Allbrook/Avery

774595_528294793871230_1346025829_o

Pidin eilen rehdin vapaapäivän. Edellisestä olikin tainnut jo kulua tovi: syyskuu mateli hitaasti ja lokakuu laukkasi ohi huomaamatta. Talviaikaan siirtyminen oli lopulta niin traumaattinen kokemus, että kannoin hirttoköyttä kaulassani sitä seuranneen viikon.

Eilen heräsin ikkunalasien läpi tunkeutuvaan sateeseen, petasin sängyn ensimmäistä kertaa kuukauteen, siirsin vaatteet lattialta henkareille ja laitoin rockin soimaan. Silmät sulivat vähitellen liian vähäisten yöunien puhaltamasta huurteesta. Vähän luulen, että Nick Allbrookilla oli samanlainen tunne roudatessaan tavaransa Cameron Averyn nurkkahuoneeseen ja otettuaan kitaran käteensä.

Allbrook/Avery on australialainen rokkibändi, jonka kappaleet soivat sateisessa Suomessa yhtä polttavasti kuin Suurella Saarella. Yhtye ei ole mikään tuorein tapaus, sillä debyyttialbumi Big’ Art julkaistiin vuonna 2011 eikä julkaisuja ole sen jälkeen satanut.

Big’ Art on kuitenkin sitä kestävämpää autotallimusiikkia. Enkä ihmettele, sillä esikoislevy on poikien mukaan sekoitus 50-luvun tyttöpopista pihistettyjä romansseja ja glamin optimismia.

Oma suosikkikappaleeni on ehdottomasti The Man’s Not Me. Allbrook vaikeroi kappaleessa, että pliis, pliis, pliis, älä ole niin julma ja rakas marraskuu, omistan tämän kappaleen sinulle.

Facebook //  Soundcloud // Spotify

Kuva täältä

Ei kommentteja

Musiikista, voimasta ja eräästä kirjastosta

Lomogram_2013-10-21_11-08-27-PM

empower

verb [with obj. and infinitive]
give (someone) the authority or power to do something

Voimaannuttaminen on yksi sanavarastoni ehdottomia suosikkeja. Taipui se verbiksi tai adjektiiviiksi, se on usein oikea sana kuvaamaan tilannetta, jonka musiikki aiheuttaa. Siitä on kyse myös Rosvojen ja Kirjasto 10:n kampanjaan valituissa levyissä.

Oma teemasäkkini sisältää 21 albumia, joista jokainen vaikuttaa jollain tapaa tekemiini asioihin. Ne synnyttävät primitiivistä voimaa, joka pitää bloggaajan raiteillaan. Kassin sisältö jääköön toistaiseksi arvoitukseksi, mutta alta löytyy muutama maistiainen.

Lisätietoa kampanjasta löydät Rikospaikan jutusta.


Kuva kirjoittajan

Ei kommentteja

Sigur Rós – Rafstraumur (Cyril Hahn Remix)

sigur ros

Yksi loppuvuoden merkittävimmistä keikoista on ehdottomasti Sigur Rósin esiintyminen Hartwall Areenalla. Olen nähnyt yhtyeen edellisen kerran Kulttuuritalolla muutama vuosi sitten ja siksi odotankin marraskuun konserttia valtavalla innolla.

Hype ei haittaa tässä vaiheessa yhtään ja sitä annostelee ihmeidentekijä Cyril Hahn. Kanadalainen tiskijukka on tunnettu erityisesti Destiny’s Childin Say My Namen muokkaamisesta uuteen uskoon ja artistin katalogiin kuuluu myös joukko muita rnb-hittejä.

En ole ikinä pohtinut, että Sigur Rósin tahtiin voisi tanssia. Cyril Hahnin käsittelyssä Rafstraumurista on muuttunut varsin kelpo tanssibiisi. Remix ei ehkä välttämättä tavoita Say My Namen euforiaa, mutta saa kuitenkin kehon värisemään.

Sigur Rós Hartwall Areenalla 30.11. Cyril Hahnin Perfect Form -ep ilmestyy puolestaan 22.10.

Kuva täältä.

Avainsanat: , ,
Ei kommentteja

Big Sean – Guap

big-sean_fgstx

”I’ve been working all goddamn year, I just got my check. I’m ’bout to spend it all on me, I’m worth it.”

Nostin viikko sitten ensimmäisen erän opintolainaa. Olen tietyissä asioissa periaatteen miehiä ja tarkoituksenani oli antautua velan uhriksi vasta tulevana vaihtovuonna. Kuten kaikkiin muihinkin asioihin elämässä, tähänkin takinkääntöön löytyy syynsä: tällä kertaa yhdysvaltalainen rap-artisti Big Sean.

Urban Dictionaryn mukaan guap viittaa suureen määrään käteistä. Mad dough, pretty penny ja mitä muita näitä nyt on – pääasia, että raha käytetään Henneseyyn, Cadillaceihin tai horoihin. Oma guapini päätyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä elämiseen ilman skumppaa ja amerikanrautoja, mutta Big Seanin biisin tahdissa voi kuivaharjoitella leveää räppilaiffia.

Mielikuvani Kanye Westin G.O.O.D Music -tallissa musisoivasta artistista on rakentunut aikaisemmin pitkälti muutaman livevedon varaan. Big Sean näyttäytyi nimensä mukaisesti turhanpäiväisenä isottelijana, jonka musiikilliset ansiot liittyivät alatyylisten ilmaisujen pakottamiseen peräkkäin.

Guapin myötä kuitenkin innostuin ja selasin räppärin tuotannon läpi. Big Seanin musiikki tulvii ajan henkeä ja se on otettava sellaisena kuin se on: hillittömänä, räävittömänä ja egoistisena. Sen jälkeen suosittelen varaamaan lähelle käteistä ja viskomaan paperia ilmaan adrenaliinin siivittämänä.

Kotisivut // Facebook // Twitter // Spotify

Kuva täältä

Avainsanat: ,
Ei kommentteja

Sivu

424643_270455556405885_1323533920_n

”You can end this anytime you want to.
Just jump down from the window
and feel your body break on the ground.”

Joskus on helpompaa heittäytyä umpisolmuun kuin jatkaa samojen elämänlankojen kerimistä. Tällaiseen ajattelutapaan uskoo brittiläinen James Page, joka päätti raivata pöytänsä tyhjäksi, kääntää sukunimensä suomeksi ja aloittaa muusikon uransa Sivuna.

Sivun tarina alkaa St. Ivesin kylästä, josta aloitteleva artisti muutti Lontoon kaduille. Pääkaupunki tarjosi hanttihommia, päihteitä ja vahingollisia ihmissuhteita – aiheita uusiin lauluihin.  Viimeisestä käänteestä vastasi Alt-J -yhtyettäkin tuottanut Charlie Andrew, joka painosti Pagea säveltämään kokemuksensa kappaleiksi.

Better Man Then He -single julkaistiin vuoden alussa. YouTubeen ilmestyi pian musiikkivideo, jossa laulajan magneettikuvattu siluetti tavasi biisin sanoja. Kappale saa yksinään ihon kananlihalle, mutta videon kanssa debyyttisingle on pyörryttävä kokemus. Näin videon ensimmäisen kerran viikko sitten ja olisin toivonut nähneeni sen aikaisemmin.

On toisaalta helpompaa lyöttäytyä Sivun seuraan tässä vaiheessa, sillä kesällä julkaistu Bodies-ep ei anna paljon tuomittavaa. Julkaisun nimikkokappale on vertaansa vailla oleva indiehitti. Sleep taipuu puolestaan särisevämpään ilmaisuun ja vääntyy varsin mielenkiintoiseksi pop-kappaleeksi.

Olen palannut Better Man Then Me -biisin pariin useasti viimeisen viikon aikana. Koko kesän jatkuneiden rap- ja EDM-hairahduksien jälkeen laulun sanoitukset liikuttavat kerta toisensa jälkeen. Samalla kaavalla Sivu saattaa olla matkalla pitkälle ja ehkä jopa Beetlehemiin asti.

”Or you can come a little closer,
Come ride a my magic carpet.
And follow stars to Bethlehem.”

Kotisivut // Facebook // Twitter // Soundcloud


Kuva täältä

Avainsanat: ,
Ei kommentteja

Tom Rosenthal – Covers

562983_10151620140413108_1483838011_n

Tom Rosenthal on ollut yksi viime aikojen tärkeimmistä inspiraationlähteistäni. Vuonna 2011 julkaistun debyyttialbuminsa jälkeen lauluntekijä on tehnyt yhtä ja toista: säestänyt keskusteluita ja sovittanut uudelleen klassikkokappaleita.

Rosenthalin Facebook-sivusta on kehittynyt yksi luomisen väline. Muusikko on pyytänyt kuuntelijoitaan lähettämään eri tavoin esimerkiksi runoja, yksittäisiä sanoja tai muiden artistien kappaleita, joista syntyy seuraavana päivänä uusia tulkintoja.

Covereita on ilmestynyt yhteensä yksitoista kappaletta. Ne vaihtelevat Destiny’s Childin Bootyliciousin hämärästä versiosta One Directioniin ja Elliot Smithiin. Punainen lanka seuraa kuitenkin jokaista biisiä – sen kutovat Rosenthalin ääni ja tulkinta.

Oma suosikkini lainakappaleista on Elviksen Can’t Help Falling In Love. Biisi kasvaa alkuperäistulkintaa myötäilevästä sanailusta maaniseksi rakkaudentunnustukseksi ja vaikuttaa niin kuin kappaleen pitääkin.

Tom Rosenthalin toinen albumi, Who’s That In the Fog, ilmestyy 28. lokakuuta. Coverit kuuntelussa saman tien.

Kotisivut // Facebook // Twitter // Spotify

1 kommentti