarihommat. Bändissä muutamaankin otteeseen kesällä Suomessa konsertoineen Nubya Garcian yhtyeistä tuttuja tyyppejä – basisti Daniel Casimir ja rumpali Sam Jones nähtiin Garcian kanssa niin Porissa kuin Flow’ssakin. Onpa pianisti Joe Armon-Joneskin soittanut myös Garcian levyillä ja tunnetaan myös Ezra Collectivesta (häneltäkin oma levy syksyllä tulossa).

Aika mielenkiintoinen single-julkaisu on Daily Battles näyttelijä Edward Nortonin ensimmäisen oman ohjauksen Motherless Brooklyn -soundtrackilta. Biisin on tehnyt Radioheadin Thom Yorke jonka omaan versioon torvet on sovittanut Red Hot Chili Peppers -basisti Flea (!). Tässä kuullaan sinkun toinen raita – tästä biisistä tehty Wynton Marsaliksen jazzsovitus.

Aiemmin soittarilla kuullun The Bad Plussan alkuperäinen pianisti Ethan Iverson julkaisee 20.9. Village Vanguardissa äänitetyn kvartettilevyn Common Practice ECM:llä. Bändissä mukana pitkän linjan trumpetisti Tom Harrell. Luvassa standardeja ja bluesia – ennakkoraitana on julkaistu tulkinta Gershwinin The Man I Lovesta. Eipä tule heti mieleen montaa ECM-julkaisua jossa oltaisiin näin vahvasti jazzin traditiossa kiinni.

 

Avainsanat: ,
Ei kommentteja

Iiro Rantala – My Finnish Calendar

Pianisti Iiro Rantala käänsi urallaan onnistuneesti uuden lehden siirtyessään saksalaiselle ACT -levymerkille vuosikymmenen alussa. Edesmenneille sankareille omistettu Lost Heroes -levy on vuosien saattossa osoittautunut mestariteokseksi joka on jäänyt odottamaan vertaistansa seuraajaa vaikka ACT-yhteistyön tuloksena sen jälkeen on uusia levyjä tasaisesti tullutkin. Livelevyt ja kertaluontoiset kohtaamiset sinänsä mielenkiintoisten muusikoiden kanssa ovat jättäneet kaipaamaan lisää vahvakonseptisia, uusista sävellyksistä koostuvia merkkipaaluja ja tähän saumaan osuu suomalaista sielunmaisemaa kahdentoista kuukauden tunnelmien kautta peilaava My Finnish Calendar.

Ilahduttavasti tämä allakka myös täyttää lupauksia. Rantalan humoristiset kansitekstit tarjoavat hauskan tarinan suomalaisten vuoden mittaan vaihtelevista mielialoista ja musiikki myötäilee kuvauksia – johdonmukaista eikä onneksi liian itsestäänselvää, ehkä harvemman kalenterissa positiivisimmat kuvaukset saisivat  helmi- ja syyskuu kuten Rantalalla.

Soitannollisesti musiikki on tuttua tämän vuosikymmenen Rantalaa, melodista ja paikoin heittäytyvänkin tunteellista. Jazzin ystävän korvaan varsin sovinnaista – eikö tältä meitä Thelonious Monk pelastanutkaan – mutta Rantalalle tyyli kyllä sopii. Pientä maustetta pianon ääneen tuovat joillain raidoilla kevyt preparointi ja rytmiikaa vahvistavat Mikko Renforsin ilmeisesti erikseen äänitetyt hienovaraiset taustaraidat.

Levy on kokonaisuutena varsin onnistunut konseptilevy jossa toimii niin musiikki kuin oheismateriaalikin ja Rantalan oma ääni pianistina kuuluu vahvasti. Näillä eväillä se pitää lupauksensa ja kiilaa Rantalan uran parhaimpien levyjen joukkoon.

Levy ilmestyy perjantaina 30.8. Sitä voi tilata Naxokselta: CD tai LP.

  • Iiro Rantala – piano
  • Mikko Renfors – taustaraidat
Ei kommentteja