MARS 2014 – Paneelikeskustelut, osa 2

MARS black cover

Hui hai hiisi! Tässähän on vierähtänyt edellisestä MARS-postauksesta jo tovi, mutta koitetaanpas saada homma nyt vihdoinkin kunnialla pakettiin. MARS-tapahtuman paneelikeskusteluiden ensimmäisen osan voi lukea täältä. Ensimmäisen osan jälkeen on tullut julki myös Alicen MARS-livekokemuksista koostettu juttu, jonka voi lukaista täältä.

Ja siis toki edelleenkin mikäli syvempi perehtyminen MARS-tviitteihini kiinnostaa, kaikki lähes 200 tviittiä ovat tsekattavissa täältä.

KEYNOTE BY SIMON REYNOLDS: RETROMANIA 2014

Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.28.25Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.28.51Retromania: Pop Culture’s Addiction to Its Own Past (2011) -opuksella ihastuttanut brittiläinen toimittaja ja tietokirjailija Simon Reynolds oli varmasti yksi tapahtuman odotetuimpia puhujia. Ikävä kyllä Reynoldsin puheenvuorolle kävi omassa tapauksessani aika lailla samalla tavalla kuin edellisen päivän keynote-puhujalle Jonas Bjälesjölle; aiheen ympärillä pyörittiin pyöritellen, mutta pikanttia uutta lisätietoa aiheesta ei niinkään tullut ilmi.

MAANANTAIPALAVERI LIVE- RADIOIDEN SOITTOLISTAT

Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.32.32Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.33.23Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.34.38Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.35.29Moderaattori Heikki Uimosen (Sibelius-Akatemia, professori, FT) johdattama keskustelu radioiden soittolistoista oli omasta mielestäni yksi tapahtuman parhaista paneeleista. Paneelipöydässä puhujina istuivat edellisen MARS-postaukseni jälkeen sukunimen korjausleikkauksessa käynyt YleX:n musiikkipäällikkö Peppi ”ex-Lankinen” Puljujärvi, Radio Novan musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää sekä Kaiho Recordsin pomo Pete Eklund. Lisäksi alustuksen radiosoitoista oli pitämässä Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi.

Sirppiniemi latasikin heti kärkeen pöydän täydeltä kiinnostavia faktoja:

– radio tavoittaa 94% suomalaisista viikkotasolla
– radion kuuntelutavat jakautuvat 40% pöytäradiot, 45% autoradiot ja 15% muut
– esityskorvaus on 1-20€ yhdestä 4min kestoisesta teoksesta
– tekijöille tilitetään keskimäärin 1€/min radiosoitosta (joskin tämä heittelee suuresti)
– TOP100 esitetyimmät kappaleet 2012: 53% kotimaisia ja 47% ulkomaisia
– TOP10 esitetyimmät kappaleet 2012: 70% kotimaisia biisejä
– noin 90000 soitettua biisiä yhteensä, joista noin 40000 kotimaisia
– soitetuin biisi keräsi noin 5500 soittoa
– vuonna 2012 Teosto tilitti esityskorvauksia 13,6 miljoonasta minuutista musiikkia
– vaikka radiosoittokorvauksiin vaikuttaakin useampi palanen, loppujen lopuksi radiokanavan tavoittavuus ratkaisee

Harjunpää totesi, että suurin kuluerä Novalla henkilöstön lisäksi on juurikin musiikista maksettavat esityskorvaukset. Puljujärvi nosti niin ikään esille radioiden vastuun vuosittaisesta musiikkibudjetista, jota hän joutuu kuukausitasollakin seuraamaan tarkasti. Yhtä mieltä tunnuttiin olevan siinä, ettei radiosoitto tee kappaleesta huonompaa tai parempaa ja että radion kannalta uusi artisti ei ole riski vaan mahdollisuus. Hienoa keskustelua, jota olisi voinut kuunnella rutkasti pidempäänkin!

KUKA MITÄ HÄH TEKEE LÄPIMURRON

Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.42.39Näyttökuva 2014-2-12 kello 8.42.55
Ikäväkseni viimeinen Kuka mitä häh tekee läpimurron -paneelikeskustelu meni edellisen paneelin osittaisen päällekkäisyyden vuoksi hieman ohi. Sen verran osaan kertoa, että moderaattorina toimi Jutta Jaakkola ja panelisteina Jouni Perämaa (Warner Music Live), Ville Vedenpää (Yle) ja Kaarle Viikate (muusikko).

Muistan vain, että puhetta oli Anssi Kelasta ja hänen kahdesta läpimurrostaan sekä siitä, mitä läpimurto ylipäätään merkitsee ja onko se aina artistin uran kannalta oleellista.

Sellainen oli pähkinänkuoressa meikän MARS-kokemus. Suosittelen tapahtumaa varauksetta kaikille musiikista ja musiikkibisneksestä kiinnostuneille. Tämän skribentin sieltä ainakin löytää satavarmasti ensi vuonnakin! Hurraa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.