ARTIFACT

Perjantai-iltana vihdoin läpi kahlattu, Jared Leton kädenjälkeä oleva* dokumentti Artifact veti hiljaiseksi. Aikana, jolloin levyjen myynti on laskenut kymmeniä prosentteja usean vuoden ajan, ja levy-yhtiöt tekevät artistin kannalta yhä kehnompia sopimuksia, mitä jää muusikolle käteen? Jos bändille ei ole maksettu albumimyynnistä mitään moneen vuoteen, vaan päinvastoin levy-yhtiö perää velkojaan, on ymmärrettävää, että yhtye haluaa ihan laillisesti purkaa sopimuksensa. Mutta mitä tekee levy-yhtiö? Haastaa bändin oikeuteen 30 miljoonasta dollarista.

Filmatisointi, jonka piti olla Thirty Seconds To Marsin kolmannen albumin teosta kertova dokumentti, kääntyykin oikeushaasteiden ja musiikkibisneksen varjopuolien sävyttämäksi taistelutarinaksi. Siitä, miten Jared, Shannon ja Tomo käyttävät joka minuuttinsa ja penninsä musiikin luomiseen – puhumattakaan Jaredin tinkimättömästä perfektionismista – vain saadakseen kuraa niskaansa. Kauniiden Los Angelesin maisemien ja biisiotteiden väleihin mahtuu niin henkeviä keskusteluja bänditovereiden kanssa kuin tuskan täyttämiä puheluita ja unettomia öitä. Levybisneksestä ja koko musiikkialan murroksesta kommenttejaan kertovat 30STM-miesten lisäksi mm. muut muusikot, musiikkijournalistit sekä levy-yhtiö EMI’llä työskennelleet.

Dokumentti on hienosti toteutettu. Se etenee loogisesti ja vaivattomasti, tempaisten katsojan kyytiinsä ja antaen jotain ei pelkästään faneille, vaan kaikille muillekin musiikista tai siitä ammentavasta bisneksestä kiinnostuneille. Luovaa työtä tekeville filmi tarjoaa samaistumisen kohteita. Ei sovi myöskään unohtaa silmäkarkkia, eikä kaipuuta, jonka Artifact luo marsilaisten livevetoja kohtaan.

Elämä osoittaa jälleen raadollisuutensa, ja vaikka usea yhtye on taistellut levy-yhtiönsä kanssa milloin mistäkin epätasa-arvosta, sikiää tällaisista jotain hyvääkin. Ensinnäkin, palan halusta tuhlata tulevan palkkani levykaupassa. Toiseksi, voi syntyä helvetin hyviä levyjä. Kuten 30STM’n paras tuotos, jo nimelläänkin läpikäydystä kärsimyksestä kertova, This Is War.

(Olen kirjoittanut levystä sen ilmestyessä täällä. Lisää dokumentista voit lukea #kovaapaskaa-blogista.)

* Leto on ohjannut filkan pseudodyymin Bartholomew Cubbins alaisena.

 

I finally watched Artifact a couple of days ago. The document directed by Jared Leto (under the pseudonym Bartholomew Cubbins) was supposed to be a story about the making of Thirty Seconds To Mars’ third album This Is War. Instead it turned out to tell a tale full of law suit madness and contract mess between artists and record companies. The songs are there, the studio clips are there, and in between are phone calls born from anxiety, conversations between bandmates and decisions between right and wrong.

The documentary is well sewn together. It shows just how dedicated Jared can be, and how a major record label can turn your life into a nightmare. There are fellow musicians, music journalists and former EMI employees talking about the industry in general, seasoned with breath-taking scenery in the city of angels. It’s a film not just for fans, but for anyone interested even a tiny bit in the music industry and the ups and downs of a creative process called album making.

Even though the baseline of the whole thing is not a pleasant one, it can awake good things. Firstly, I have a huge urge to spend my upcoming salary in a record shop. Secondly, an outstanding album was made.

(Read more about the film and the law suit behind if for ex. here.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.